۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۵۳
کد خبر: 81945458
T T
۰ نفر
13 بهمن 1357؛ گفت و گوی رسانه های داخلی و خارجی با امام خمینی

تهران- ایرنا- امام خمینی سیزدهم بهمن ماه 1357 خورشیدی در چنین روزی در یك گفت و گوی مطبوعاتی و رادیو - تلویزیونی شركت كردند و به پرسش خبرنگاران داخلی و خارجی در مدرسه رفاه پاسخ دادند.

بزرگترین و مهم ترین رویداد سده 20 را می توان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 خورشیدی دانست؛ انقلابی كه به رهبری امام خمینی (ره) توانست بسیاری از معادله های جهانی و روابط قدرت های بزرگ را تغییر دهد و تحول گسترده ای در نظام بین الملل ایجاد كند.
روزهایی ماندگار و فراموش نشدنی در تاریخ ملت بزرگ ایران كه رساترین فریاد تاریخ، یعنی امام خمینی آن را رهبری كرد و به فرجام رساند و برای حفظ آن، با تمام وجود تلاش كرد. انقلابی كه مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود.
گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز 13بهمن 1357هجری خورشیدی را بازنشر داده است:
*مصاحبه رسانه ها با امام خمینی در مدرسه علوی
- از لحظه ورود امام خمینی قشرهای مختلف مردم از سراسر ایران برای دیدار با ایشان به تهران آمدند و مدرسه علوی میزبان مشتاقان بود.
- در محوطه حیاط مدرسه علوی هزاران تن اجتماع كردند كه با دادن شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نسبت به امام خمینی رهبر شیعیان جهان ابراز احساسات می كردند. ایشان از پشت پنجره با تكان دادن دست به ابراز احساسات آنان پاسخ می دادند.
- امام خمینی بامداد امروز در مصاحبه ای اعلام كردند: به زودی دولت جمهوری اسلامی را معرفی خواهند كرد.
- این مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در ساعت هشت و 30 دقیقه بامداد در مدرسه علوی محل اقامت حضرت امام تشكیل شد.
- امام راحل تاكید كردند كه مجلسین و حكومت باید كنار بروند و شورای انقلاب حكومت موقت تشكیل بدهد و با تاسیس مجلس موسسان قانون اساسی تدوین گردد و به رای عمومی گذارده شود تا اگر مردم آن را تصویب كردند به مرحله اجرا در آید.
- در آغاز این جلسه امام خمینی ضمن اشاره به لزوم تشكیل دولت جمهوری اسلامی اضافه كردند كه رژیم سلطنتی از اول غیر قانونی بوده است و مجلس موسسان به زور به این رژیم رای داد.
- آیت الله خمینی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینكه خبرگزاری ها اعلام كرده اند كه شاپور بختیار نخست وزیر اظهار تمایل كرده است كه با شما گفت و گو كند آیا شما این دیدار را خواهید پذیرفت؟ گفتند: تا زمانی كه بختیار استعفا ندهد و حكومت خود را غیرقانونی نداند با وی مذاكره نخواهد كرد.
- امام خمینی در ادامه بیان داشتند: ما می خواهیم به طور مسالمت آمیز عمل كنیم و به دولت هم نصیحت می كنیم ولی اگر بختیار بخواهد علاوه بر پشتیبانی انگلیس و آمریكا برای سركوب مردم از اسرائیل هم نیرو بیاورد اعلام جهاد خواهیم داد.
- ارتش از ملت است و با مردم برادرند و نباید به روی مردم مسلسل به كار ببرند.
- كلیه افراد خارجی همه به طور آزاد در ایران زندگی خواهند كرد مگر این كه وجود آنها برای كشور و دولت مضر تشخیص داده شود.
- برادران اهل سنت برای ما عزیز می باشند و آنها را از خودمان می دانیم و آنچه را برای خودمان می خواهیم برای اقلیت های مذهبی نیز خواستاریم.
*بازتاب بازگشت امام خمینی در رسانه های خارجی
- خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بختیار اعلام كرد: طرفداران آیت الله خمینی می توانند فریاد بزنند، غوغا كنند، توهین كنند، این كار چیزی را ثابت نمی كند، اما اینكه چندین میلیون تن برای استقبال از آیت الله به تهران آمدند، مبالغه آمیز است!
این خبرگزاری در ادامه تهدیدهای رژیم پهلوی گزارش كرد: امیران ارتش گفته اند كه اگر آیت الله خمینی بر خلاف قانون اساسی اقدامی كند، آنها دست به اقدام خواهند زد.
- رادیو مسكو خبر داد: دانشجویان ایرانی ساكن آمریكا به دلیل مداخله آمریكایی ها در امور داخلی ایران، در برابر كاخ سفید اجتماع كردند.
- خبرگزاری رویترز اعلام كرد: دولت اسرائیل از بازگشت آیت الله خمینی به ایران ابراز نگرانی كرد و گفت ممكن است ورود آیت الله خمینی به ایران باعث بروز تندروی های خشن شود و كوشش های صلح خاورمیانه را به خطر بیندازد.
*انحلال دفترهای حفاظت وزارتخانه ها
- سخنگوی وزارت كشور اعلام داشت دفتر حفاظت وزارت كشور منحل شد و كارمندان آن به قسمت های دیگر آن وزارتخانه منتقل گردیدند.
- سخنگوی وزارت كشاورزی و عمران روستایی اعلام كرد كه بر اساس تصمیم متخذه دفتر حفاظت، این وزارتخانه و سازمان ها و شركت های تابعه آن از امروز منحل شد.
- سرپرستی های مدارس ایرانی در بعضی كشورها منحل شد.
- به دستور محمد امین ریاحی وزیر آموزش و پرورش از امروز به منظور صرفه جویی در اعتبارات و حذف سازمان های تجملی، سرپرستی های مدارس ایرانی در امارات عربی متحده قطر، بحرین، كویت، تركیه منحل می شود.
- كاركنان وزارت آموزش و پرورش در خارج از كشور از چهار سال به سه سال تقلیل می یابد و مامورین زاید این سرپرستی ها كه منحل شد بلافاصله به تهران احضار می گردند.
**شروع مجدد كار اداره ها و سازمان ها در شهرستان ها و استان ها
- كاركنان سازمان اتوبوسرانی كرمانشاه و حومه پس از 40 روز اعتصاب به سركار خود بازگشتند.
- كارمندان ادارات استان یزد به علت ركود امور جاری دچار كم كاری هستند و نیز اغلب طرح های عمرانی در دست اجرای پیمانكاران به علت نداشتن پول را تعطیل كردند.
- اجتماعی با شركت كاركنان صنعت نفت در محل پالایشگاه اصفهان برپاشد و آنان همبستگی اقشار ملت را تا پیروزی نهایی مورد تاكید قرار دادند.
*منبع: آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
**گروه اطلاع رسانی**9117**9128**9131

سرخط اخبار سیاست