۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۹:۱۸
کد خبر: 81855421
T T
۰ نفر

موگرینی خواهان عقلانیت و وحدت علیه داعش شد

۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۹:۱۸
کد خبر: 81855421
موگرینی خواهان عقلانیت و وحدت علیه داعش شد

مادرید- ایرنا- «فدریكا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت كه داعش به دنبال تفرقه افكنی بین جامعه بین المللی است و در این رستا باید با عقلانیت و وحدت علیه این گروه ایستاد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری افه، اتحادیه مدیترانه، انجمن اتاق های بازرگانی مدیترانه و اتاق بازرگانی بارسلونا، امروز یك كنفرانس در مورد توسعه منطقه مدیترانه در بارسلونا برگزار كردند كه در آن موگرینی و «خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر خارجه اسپانیا به همراه چند وزیر خارجه و كارشناسان كشورهای مختلف منطقه مدیترانه نیز شركت داشتند .
موگرینی در سخنان خود با اشاره به سرنگونی جنگنده روس از سوی تركیه، آن را «بسیار جدی» توصیف كرد و گفت :ما نمی‌ توانیم كار مشتركی را كه انجام دادیم به هدر دهیم و بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت داریم .
وی افزود: اگر تلاش ها را متوقف كنیم وارد بازی داعش خواهیم شد. نمی‌ توانیم به خود اجازه این اشتباه را بدهیم كه به طور انفرادی و بدون برنامه اقدام كنیم بلكه اقدامات باید بر اساس یك راهبرد مشترك باشد .
موگرینی در ادامه بر اهمیت ترویج یك راهبرد جامع اروپایی كه اولویت ها و اصول سیاست خارجی‌ افزون بر ایجاد ارتباط بین سیاست های خارجی‌ و داخلی‌ اتحادیه اروپا را ترسیم كند، تاكید كرد .
این مسئول اروپایی خاطرنشان ساخت كه بمب گذاری های اخیر پاریس، مصر، عراق، سوریه و بیروت نه تنها برای اروپا بلكه برای جهان تكان دهنده بودند .
وی افزود: هدف داعش ایجاد تفرقه بین ما است، زیرا این امر آنها را قوی می‌ سازد. آنها تلاش می كنند جوامع ما از یكدیگر جدا شوند و به خوبی می دانند كه اتحاد ما «قدرت اروپایی» را ایجاد كرده است.
«آنها می‌ خواهند كه شهروندان ما، همدیگر را با ترس و عدم اعتماد نگاه كنند و ما را از دوستان مسلمان و عربمان كه نخستین قربانیان و نخستین كشورها در جنگ علیه داعش هستند، جدا كنند .»
مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا افزود: روایت تفرقه افكنی داعش برای گسترش خود و استقرار ترس و وحشت، هیچ ربطی‌ به مذهب ندارد، بلكه یك نبرد برای قدرت است.
وی با طرح این پرسش كه، آنها چگونه می‌ توانند بگویند كه از اسلام دفاع می‌ كنند وقتی‌ كه به مساجد در آفریقا و یا آسیا حمله می‌ كنند؟ ادامه داد: این یك نبرد برای قدرت نمایی قدیمی، كثیف و كاملا پلید است و این چیز جدیدی نیست .
موگرینی تصریح كرد: راهبرد جامع این نیست كه برخی‌ ها پیشنهاد داده اند كه خود را پشت مرزهایمان حبس كنیم و سرمان را زیر برف قرار دهیم و صبر كنیم كه بدی ها بگذرند .
وی افزود: اجرای به تعهد به تنهایی عملی نمی شود، زیرا هیچ قدرتی‌ در جهان وجود ندارد كه بتواند همه مسئولیت ها را بر دوش خود بكشد .
مسئول سیاست خارجی‌ اروپا تصریح كرد: اروپا باید یك راه حل جدید متعهدانه، معقول و منطقی پیدا كند. نمی‌ توانیم از تغییر نهادها بترسیم و باید بدانیم كه تغییر می تواند ما را در بحران های كنونی حفظ كرده و قدرتمند كند.
اروپام *5*491**1144

سرخط اخبار جهان