۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82235733
T T
۰ نفر

مقایسه عملكرد پارالمپیكی‌ های ایران در لندن و ریو

۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82235733
مقایسه عملكرد پارالمپیكی‌ های ایران در لندن و ریو

ریو – ایرنا – قهرمانی والیبال نشسته ایران در آخرین روز رقابت های پارالمپیك ریو 2016، ایران را از جایگاه «بیستم» به رده «پانزدهم» مدال‌آوران جهان رساند و كاروان منا در نهایت با كسب 24 مدال به كار خود در این رویداد بین المللی ورزش پایان داد تا پارالمپیكی های ایران در پارالمپیك ریو نسبت به لندن نزول 4 پله ای در جدول رده بندی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، بیشترین سهم مدال آوران بازی‌های پارالمپیك 2016 ریو به «قاره اروپا و آسیا » رسید. قاره اروپا با 43 درصد، قاره آسیا با 27 درصد، آمریكا 17 درصد و قاره‌های آفریقا و اقیانوسیه با 6 درصد بیشترین مدال‌های این دوره از رقابت‌ها را به خود اختصاص دادند.
در آخرین روز رقابت‌های پارالمپیك ریو، ایران در رده بندی كسب مدال‌ پس از كشور كانادا با كسب 8 مدال طلا، 9 نقره، 7 برنز و در مجموع با كسب 24 مدال در جایگاه پانزدهم ایستاد و كشور ازبكستان با كسب 8 مدال طلا، 6 نقره، 17 برنز و در مجموع با كسب 31 مدال پس از ایران در رتبه شانزدهم جا خوش كرد.
تیم ملی والیبال نشسته كشورمان در مرحله فینال بازی‌های پارالمپیك ریو شب گذشته در برابر تیم قدرتمند والیبال نشسته بوسنی هرزگوین صف آرایی كرد و با ارائه یك بازی جذاب و دیدنی با نتیجه 3 بر 1 قهرمان پاراالمپیك لندن را به زانو در آورد.
تیم ملی والیبال نشسته ایران با این پیروزی ارزشمند نه تنها انتقام شكست در فینال پارالمپیك 2012 لندن در برابر تیم ملی والیبال نشسته بوسنی را جبران كرد و با كسب یك مدال طلای دیگر به مجموع كلكسیون مدال‌های رنگین كاروان اعزامی ورزشكاران ایران در برزیل و در آخرین لحظات رقابت‌ها بیفزاید تا جایگاه ایران را از رده بیستم به پانزدهم بهبود بخشد.
هر چند كه كاروان ورزشی ایران در واپسین لحظات با كسب مدال طلای والیبال پنج پله در جدول صعود كرد اما به جایگاه و رتبه مدال‌آوران پارالمپیك لندن نرسید. پیش از این ایران در چهاردهمین دوره از بازی‌های پارالمپیك 2012 لندن با 79 ورزشكار در 13 رشته ورزشی توانسته بود با كسب 10 مدال طلا، 7 نقره، 7 برنز و در مجموع 24 گردن آویز پس از كشور هلند با 10 مدال طلا، 10 نقره، 19 برنز و در مجموع 39 مدال در رتبه و جایگاه یازدهم مدال‌آوران جهان بایستد.
همچنین كاروان ورزشی كره جنوبی نیز در چهاردهمین دوره از بازی‌های پارالمپیك 2012 لندن با كسب 9 مدال طلا، 9 نقره، 9 برنز و در مجموع با 27 مدال پس از ایران در رده دوازدهم پارالمپیك لندن قرار داشت.
این در حالی است كه كاروان ورزشی چین همچنان با اقتدار صدرنشین كسب مدال‌های پارالمپیك‌ 2012 لندن و ریو 2016 به شمار می رود. چین در پارالمپیك 2012 لندن با كسب 95 طلا، 71 نقره، 65 برنز و در مجموع با كسب 231 مدال صدر نشینی را در اختیار گرفت و توانست با برنامه ریزی مدون و دقیق در پارالمپیك ریو 2016 بار دیگر با كسب 107مدال طلا، 81 نقره، 51 برنز و در مجموع با كسب 239 مدال رتبه نخست این دوره از رقابت‌ها را نیز مال خود كند.
عملكرد كاروان ورزشی بریتانیا در پارالمپیك ریو 2016 مورد تأیید و قبول كارشناسان و صاحب نظران قرار گرفت. چرا كه بریتانیا با یك پله صعود نسبت به پارالمپیك لندن توانستند با كسب 64 مدال طلا، 39 نقره، 44 برنز و در مجموع 147 مدال در رتبه دوم و كاروان ورزشی اوكراین نیز با یك پله صعود نسبت به پارالمپیك چهار سال گذشته با كسب 41 مدال طلا، 37 مدال نقره، 39 مدال برنز و در مجموع با كسب 117 مدال در رتبه سوم عرض اندام كند.
بنابراین گزارش كاروان ورزشی ایران در پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیك ریو كه به طور رسمی از 18 شهریورماه برابر با هشتم سپتامبر با 111 ورزشكار در 12 رشته ورزشی در یازدهمین روز از رقابت‌ها پایان یافت و تعداد كسب مجموع مدال‌ها كشورمان به عدد 24 رسید و این تعداد مدال‌ها با تعداد مدال‌های كسب شده در پارالمپیك 2012 لندن برابری دارد اما تفاوت رنگ مدال‌ها و تنزل جایگاهی كشورمان در رده بندی كسب مدال‌ در این دوره از رقابت‌ها نیازمند آسیب شناسی و بررسی و تحلیل كارشناسی است.
با این وجود كه كاروان ورزشی كشورمان در كسب سهمیه پارالمپیك ریو نسبت به پارالمپیك لندن عملكرد موفق تری از خود نشان داد و در پارالمپیك 2016ریو، 32 ورزشكار به مجموع كاروان اعزامی ورزشی به این رقابت‌ها اضافه شد ولی متأسفانه آنطور كه انتظار می رفت لزوما با افزایش تعداد سهمیه كاروان ایران ، تعداد مدال های كسب شده بیشتر از المپیك لندن نبود.

** بررسی عملكرد رشته به رشته كاروان ورزشی پارالمپیك ریو و لندن
* تیر و كمان در ریو موفق تر از لندن بود
تیم ملی تیر و كمان ایران با هفت كماندار؛ «زهرا نعمتی»، «غلامرضا رحیمی»، «ابراهیم رنجبر»، «مجید كاكوش»،‌ »محدثه كهنسال»، «هادی نوری» و «سمیه عباسپور» به رقابت‌های پارالمپیك ریو 2016 پرداختند كه حاصل آن كسب 2 مدال طلا، 1 نقره، 1 برنز و در مجموع به 4 مدال رسید.
در این رشته ورزشی «زهرا نعمتی» و «غلامرضا رحیمی» به مدال طلا دست یافتند و «ابراهیم رنجبر» نیز به مدال برنز قناعت كرد. همچنین در میكس ریكرو «زهرا نعمتی» و «ابراهیم رنجبر» به طور مشترك موفق به كسب مدال نقره پارالمپیك ریو 2016شدند. «جبراییل عبادی» سرمربیگری این تیم را بر عهده داشت ضمن اینكه «آلگ نیكولاویچ » وی را در امر مربیگری همراهی می كرد.
این در حالی است كه در پارالمپیك 2012 لندن، تیم ملی تیر و كمان كشورمان با شش كماندار به مصاف حریفان خود رفتند كه حاصل آن یك مدال طلا، یك مدال برنز و در مجموع كسب 2 مدال بود كه «زهرا نعمتی» موفق به كسب مدال طلا و «راضیه شیرمحمدی»، «زهرا جوانمرد» و «زهرا نعمتی»‌ در ریكرو تیمی زنان موفق به كسب یك مدال برنز شدند.
پس در مجموع می توان گفت كه ورزشكاران پارالمپیكی رشته تیر و كمان در ریو نسبت به لندن موفق تر عمل كرده اند.

* وزنه برداری كم فروغ تر از لندن
تیم ملی وزنه برداری ایران با شش نماینده؛ «حمزه محمدی»، «سامان رضی»، «علی صادق زاده»، «سید حامد صلحی پور»، «مجید فرزین» و «سیامند رحمان» در پارالمپیك ریو 2016 به رقابت پرداختند كه حاصل آن كسب 2 مدال طلا، 1 برنز و در مجموع به 3 مدال رسید.
وزنه برداری ایران تاكنون در 6 دوره از بازی های پارالمپیك حضور یافته كه اولین حضور به سال 1988 و آخرین به سال 2012 برمی گردد.
در این رشته ورزشی «سیامند رحمان» و «مجید فرزین» به مدال طلا دست یافتند كه «سیامند رحمان» با مهار 310 كیلوگرم وزنه ركورد جهان و پارالمپیك را كه متعلق به خود بود را بهبود بخشید. پیش از این «سیامند رحمان» در المپیك 2012 لندن ركوردار 280 كیلوگرم بود و «علی صادق زاده» نیز به مدال برنز قناعت كرد.
این در حالی است كه در پارالمپیك 2012 لندن، تیم ملی وزنه برداری كشورمان با هشت وزنه‌بردار به مصاف حریفان خود رفتند كه حاصل آن 4 مدال طلا، یك نقره، یك برنز و در مجموع كسب 6 مدال دست یافته بود كه «سیامند رحمان در 100+ كیلوگرم»، «نادر مرادی در 60- كیلوگرم»، «علی حسینی 75- كیلوگرم» و «مجید فرزین در 5/82-» موفق به كسب مدال طلا و «روح الله رستمی 5/67- كیلوگرم» به مدال نقره و «علی صادق زاده در 100- كیلوگرم» موفق به كسب مدال برنز شدند.
تیم ملی وزنه برداری ایران با شش نماینده؛ «حمزه محمدی»، «سامان رضی»، «علی صادق زاده»، «سید حامد صلحی پور»، «مجید فرزین» و «سیامند رحمان» در پارالمپیك ریو 2016 به رقابت پرداختند كه حاصل آن كسب 2 مدال طلا، 1 برنز و در مجموع به 3 مدال رسید.
در این رقابت‌ها «احمد دلجوان» به عنوان سرمربی و «غلامرضا آستركی» به عنوان مربی در كنار این ورزشكاران حضور داشته و سرپرستی تیم وزنه‌برداری اعزامی به ریو را نیز «محمد تابع» بر عهده داشت.
تیم ملی وزنه برداری كشورمان در این دوره از رقابت‌ها نسبت به پارالمپیك لندن كم فروغ تر بودند و نتوانستند همانند پارالمپیك 2012 خوش بدرخشند.
* دو و میدانی در حد انتظار نبود
تیم ملی دوومیدانی ایران با 27 ورزشكار در رقابت‌های پارالمپیك ریو حضور داشتند؛ «جاوید احسانی شكیب»، «علی الفت نیا»، «حامد امیری»، «جلیل باقری جدی»، «سامان پاكباز»، «جواد حردانی»، «عبداله حیدری»، «سید محسن حسینی پناه»، «محمد خالوندی»، «یونس سیفی پور»، «سیامك صالح فرج زاده»، «اسداله عظیمی»، «علیرضا قلعه ناصری»، «محسن كائیدی»، «علی محمدیاری»، «سجاد محمدیان»، «علیرضا مختاری همامی»، «پیمان نصیری»، «مهران نكوئی مجد»، «سجاد نیك پرست»، «احمد اجاقلو»، «محمد فتحی گنجی»، «حمید اسلامی»، «حسین صالحی منش» در بخش مردان و «بتول جهانگیری»، «مریم سلطانی» و «هاشمیه متقیان» در بخش زنان 27 ملی پوش اعزامی به این مسابقات بودند.
در این رقابت‌ها تنها «محمد خالوندی» در بخش پرتاب نیزه توانست همانند چهار سال گذشته خوش بدرخشد و به مدال طلای پارالمپیك ریو دست یافت و «سامان پاكباز»، «سجاد محمدیان» و «حامد امیر» در بخش پرتاب وزنه، «محمد حیدری»، «سجاد نیك پرست» در بخش پرتاب نیزه و «علیرضا قلعه ناصری» در بخش پرتاب دیسك به مدال‌های نقره نائل شدند.
همچنین «پیمان نصیری» در دو 1500 متر، «اسدالله عظیمی»، «جاوید احسانی» در پرتاب وزنه و «جواد حردانی»، «محسن كائیدی» در پرتاب نیزه به مدال برنز قناعت كردند و حاصل كار تیم ملی دوومیدانی كسب یك طلا، 6 نقره، 5 برنز و در مجموع 12 مدال بود.
این در حالی است كه در پارالمپیك 2012 لندن، تیم ملی تیر و كمان كشورمان با 14 مرد و 3 زن ورزشكار به مصاف حریفان خود رفتند كه حاصل آن 5 مدال طلا، 5 مدال نقره، 3 برنز و در مجموع كسب 13 مدال بود.
تیم ملی دوومیدانی پارالمپیك ریو كه نسبت به پارالمپیك لندن 11 سهمیه بیشتر كسب كرده بود. نتوانست همانند چهار سال گذشته انتظارات را برآورده سازند. «جلیل باقری جدی» در بخش پرتاب وزنه» قهرمان پارالمپیك لندن نتوانست در پارالمپیك ریو به مدال دست یابد.«پیمان نصیری»، «محسن كائیدی» و «جواد حرانی» نیز مدعی قهرمانی المپیك لندن در این دوره از رقابت‌های پارالمپیك ریو به مدال برنز رضایت دادند.
همچنین «مهرداد كرم‌زاده در بخش پرتاب دیسك»، «كامران شكری در بخش پرتاب نیزه» و «عبدالرضا جوكار در بخش پرتاب نیزه»، «فرزاد سپه‌وند و علی محمدیاری در بخش پرتاب دیسك» مدال آوران پارالمپیك لندن غایبان بزرگ كاروان اعزامی به پارالمپیك ریو بودند.

* تیراندازی با عملكردی بی سابقه
تیم ملی تیراندازی ایران با 5 تیرانداز؛ «مهدی زمانی شورابی»، «ساره جوانمردی»، «سمیرا ارم» و «معصومه خدابخشی»،‌ «عالیه محمودی» به رقابت‌ با حریفان خود در پارالمپیك ریو 2016 پرداختند كه حاصل آن كسب 2 مدال طلا بود.
در این رشته ورزشی «ساره جوانمردی» در دو بخش تیراندازی و تپانچه خفیف 50 متر میكس به 2 مدال طلا دست یافتند كه این نتیجه در پارالمپیك بی سابقه بود. هدایت این تیم بر عهده «حسین امیری» بود و نیز «رقیه اله كرمی» مربیگری این ورزشكاران را بر عهده داشت.
این در حالی است كه در پارالمپیك 2012 لندن، تیراندازی كشورمان با 2 تیرانداز زن به مصاف حریفان خود رفتند كه حاصل آن یك مدال برنز بود كه «ساره جوانمردی» موفق به كسب مدال طلا برنز شد. با این وجود كه سهمیه پارالمپیك تیراندازی در ریو به عدد 5 رسیده بود تنها «ساره جوانمردی» موفق به كسب مدال شد و 4 ملی پوش دیگر كشورمان از ادامه رقابت‌ها حذف شدند.

* فوتبال 5 نفره كسب یك مدال نقره تیمی ارزشمند
تیم ملی فوتبال پنج نفره برای نخستین بار در پارالمپیك ریو 2016 به مدال نقره دست یافت. تیم فوتبال نابینایان ایران در این دوره از رقابت‌ها با تیم‌های برزیل، تركیه و مراكش همگروه بود. تیم ملی فوتبال نابینایان در دیدار نخست از گروه خود به مصاف تیم ملی تركیه قهرمان اروپا رفت و نتیجه با تساوی یك بر یك پایان یافت.
در دومین دیدار تیم ملی پنج نفره كشورمان با هدایت «جواد فلفلی»، «ایمان فرحبخش» مربی دوم تیم فوتبال نابینایان، «محمد رضا شاددل» به عنوان مربی راهنمای پشت دروازه و به سرپرستی «محمدرضا مظلومی» به مصاف تیم قدرتمند مراكش قهرمان آفریقا رفتند و با نتیجه 2 بر صفر بازی دوم را به پایان رساند.
تیم ملی نابینایان كشورمان در سومین دیدار به دیدار تیم برزیل قهرمان چند دوره متوالی پارالمپیك و جهان رفت و با یك نتیجه صفر به صفر تیم پرآوازه برزیل را در ورزشگاه تنیس المپیك پارك برزیل متوقف كرد.
تیم ملی فوتبال پنج نفره پس از پشت سر گذاشتن حریفان در مرحله نیمه نهایی با تیم قدرتمند آرژانتین رو به رو شد و پایان وقت اضافی و با ضربات پنالتی تیم ملی آرژانتین نایب قهرمان المپیك 2012 لندن را مغلوب ساخت و در دیدار فینال در برابر تیم برزیل تیم پرآوازه و قهرمان پارالمپیك لندن و جهان صف آرائی كرد و درحالی كه در برابر این تیم دیداری پایاپا داشت با یك گل شكست خورد و مقام نایب قهرمانی پارالمپیك ریو 2016 را بدست آورد.
تیم ملی فوتبال پنج نفره كشورمان با بازیكنانی همچون؛ «رسول باصری»، « امیر پوررضوی»، «حسین رجب پور»، «صادق رحیمی قصر»، «بهزاد زادعلی اصغر»، «احمدرضا شاه حسینی»، «محمد حیدری»، «محمدرضا مهنی نسب»، «اكبر شوشتری دروازه بان» و «میثم شجاعیان دیگر دروازه بان» تیم ملی به نایب قهرمان پارالمپیك دست یافتند.

* فوتبال 7 نفره با عملكردی قابل ستایش
تیم ملی فوتبال هفت نفره كشورمان پس از كسب دو مدال برنز از بازی های پارالمپیك پكن 2008 و لندن 2012 در حالی در پارالمپیك ریو 2016 برزیل حاضر شد كه در گروه A با تیم ملی هفت نفره آمریكا، هلند و آرژانتین همگروه بود.
هدایت این تیم بر عهده «رامین الله مانی» و نیز «احمد جانعلی» در سمت دستیار وی فعالیت داشت. این تیم پس از پشت سر گذاشتن حریفان در مرحله نیمه نهایی با تیم قدرتمند برزیل رو در رو شد و توانست در یك بازی زیبا و تماشایی با نتیجه 5 بر صفر تیم ملی برزیل را تحقیر كند. اما در روز فینال مسابقات پارالمپیك فوتبال 7 نفره در برابر تیم ملی اوكراین 2 بر 1 مغلوب شد و برای نخستین بار عنوان نایب قهرمانی فوتبال 7 نفره پارالمپیك را بدست آورد.
رسول آتش افروز، بابك صفری، مسلم اكبری، عبدالرضا كریمی زاده، صادق حسنی، فرزاد مهری، لطف الله جنگجو، حسین تیزبر، بهنام سهرابی، مسلم خزایی، مهدی جمالی، هاشم رستگاری مبین، جاسم بخشی و حسن صفری اعضای تیم فوتبال 7 نفره ایران در این رقابت ها را تشكیل می دادند.

* دوچرخه سواری با جانباز سرافرازش تاریخ ساز شد
«بهمن گلبارنژاد» تنها نماینده ایران در رشته دوچرخه سواری جاده در جریان رقابت های این رشته ورزشی در پارالمپیك ریو بود كه متاسفانه در حین مسابقه دچار حادثه شده و از ناحیه گردن آسیب دید كه پس از انتقال به بیمارستان در اثر دچار حمله قلبی درگذشت و كاروان «منا» را متاثر و عزادر كرد.

* والیبال نشسته مردان انتقامی شیرین با طعم طلا
تیم ملی والیبال نشسته ایران با برد مقابل بوسنی قهرمان پارالمپیك لندن، ششمین طلای خود در پارالمپیك را به مجموع افتخارات افزود تا ایران با تصاحب 6 مدال طلای پارالمپیك و 2 نقره در این دوره‌ از رقابت ها یكی از پر افتخارترین تیم ها در این رویداد بزرگ محسوب شوند.
تیم والیبال نشسته با بازیكنانی همچون؛ «ابوالفضل اولیایی»، «صادق بیگدلی»، «مهدی بابادی»، «آرش خرمالی»، «عیسی زیراهی»، «رمضان صالحی حاجی كلایی»، «میثم علیپور»، «داود علیپوریان»، «حسین گلستانی»، «مجید لشكر صنمی»، «مرتضی مهرزاد»، «مهرزاد مهروان» در این رقابت ها حضور قوی و مستحكمی داشت. هدایت ملی پوشان بر عهده «هادی رضایی» به عنوان سرمربی تیم و «علیرضا معمری» و «بهمن تاروردی زاده» نیز به عنوان مربیان تیم ملی در كنار وی حضور داشتند.
نمایندگان ایران در رشته های جودو با عنوان چهارمی و شنا عنوان هشتمی، قایقرانی عنوان نهم و تیم ملی بسكتبال باویلچر با كسب رتبه دهم به كار خود پایان دادند و تیم ملی والییبال نشسته بانوان هم در نخستین حضور در پارالمپیك به مقام پنجم دست یافت.
پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیك 2016 ریو به طور رسمی از 18شهریورماه با حضور 4 هزار و 350 ورزشكار از 178 كشور جهان به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل آغاز شد.
همچنین كاروان ورزشی ایران نیز با 111ورزشكار در 12رشته ورزشی با شعار «توكل، اراده و افتخار» برای هشتمین بار در این رقابتها حضور دارد كه 88 ورزشكار مرد و 23 ورزشكار زن در این دوره از رقابت های پارالمپیك ریو 2016 حضور داشتند و این بازی‌ها به صورت رسمی 28 شهریور ماه در ریو با برگزاری مراسم اختتامیه به كار خود پایان داد.
ورزشی ** 1701 / خبرنگار - داود آجورلو** انتشار دهنده - حمید قدیمی**
۰ نفر