۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82208956
T T
۰ نفر
وزش باد شديد همراه با گرد و خاك سيستان و بلوچستان رافرا گرفت

زاهدان- ايرنا- كارشناس هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: وزش باد شديد همراه با گرد و خاك از امروز/دوشنبه/ تا چهارشنبه در نواحي شمال، نوار غربي و مرزشرقي استان آغاز شد.

علي ملاشاهي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سرعت وزش باد در اين مدت در استان به 80 تا 90كيلومتر بر ساعت مي رسد كه ضمن كاهش كيفيت هوا در برخي راه هاي ارتباطي غرب استان به ويژه زاهدان- نصرت آباد- بم سبب اختلال در تردد جاده اي مي شود.
وي ادامه داد: همچنين تحت تاثير اين پديده احتمال بروز توفان گرد و خاك در نواحي مرزي سيستان در شهرستان هاي هيرمند و زهك وجود دارد.
بادهاي موسمي 120 روزه از زمان شكل گيري سيستان در شمال استان با اين منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوايل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگي هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نيز هستند.
اين بادها اقتضاي طبيعت منطقه بوده و وزيدن آنها بصورت طبيعي دماي هوا را كاهش مي دهد اما به سبب خشك شدن تالاب بين المللي هامون گاه با وزش شديد بادهاي 120 روزه دماي هوا در منطقه سيستان تا ميزان زيادي افزايش مي يابد.
سيستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، هيرمند و زهك در شمال سيستان و بلوچستان واقع شده است.
كارشناس هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: جنوب استان در اين مدت شاهد افزايش ابر خواهد بود اما بارندگي رخ نخواهد داد.
ملاشاهي بيان كرد: درياي عمان نيز در اين مدت به نسبت آرام پيش بيني مي شود.
وي خاطر نشان كرد: حداقل دماي هواي سيستان و بلوچستان در شبانه روز گذشته با 13 درجه سانتيگراد مربوط به زاهدان و حداكثر دما با 44 درجه مربوط به شهرستان نيكشهر در جنوب استان بوده است.
7316 / 6081

سرخط اخبار استان‌ها