۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۰۱
کد خبر: 81810725
T T
۰ نفر
استفاده از نانوالماس ها در روت كانال از بروز عفونت پيشگيري مي كند

تهران-ايرنا- مطالعات جديد نشان مي دهد كه افزودن نانوالماس هاي حامل آنتي بيوتيك به ماده پركننده ريشه دندان كه در روت كانال (درمان ريشه دندان) به كار مي رود از بروز عفونت پس از روت كانال و افتادن دندان پيشگيري مي كند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از خبرگزاري يونايتدپرس، روت كانال يا درمان ريشه دندان به معني نجات دنداني است كه به علت پوسيدگي وسيع مجاور اتاق عصب در معرض خطر از دست رفتن قرار دارد. روت كانال كمك مي كند كه دندان هاي بيمار از عفونت هاي پالپ، بخش داخلي يك دندان كه داراي رگ هاي خوني و بافت عصبي است در امان بماند.
در روت كانال، پالپ (اتاق عصب دندان) عفوني شده خارج مي شود و فضاي ايجاد شده با يك ماده مخصوص پر مي شود ؛ اما اين رويه اغلب باعث ايجاد فضاهايي در دندان مي شود كه عفونت مي تواند در آن دوباره رشد كند و به افتادن دندان منجر شود.
در يك مطالعه جديد، محققان متوجه شدند كه افزودن نانوالماس هاي حامل آنتي بيوتيك به ماده اي كه براي پُر كردن ريشه هاي دندان در روت كانال استفاده مي شود به تحكيم پرشدگي هاي ريشه مي انجامد و از بروز عفونت هاي پس از درمان پيشگيري مي كند.
محققان يك ماده پُر كننده مخصوص و مملو از نانوالماس ساختند كه خواص مطلوب بسياري از جمله توانايي مبارزه با عفونت باكتريايي ناشي از روت كانال را دارد.
آنها متوجه شدند كه پُرشدگي هاي دندان با اين ماده جديد به محكمي پرشدگي هاي سنتي است اما اين ماده جديد هيچ حفره اي در پرشدگي دندان به جا نمي گذارد و در نتيجه مي تواند از بروز عفونت بعد از روت كانال پيشگيري كند.
همچنين محققان در آزمايش هايي كه در محيط آزمايشگاه انجام شد، دريافتند كه اين ماده جديد از رشد باكتري پيشگيري مي كند.اين مطالعه در مجله ACS Nano منتشر شده است.
علمي**2038**2017
۰ نفر