۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82245590
T T
۰ نفر
كاهش3درصدی جانباختگان حوادث رانندگی/ پراید مقام اول خودروهای سرقتی

تهران - ایرنا - سخنگوی نیروی انتظامی از كاهش سه درصدی جانباختگان حوادث رانندگی با وجود افزایش 33درصدی شماره گذاری وسائل نقلیه در نیمه اول امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار سعید منتظرالمهدی روز سه شنبه در دوازدهمین نشست خبری خود افزود: 948 هزار و 925 وسیله نقلیه در نیمه اول امسال به ناوگان خودرویی كشور افزوده شده است .
وی اظهار كرد: در مجموع 28میلیون و 935هزار و 177 وسیله نقلیه در كشور موجود است و سهم موتور سیكلت هم 10 میلیون و 853هزار است.
وی ادامه داد:سه عامل اصلی تخطی از سرعت مطمئنه با 20درصد، انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم با 22درصد و عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی با 39درصد بیشترین عامل تصادفات در 6 ماهه امسال است.
منتظرالمهدی همچنین از افزایش 2درصدی سرقت خودرو خبر داد و گفت:خودرو پراید با كسب 71درصد، مقام اول خودروهایی را كسب كرده كه سرقت شده است.
وی با اشاره به سهم 39درصدی سرقت های مهم و 61 سرقت های خرد، گفت:منازل مسكونی ، بیشترین فراوانی را در بین سرقت ها به خود اختصاص داده است.
وی به افزایش 12 درصدی كیف قاپی كه مقام اول را در بین سرقت های خرد دارد هم اشاره كرد و اینكه بخش بزرگ سرقت های خرد را معتادان متجاهر انجام می دهند.
این مقام انتظامی همچنین خاطرنشان كرد كه در نیمه اول امسال سرقت چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش یافته است.
منتظرالمهدی در بخش دیگری از سخنانش از كاهش 24درصدی نزاع و درگیری در 6 ماهه اول امسال خبرداد.
منتظرالمهدی درباره سرقت از بانك ها هم اظهار كرد: سرقت ازبانك ها در نیمه اول امسال ، 20درصد كاهش داشته است و 80درصد از 21 فقره سرقت از بانك هم منجر به كشف شد و سارقان دستگیر شدند؛ ضمن اینكه بانك های خصوصی هم بیشترین همكاری را در این زمینه داشته اند.
سخنگوی ناجا به آمار قتل در كشور هم اشاره كرد و اینكه در نیمه اول امسال قتل ، 10درصد كم شده است.

** تمام وسائل نقلیه توقیفی با استئناء هایی از فردا قابل ترخیص هستند
منتظر المهدی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: تمام وسائل نقلیه توقیفی به استثنای خودروهایی كه شكایت قضائی دارند از فردا هفتم مهر به مدت 10 روز قابل ترخیص هستند كه این ترخیص ها با توافق فرمانده ناجا انجام می شود.
وی خاطرنشان كرد: صاحبان خودروهای یاد شده می توانند طی مدت یاد شده به مراكز ترخیص خودرو در كل كشور مراجعه كنند.

**هر ساعت ، یك تن به علت مصرف مواد می میرد
سخنگوی نیروی انتظامی همچنین از افزایش 34 درصدی ارزش ریالی كشف قاچاق كالا و ارز خبر داد و گفت: به ازای هر سه ساعت، یك تن، جان خود را به دلیل سوء مصرف مواد مخدر از دست می دهد كه تعداد این جانباختگان در ماه به 240 تن و در ماه به 2 هزار و 880 تن می رسد.
منتظرالمهدی با اشاره به افزایش 13 درصدی كشفیات مواد مخدر در نیمه اول امسال، خاطرنشان كرد: مورفین با افزایش 124 درصدی در بین مواد مخدر مقام اول را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان افزایش 10 درصدی دستگیرشدگان در این زمینه و كاهش هشت درصدی تشكیل پرونده های قضائی در نیمه اول امسال اظهار كرد: از 215 هزار پرونده ارجاع شده به مراكز مشاوره در كلانتری ها بیش از 72 درصد منجر به صلح و از چرخه قضائی خارج شد.
منتظرالمهدی در عین حال درباره جرائم رایانه ای هم خاطرنشان كرد كه این جرائم به میزان 48 درصد در نیمه اول امسال افزایش داشته است ؛ ضمن اینكه یك درصد جرائم كلاهبرداری مالی در حوزه فضای مجازی است؛ این در حالی است كه از 46 میلیون كاربر اینترنتی ، 29 میلیون تن، نوجوان و جوان هستند كه بیشترین آسیب پذیری را دارند.

**نمایشگاه ایپاس از 26 مهر برگزار می شود
وی از برپایی نمایشگاه ایپاس( تجهیزات پلیس، امنیتی و ایمنی) از 26 مهر ماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه تا 29 مهر ماه در مصلی امام خمینی(ره) دایر است و بیش از 300 كشور در این نمایشگاه محصولات خود را به نمایش می گذارند.
وی در مورد صدور گذرنامه گفت: هم اكنون گذرنامه حداكثر طی 72 ساعت صادر می شود كه تلاش می كنیم تا این زمان به 48 ساعت برسد.
منتظرالمهدی افزود: مرزهای خروج زائران برای اربعین حسینی همان مرزهای گذشته است اما احتمال دارد مرز «سومار» نیز اضافه شود كه البته هنوز قطعی نیست.

**فعلا اختلاف ناجا و ثبت اسناد حل نشده است
وی در مورد حل اختلاف بین ناجا و ثبت اسناد رسمی برای سند سبز خودرو، هم چنین پاسخ داد: این اختلاف در نشستی با حضور برخی از دوستان كانون سردفتران در نیروی انتظامی، حل نشد و قرار شد تا موضوع در سكوت رسانه ای باشد از سوی دیگر هر چه قانونگذار اعلام كند ، ما می پذیریم اما برنامه ما در این زمینه كماكان ادامه دارد تا ابهامات برطرف شود.

**اعلام برنامه های هفته ناجا
منتظرالمهدی در ادامه در مورد برنامه های هفته نیروی انتظامی كه با شعار «همه با هم برای امنیت و آرامش» از 9 مهر ماه آغاز می شود هم چنین توضیح داد: هفته نیروی انتظامی ، روز نهم مهر ماه با دعای ندبه و با حضور كاركنان و فرماندهان نیروی انتظامی در سراسر كشور آغاز می شود؛ ضمن اینكه فرماندهی انتظامی شهرستان و استان ها و در تهران فرمانده نیروی انتظامی قبل از خطبه نماز جمعه به ارایه گزارش می پردازند.
سخنگوی نیروی انتظامی در عین حال به روز شنبه، 10 مهر اشاره كرد كه هفته نیروی انتظامی با برگزاری صبحگاه مشترك در سراسر كشور با حضور فرماندهان كشوری و لشكری به رسمیت شناخته می شود و در این روز ، شاهد رژه یگان های مختلف خواهیم بود كه این برنامه به صورت مستقیم از شبكه اول پخش می شود.
منتظرالمهدی افزود: همایش طلایه داران فرهنگ ترافیك هم روز 11 مهر در استادیوم آزادی برگزار می شود و در روز 12 مهر ماه، شاهد برگزاری همایش بزرگ مسئولان و مدیران پیشگیری نیروی انتظامی با حضور نگهبانان محله خواهیم بود؛ ضمن اینكه در این همایش قرار است معاون اول رئیس جمهوری و فرمانده نیروی انتظامی ، حضور داشته باشند.
به گفته منتظرالمهدی ، برگزاری نشست مرزبانان و مرزنشینان در روز 12 مهر، دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز دیدار با خانواده شهدا و تجلیل از آنان در روز 13 مهر از جمله برنامه های هفته نیروی انتظامی به شمار می آید.
سخنگوی ناجا ادامه داد: روز 14 مهر هم ضمن دیدار با سفرا و كاردان های كشور همكار با فرمانده نیروی انتظامی، نشست صمیمی دانشگاهیان و نخبگان علمی با فرمانده ناجا، برگزار می شود. در هفته نیروی انتظامی نشست ائمه جمعه استان ها و همچنین در تهران با حضور در ستاد مركزی ائمه جمعه و فرمانده نیروی انتظامی برگزار می شود.
وی افزود: قرار است كاركنان و فرماندهان نیروی انتظامی استان ها در روز 15 مهر در مقر شهدا در شهرستان و استان ها و در تهران در مرقد امام خمینی (ره) و مزار شهدا حضور یابند؛ ضمن اینكه هفته نیروی انتظامی با قرائت دعای كمیل پایان می پذیرد.
اجتمام**9105**1776
خبرنگار:معصومه نیكنام**انتشار دهنده:لیلا خطیب زاده
۰ نفر