۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81857225
T T
۰ نفر

سرشماري پاييزه قرقاول در گرگان

۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81857225
سرشماري پاييزه قرقاول در گرگان

گرگان - ايرنا - رئيس حفاظت محيط زيست گرگان از پايان عمليات سرشماري پاييزه قرقاول در مناطق تحت مديريت اين اداره خبر داد و گفت: اين سرشماري به مدت چهار روز انجام شد.

قنبرعلي تمسكني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اظهار داشت: اين سرشماري در زيستگاه هاي از قبل تعريف شده قرقاول در اين شهرستان در قالب پنج گروه دو نفره محيطبانان اجرايي شده است.
وي اضافه كرد: اين طرح به منظور جمع آوري اطلاعات بيشتر از ميزان زادآوري اين گونه هاي حمايت شده و همچنين عوامل تهديد كننده، نقاط قوت و ضعف و شناسايي زيستگاه هاي مستعد در اين شهرستان است.
تمسكني جمعيت قرقاول را در زيستگاه هاي گرگان طبق گزارش گروه هاي اعزامي بسيار خوب ارزيابي كرد، اما آماري در اين خصوص ارائه نداد.
به گفته وي اداره حفاظت محيط زيست گرگان از محدوده روستاي شموشك تا انتهاي روستاي قرق را تحت پوشش دارد و به لحاظ تنوع زيستي در اين مناطق داراي چهار پاسگاه محيطباني مي باشد.
قرقاول گونه اي از تيره ماكيان است كه بيشتر در جنگل هاي مرطوب و بوته زارهاي تمشك و گاهي درختان پهن برگ آشيانه سازي مي كند، جمعيت اين گونه منحصر بفرد از زيبايي خيره كننده برخوردار است.
قرقاول نر با سري به رنگ سبز براق، پوست برهنه دور چشم به رنگ قرمز گلي، گوش پرهاي كوتاه و بدن به رنگ قرمز گلي با رگه هاي سياه موج دار از قرقاول ماده كه به رنگ قهوه اي خاكستري رنگ است، متمايز مي باشد.
قرقاول نر 85 سانتي متر و ماده 60 سانتي متر با احتساب دم طول داشته و به واسطه دم بلند و رنگين و راه رفتن باشكوه از ساير ماكيان متمايز است.
قرقاول با نام علمي phasianus colchicus از گونه هاي بومي وحمايت شده در كشور است و شكار و نگهداري آن طبق قانون ممنوع و در سال هاي اخير اين گونه و زيستگاه هاي زادآوري آن با توجه به افزايش آگاهي مردم و تلاش محيطبانان با ايجاد امنيت زيستگاهي در شرايط مطلوب حفاظتي قرار گرفته است.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها