۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۹
کد خبر: 81843714
T T
۰ نفر

دام چینی برای بیماران سرطانی

۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۹
کد خبر: 81843714
دام چینی برای بیماران سرطانی

پكن - ایرنا - «مركز درمان قطعی سرطان در چین»، این جمله ای است كه در چند ماه گذشته در فضای مجازی دست به دست می شود و جمعی از بیماران ایرانی را با هزاران امید و هزینه گزاف به دیوار چین می كشاند تا بلكه سرطان را تسلیم كنند. امیدی كه در بسیاری از موارد «سراب» را نصیب آنان می كند و ناامید بر می گرداند.

مدتی است در فضای مجازی و برخی پایگاه های خبری مطلبی به زبان فارسی با عنوان «بیمارستانی در چین با ابداع روشی جدید موفق به درمان قطعی بیماری سرطان می شود»، منتشر شده است، همین جمله كافی است تا جمعی از بیماران اسیر «سرطان» كه از ادامه درمان در ایران ناامید شده اند و بیماری آنان پیشرفت قابل توجه داشته است را با هزاران امید راهی «سرزمین اژدها» كند تا بلكه در این مركز، «سرطان» را تسلیم كنند و به زندگی، سلامی دوباره كنند.
خبرنگار ایرنا در پكن تلاش كرد تا با مسوولان این مركز درمانی در شهر «گوانگجو» در جنوب چین تماس بگیرد تا از آنان در خصوص دستاوردهای این مركز درمانی بپرسد. مسوولان این مركز درمانی وقتی متوجه می شوند باید پاسخ خبرنگاری را دهند، از پاسخ طفره می روند.
پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت جمهوری خلق چین، این بیمارستان را كه نام آن «فودا» است، در زمره مراكز درمانی «درجه سه» رتبه بندی كرده است. چنانچه فرض كنیم رتبه بندی وزارت بهداشت چین جامع باشد، قطعا متخصصان این مركز درمانی نیز باید درجه سه باشند.
در شبكه های اجتماعی توانایی این مركز درمانی «فریز كردن و خشكاندن تومور سرطانی» بدون شیمی درمانی ذكر شده است.
البته «فریز كردن و خشكاندن تومور سرطانی» روشی است كه در سال های اخیر روی برخی بیماران مبتلا به سرطان پستان در آمریكا آزمایش شد. اما عمومیت یافتن این روش هیچگاه رسانه ای نشد.
در چند ماه اخیر دهها ایرانی از نقاط مختلف كشور با صرف هزینه های زیاد خود را به این بیمارستان رساندند و بر اساس گفته كارشناسان ایرانی مقیم چین، آنچه آنان در این بیمارستان دیدند با آنچه در فضای مجازی مطرح شده است، تفاوت فاحش دارد.
بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد كه این مركز در حوزه درمان بیماران سرطانی فعال است، اما با توجه به رتبه بندی وزارت بهداشت چین، توانایی این مركز درمانی بسیار پایین تر از حد انتظار است.
همچنین به استناد رونوشت پست الكترونیكی كه یكی از ایرانیان متقاضی پذیرش در این بیمارستان در اختیار دفتر ایرنا در پكن قرار داد، از وی برای بستری شدن در مدت یك ماه، مبلغ 25 هزار دلار آمریكا طلب شد و هیچ قولی به وی بابت درمان قطعی بیماری داده نشد.
خبرنگار ایرنا كه پیشتر با پاسخ ندادن مسوولان این مركز درمانی روبرو شده است، این بار در تماس تلفنی خود را بیمار معرفی كرد و فردی كه آن سوی خط تلفنی خود را دكتر «شو» و یكی از مسوولان و دست اندركاران بیمارستان «فودا» معرفی می كرد، گفت: هیچ تضمینی برای درمان قطعی بیماران سرطان نمی دهد.
وی همچنین اعلام كرد: برخی از انواع سرطان ها از جمله سرطان كبد، لوزالمعده، پستان و یا انواعی از سرطان كه در مراحل آغازین پیشرفت است، «قابل رسیدگی» و تا حدودی امكان درمان دارد، اما در مواردی چون سرطان خون و سایر سرطان های شایع هیچ نوع خدماتی ارائه نمی شود.
«شو» تاكید كرد: مراحل درمانی در این مركز، روی بیمارانی انجام می شود كه بیماری آنها در مراحل اولیه بوده و پزشكان این مركز در خصوص بیماران سرطانی كه بیماری آنها پیشرفت كرده باشد، هیچ گونه تضمینی نمی دهند.
یكی از ایرانیان مقیم چین كه سال ها در بخش حوزه ارتباطی جامعه پزشكی فعال است، در این باره به ایرنا گفت: معتقدم نباید اجازه داده شود تا در ایران عده ای سودجود و دلال عنان ارتباطات در حوزه سلامت را در اختیار خود بگیرند.
وی كه خواست نامش ذكر نشود، گفت: كاملا روشن است كه یك گروه یا شركت بازاریابی حرفه ای از بیرون مركز درمانی، نظام ارتباطی این مجموعه را در اختیار داشته و به هدایت برخی امور مشغول است.
این ایرانی مقیم چین تاكید دارد: این مسائل باعث بیم و امید و اتلاف هزینه برخی ایرانیان می شود. این مركز درمانی در بهترین حالت، یك مجموعه درمانی چون دیگر بیمارستان های درجه دو یا سه چینی است كه علاوه بر درمان های معمول، بهبود سبك زندگی را به عنوان عاملی برای جذب مشتری به محتوای آنچه كه به بیمار عرضه می كند، اضافه كرده است.
یك ایرانی دیگر مقیم چین كه به حرفه پزشكی اشتغال دارد، نیز اعلام كرد: مركز درمانی «فودا» چون بسیاری از مراكز پزشكی مرتبط با بیماری سرطان در ایران و سایر نقاط جهان، در حوزه درمان سرطان فعال است و نمی توان گفت كه این مركز درمانی ویژگی برتری نسبت به دیگر مراكز درمانی دارد.
او هم حاضر به ذكر نامش در گزارش نبود و خواستار هوشیاری بیشتر بیماران مبتلا به سرطان شد و تاكید كرد: نباید به صرف تبلیغات و بازاریابی در دام چنین مراكز گرفتار شد.
وی افزود: مراكز معتبری برای بیماران سرطانی در ایران وجود دارد كه خدمات بهتر و مطلوب تری نسبت به مراكز درمانی چین به بیماران می دهد.
آساق*231*1597**1545

سرخط اخبار جهان