۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۰۵
کد خبر: 82282614
T T
۰ نفر
درگیری پلیس با دانشجویان در مقابل پارلمان آفریقای جنوبی

تهران - ایرنا - دانشجویان معترض آفریقای جنوبی روز چهارشنبه در مقابل پارلمان این كشور تجمع كردند و پلیس با آنها درگیر شد و برای متفرق كردن شان از نارنجك های بیهوش كننده استفاده كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از كیپ تاون، دانشجویان در حالی در مقابل ساختمان پارلمان تظاهرات كردند كه «پراوین گردان» وزیر اقتصاد این كشور در داخل پارلمان در حال سخنرانی در مورد اقتصاد بیمار آفریقای جنوبی بود.
آفریقای جنوبی با بی ثباتی سیاسی، اعتراض های دانشجویی و نرخ بالای بیكاری دست به گریبان است.
دانشجویان و پلیس در این كشور در جریان تجمعاتی كه به تازگی در اعتراض به شهریه های بالا برگزار شده است، با هم درگیر شده اند.
اعتراض های خشونت بار دانشجویی در ژوهانسبورگ، كیپ تاون و شهرهای دیگر آفریقای جنوبی، باعث تعطیلی موقت بسیاری از دانشگاه های این كشور شده است.
در همین حال، وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی در سخنان خود در مورد بودجه میان دوره ای از فرصت استفاده كرد و به اختصاص وجوهات مالی بیشتری برای دانشگاه ها وعده داد.
وی در عین حال خبرهای ناخوشایندی در مورد اقتصاد كشورش ارائه داد و گفت: رشد اقتصادی كشور ما در سال جاری فقط پنج دهم درصد خواهد بود، اما در سال 2017 به یك ممیز هفت درصد افزایش خواهد یافت.
گردان در حال حاضر در مركز نزاع قدرت در آفریقای جنوبی قرار دارد و دلیل این مساله این است كه وی چندی پیش وعده داد فساد مالی را در این كشور ریشه كن كند و هزینه های مازاد را كاهش دهد. این وعده، باعث اختلاف نظر مقام های وفادار به جاكوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی با وی شد.
گردان قصد دارد هزینه های دولتی را كاهش و مالیات ها را افزایش دهد و كسری بودجه را به سه ممیز دو درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی 17-2016 برساند. این رقم در سال قبل از این سال، سه ممیز 9 درصد بود.
قرار است گردان هفته آینده به اتهام فساد مالی در دادگاه حاضر شود. وی گفته است كه اتهام های وارده به وی در ارتباط با فساد مالی، از انگیزه سیاسی برای بركناری اش برخوردار است.
اتهام فساد مالی علیه وزیر دارایی آفریقای جنوبی باعث نگرانی رئیس جمهوری این كشور نیز شده است.
آفریقای جنوبی در منتهی الیه جنوبی آفریقا قرار دارد. این كشور بیست و پنجمین كشور بزرگ دنیا به لحاظ وسعت است و با برخورداری از نزدیك به 53 میلیون نفر جمعیت، بیست و چهارمین كشور پرجمعیت دنیا به شمار می رود.
خاورم**9109**1144 مترجم: نیره مجیدی راد**انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر

سرخط اخبار جهان