۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۱۵
کد خبر: 82146427
T T
۰ نفر
عملكرد تحسين برانگيز ايسلند، نوميدي انگليس و سرانجام خوب پرتغال در يورو2016

تهران- ايرنا- رقابتهاي فوتبال جام ملتهاي اروپا (يورو) 2016 در حالي پايان يافت كه ايسلند عملكرد تحسين برانگيزي را ارائه كرد، انگليس نمايش نوميدكننده اي برجاي گذاشت، اما در پايان اين پرتغال بود كه فاتح جام شد.

به گزارش ايرنا از تارنماي بي بي سي، مسابقات جام ملت هاي اروپا (يورو2016 ) با تمام هيجان ها و ناكامي ها به پايان رسيد و پرتغال قهرمان يورو2016 شد. اين جام براي اولين بار با حضور 24 تيم به ميزباني فرانسه برگزار شد.
در ديدار فينال كه يكشنبه شب بين تيم هاي پرتغال و فرانسه در پاريس برگزار شد پرتغال توانست در وقت اضافه با نتيجه يك بر صفر به برتري برسد و جام قهرماني را بالاي سر ببرد.
ديدار فينال در پاريس پايان خوشي را كه فرانسه به عنوان ميزبان مي خواست، برآورده نكرد.
يورو2016 تورنمنتي با لحظات بزرگ و عجيب بود، اما در نهايت آنچه انتظار مي رفت، تحقق نيافت.
جام ملتهاي اروپا 2016 يك تورنمنت عالي و نمونه محسوب نمي شود. يورو 2016 و پيروزي پرتغال مقابل فرانسه، از نظر بسياري شايسته چنين پاياني بود و بازتاب يك تورنمنت عادي ، غيرتماشايي و غيرجذاب محسوب مي شد.
واقعيت اين است كه در بسياري از كشورها به جز پرتغال و شايد ولز و ايسلند، با شور و علاقه در يادها نمي ماند.
در مورد ميزباني مسابقات مي توان گفت فضاي مسابقات عالي بود. رقابتها با حضور انبوه تماشاگران در ورزشگاههاي جديد و مدرن در شهرهاي مختلف فرانسه برگزار شد. بعد از برگزاري اين مسابقات، فرانسه يك ميزبان عالي قلمداد خواهد شد. ولي درنهايت، اين تورنمنت نمايش انفرادي بازيكنان بزرگ بود كه با يك نمايش ممتاز خيلي فاصله داشت.
در طول اين مدت، در مجموع 51 مسابقه برگزارشد كه در 22 ديدار در نيمه اول بدون گل بود؛ هر چند گل هاي دير هنگام هيجان را به بازي مي آورد. 20 گل در دقيقه 85 به بعد به ثمر رسيد.
به جز آخرين روز رقابتهاي مرحله گروهي كه تيم هاي سوم گروهها بدنبال راهي براي صعود به يك هشتم نهايي بودند، غالبا احتياط و محافظه كاري بر مسابقات حاكم بود.
در دور آخر مسابقات مرحله گروهي لحظات نابي رقم خورد، از جمله تساوي 3 بر 3 پرتغال برابر مجارستان كه يكي از مهيج ترين مسابقات يورو2016 را به نمايش گذاشت. ايسلند در بازي مقابل اتريش در دقيقه آخر به برتري رسيد و باعث شد آرايش تيم ها در مرحله يك هشتم نهايي دچار تغيير شود.
با اين نتيجه انگليس به جاي پرتغال با ايسلند روبرو شد كه با شكست مقابل ايسلند و حذف اين تيم از دور رقابتها همراه شد.
در جريان ديدار فرانسه برابر آلمان در نيمه نهايي، فضاي احساسي و هيجان انگيزي در ورزشگاه مارسي حكمفرما بود كه با پيروزي فرانسه و حذف قهرمان جام جهاني پايان يافت.
ولز با صعود به مرحله يك چهارم نهايي، توجه همه را جلب كرد. حمايت پرشور هواداران اين تيم به عنوان يكي از تصاوير ماندگار اين تورنمنت ثبت خواهد شد.
هواداران ايسلند با شعارها و كف زدن هاي جمعي خود يك تاثير دايمي گذاشتند كه ممكن است فصل بعد هم به سكوهاي ليگ برتر انگليس سرايت كند.
پيروزي ايرلند شمالي برابر اوكراين و برتري ديرهنگام جمهوري ايرلند برابر ايتاليا كه آنها را به مرحله يك هشتم نهايي رساند و بدنبال آن دو گروه بزرگ از هواداران فوتبال فرانسه را ترك كردند، از داستانهايي است كه بارها و بارها گفته خواهد شد.
در همين حال، سايه تاريك اوباشگري در مسابقات افتتاحيه يورو از جمله حواشي اين مسابقات بود. در جريان ديدار انگليس برابر روسيه در مارسي و قبل و بعد از آن اوباش صحنه هاي شرم آوري را رقم زدند.
*** عملكرد نوميد كننده انگليس
انگليس به سرعت راه خروج از فرانسه و يورو2016 را پيدا كرد. اين تيم با شكست 2 بر يك برابر ايسلند كه شايسته اين برد بود، تحقير شد.
اگر عملكرد انگليس در جام جهاني 2010 و 2014 را نيز به يورو 2016 اضافه كنيد، مي بينيد كه اين تيم با ارائه يك نمايش ضعيف خيلي زود از گردونه رقابتها كنار رفت. آنها در جام جهاني 2010 به مرحله يك هشتم نهايي 2010 راه يافتند و در جام جهاني 2014 برزيل نتوانستند از مرحله گروهي فراتر بروند.
حذف انگليس در فرانسه شرمساري بسيار بزرگتري بود كه با استعفاي فوري روي هاجسون سرمربي تيم همراه شد. كارزار انگليس در اين رقابتها ضعيف و پراشتباه بود و هاجسون ظاهرا نتوانست بهترين آرايش تيم خود را انتخاب كند. تيم انگليس كه بايد عملكردي بسيار بهتر از كسب يك برد از چهار بازي ارائه مي كرد هاجسون را نوميد كرد. تنها برد انگليس مقابل ولز بدست آمد. با حذف انگليس، بار ديگر فضاي غمگيني بر اين كشور حكمفرما شد.
سوالات در باره تاكتيك روي هاجسون، برنامه هاي فدراسيون فوتبال انگليس و اينكه چه كسي جانشين او مي شود، موضوع بحث است. فدراسيون فوتبال انگليس بدنبال يافتن جانشيني براي هاجسون و همچنين پيدا كردن علت ناكامي اين تيم در اين رقابتها است.
مارتين گلن مدير اجرايي فدراسيون فوتبال انگليس، ديويد گيل نايب رئيس فدراسيون و دن اشورث مدير فني تيم به دنبال ارزيابي كامل يورو2016 در داخل و خارج زمين و دلايل ناكامي هاي اخير اين تيم در تورنمنت هاي مهم هستند.
سرمربي جديد انگليس وظيفه تشكيل يك تيم قوي را خواهد داشت. معلوم نيست كه آيا سرمربي جديد تا ديدار دوستانه انگليس در روز اول سپتامبر مشخص مي شود يا خير. انگليس بعد از آن رقابتهاي مقدماتي جام جهاني را در پيش دارد و در اولين ديدار به مصاف اسلواكي مي رود.
*** پايان موفقيت آميز پرتغال
گل دير هنگام ادر برابر فرانسه در بازي فينال يورو 2016 همه چيز را تغيير داد و در نهايت پرتغال فاتح جام شد. اين قهرماني افتخاري بود كه با تاخير بدست آمد و شادي را بعد از سالها نوميدي نه فقط در ميان هواداران تيم در ورزشگاه استاد دوفرانس بلكه در پرتغال حاكم كرد.
پرتغال كه در فينال يورو2004 در ليسبون از يونان شكست خورده بود، اكنون احساس فرانسه را در فينال يورو 2016 درك خواهد كرد. پرتغال همچنين در نيمه نهايي جام جهاني 2006، يك چهارم نهايي يورو 2008 و نيمه نهايي يورو2012 شكست خورد. پرتغال در جام جهاني 1966 نيز در مرحله نيمه نهايي در ويمبلي مغلوب انگليس شد.
اكنون سالها نوميدي پرتغال بسر آمده است. شاگردان فرناندو سانتوس سرمربي پرتغال عمدتا واقع بين و قوي بودند، اما يونان هم كه در سال 2004 در ليسبون آنها را شكست داد همين گونه بود. هنگامي كه تاريخ فوتبال پرتغال به روز شود، هيچ كس چيزي چيز يك پيروزي تاريخي را به ياد نخواهد آورد.
در آخر، كريستيانو رونالدو كاپيتان تيم كه در ديدار فينال به علت مصدوميت از زمين خارج شده بود بازگشت تا جام قهرماني را بالاي سر ببرد. او افتخار بزرگ ديگري را به مدال هاي ليگ قهرمانان خود اضافه كرده است. او يك بار با منچستريونايتد و دو بار با رئال مادريد فاتح ليگ قهرمانان اروپا شد.
رناتو سانچز از طرف يوفا به عنوان بازيكن جوان يورو2016 انتخاب شد. مطمئنا منچستريونايتد به خاطر فروش اين هافبك 18 ساله به بايرن مونيخ با 27.5 ميليون پوند افسوس خواهد خورد. ادر نيز اكنون در پرتغال يك قهرمان ملي محسوب مي شود. او بعد از گل خود يك اسطوره ورزشي تبديل خواهد شد.
*** گريژمان
فوتبال اروپا در حال حاضر گروهي از مهاجمان برگزيده را در اختيار دارد كه در راس آن ليونل مسي، نيمار و لوئيس سوآرز مهاجمان بارسلونا و كريستيانو رونالدو و گرت بيل در رئال مادريد قرار دارند.
رونالدو و بيل عملكرد درخشاني را در فرانسه به نمايش گذاشتند، ولي كفش طلايي به آنتوان گريژمان مهاجم اتلتيكو مادريد و تيم ملي فرانسه رسيد. او با شش گل در آستانه پيوستن به جمع برترين هاي فوتبال اروپا قرار دارد.
اين مهاجم 25 ساله چهره فرانسه در اين كارزار محسوب مي شد. گريژمان از اين عرصه براي اثبات جايگاه خود به عنوان يك بازيكن در رده جهاني استفاده كرد. او وقتي تيم در فشار بود و در مواقع نياز گلزني مي كرد.
اين گريژمان بود كه در مرحله يك هشتم نهايي هنگامي كه فرانسه يك بر صفر از جمهوري ايرلند عقب بود، با زدن دو گل در نيمه دوم فرانسه را نجات داد. او در مرحله نيمه نهايي نيز با گل هاي خود در برابر آلمان قهرمان جام جهاني 2014 را حذف كرد.
گريژمان جايگاه ويژه اي در قلب مردم فرانسه دارد، چرا كه اين تورنمنت به اتحاد يك ملت غم زده بعد از حملات تروريستي در ماه نوامبر كه به مرگ 130 نفر انجاميد، كمك كرد.
گريژمان يك بازيكن محبوب و با شخصيت و فوق العاده در يورو 2016 بود و آقاي گل اين تورنمنت شناخته شد.
*** هواداران يورو 2016
تمام مسابقات يورو2016 با حضور پرشور هواداران برگزار شد و تورنمنتي بود كه بيشتر هواداران با هم مهربان بودند. هرچند آشوب هواداران در جريان ديدار انگليس و روسيه را در مارسي نبايد ناديده گرفت.
هواداران ايسلند كه تيم آنها به مرحله يك هشتم نهايي صعود كرد، شيوه حمايت خاص خود را به نمايش گذاشتند.
در حالي كه ممكن است مسابقات يورو 2016 در يادها نماند، اما هواداران اين تورنمنت با حمايت هاي خاص خود به ويژه هواداران تيم هاي ايسلند، ولز و ايرلند شمالي در خاطره ها مي مانند.
تيم ولز از حمايت پرشكوه هواداران خود برخوردار بود. هواداران ايرلند شمالي و جمهوري ايرلند دريايي از رنگ سبز را بوجود آوردند. هواداران تيم فرانسه نيز اهميت يورو 2016 را به عنوان يك نيروي متحدكننده نشان دادند.
لحظه به يادماندني اين تورنمنت، واكنش كريستيانو رونالدو در آخرين دقايق فينال يورو 2016 و در آستانه قهرماني پرتغال لحظه به ياد ماندني اين تورنمنت قلمداد مي شود.
آنتوان گريژمان مهاجم فرانسه بازيكن تورنمنت محسوب مي شود كه از هم اكنون مورد توجه بيشتري قرار مي گيرد.
تيم تورنمنت نيز تيم پرتغال است؛ چرا كه اين عنوان هميشه به قهرمان تعلق دارد. ولي تيم هاي ايسلند و ولز به علت نمايش عالي شان باعث افتخار شدند.
ورزشي**1210**1584

سرخط اخبار ورزش