۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵
کد خبر: 81838985
T T
۰ نفر

ذهن سالم در گروی پاهای قوی

۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵
کد خبر: 81838985
ذهن سالم در گروی پاهای قوی

تهران- ایرنا- نتایج یك تحقیق نشان می دهد سلامت ذهن و مغز می تواند در گروی پاهای قوی باشد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از نشریه پیری شناسی، به عقیده پژوهشگران كینگز كالج لندن، قوت پاها معیار خوبی است كه نشان می‌دهد آیا فرد به اندازه‌ كافی برای سلامت ذهن و مغز خود ورزش می‌كند.
این محققان می‌گویند ورزش و فعالیت بدنی موادی را در بدن آزاد می‌كنند كه بر فعالیت مغز در سالمندی تاثیر مثبت دارد.
در این بررسی، پژوهشگران 150 خواهر دوقلو را كه بین 43 تا 73 سال داشتند در مدت 10 سال تحت بررسی قرار دادند و سرعت و قدرت پاها و توان ذهنی آنها از جمله حافظه و توان پردازش را در ابتدا و پایان تحقیق اندازه گرفتند.
این بررسی نشان داد زنانی كه در سالمندی پاهای قوی داشتند، كمتر تحت تاثیر عوارض پیری بر مغز بودند و آنها كه در ابتدای تحقیق پاهای قوی‌تری داشتند در پایان تحقیق از توان شناختی بهتری برخوردار بودند و مغز آنها در روند پیری تغییر كمتری كرده بود.
دكتر كلر استیوز محقق این پژوهش می‌گوید این تحقیق نشان داد كه از نظر تاثیر پیری بر توان شناختی مغز، قدرت پاها بیشترین تاثیر را دارد.
وی افزود: معیارهای دیگر مانند سلامت قلب نیز مهم هستند اما با بررسی این معیارها دریافتیم، باز هم تاثیر قدرت پاها بیشتر است. بر این اساس معتقدیم كه قدرت پاها معیار فعالیت جسمانی مفید برای سلامت ذهن و مغز است.
دكتر داگ براون مدیر تحقیقات انجمن آلزایمر انگلیس نیز می‌گوید: این تحقیق موید شواهدی است كه نشان می‌دهند ورزش علاوه بر سلامت جسم سبب سلامت مغز نیز می‌شود؛ البته هنوز رابطه قدرت پاها با سلامت مغز را به درستی نمی‌شناسیم، از این رو برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.
علمی **1354**1834
۰ نفر