۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۳۴
کد خبر: 81846995
T T
۰ نفر

كنترل ضربان قلب و تنفس با حسگر خوردنی

۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۳۴
کد خبر: 81846995
كنترل ضربان قلب و تنفس با حسگر خوردنی

تهران-ایرنا-محققان دانشگاه MIT‌ موفق به توسعه یك حسگر خوردنی شده اند كه پس از ورود به دستگاه گوارش، ضربان قلب و تنفس را كنترل می كند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، اندازه گیری ضربان قلب و تنفس بیمار معمولا با استفاده از حسگرهایی صورت می گیرد كه مستقیما به پوست متصل می شوند.
محققان دانشگاه MIT موفق به توسعه یك حسگر خوردنی شده اند كه با استفاده از خصوصیات امواج صوتی ضبط شده از بخش های مختلف دستگاه گوارش، تعداد ضربان قلب و تنفس با دقت خوبی قابل اندازه گیری است.
این دستگاه شامل یك میكروفون بسیار كوچك حساس است كه در یك كپسول سیلیكونی قرار می گیرد و به راحتی بلعیده می شود. این قرص سیلیكونی همچنین شامل پردازشگرهای الكترونیكی است كه از میان تمام امواج صوتی موجود در دستگاه گوارش، امواج حاصل از قلب و سیستم تنفسی را مجزا می كند و از طریق سیگنال های بی سیم، به یك گیرنده خارجی در فاصله حداكثر سه متری ارسال می كند.
نظارت بر عملكرد قلب و سیستم تنفس بیماران قلبی و ریوی، از مهمترین كاربردهای این قرص سیلیكونی است.
چندی پیش محققان موفق به ساخت یك قرص مجهز به دوربین خوردنی شدند كه می تواند یك ویدئو با كیفیت HD‌ از داخل بدن به گیرنده خارجی بفرستد. این محصول موفق به دریافت تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریكا شد.
نتایج این تحقیقات در نشریه PLOS One منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر