۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۰
کد خبر: 81794452
T T
۰ نفر

پ53، ژن رهايي‌بخش انسان از سرطان در بدن فيل‌ها

۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۰
کد خبر: 81794452
پ53، ژن رهايي‌بخش انسان از سرطان در بدن فيل‌ها

تهران - ايرنا - يافته‌هاي يك گروه از دانشمندان آمريكايي روي فيل‌ها مي‌تواند در آينده زندگي كودكان مبتلا به سندروم نادر لي-فرامني (Le-Fraumeni) را كه مي‌تواند به سرطان منجر شود، نجات دهد.

به گزارش گروه علمي ايرنا، نتايج اين پژوهش كه در نشريه انجمن پزشكي آمريكا (JAMA) منتشر شده است نشان مي دهد كه فيل‌ها به سرطان مبتلا نمي‌شوند؛ چون ظاهراً به طور ژنتيكي در برابر اين قاتل بزرگ انسان‌ها مصونيت دارند.
اين حيوان عظيم‌الجثه در طول عمر 60-70 ساله‌اش فقط 5 درصد احتمال دارد به سرطان مبتلا شود؛ در حالي كه اين احتمال در مورد انسان 11 تا 25 درصد است كه دليل اين امر وجود يك ژن اضافي به نام پ-53 در بدن فيل‌ها است.
پ-53 ژن سركوب‌كننده تومور و در واقع ترمزي است بر رشد و تكثير سريع وغيرعادي سلول‌ها كه مشخصه اصلي سرطان است. فيل‌ها 20 نسخه از اين ژن حفاظت كننده در برابر سرطان را دارند.
اما در بدن انسان تنها يك نسخه فعال از ژن پ-53 وجود دارد. يك بخش اين ژن از مادر و بخش ديگر آن از پدر به فرد منتقل مي‌شود. در صورتي كه يكي از قطعات دي‌ان‌اي آسيب ببيند، خطر ابتلا به سرطان به طور چشمگيري افزايش پيدا مي‌كند.
وندي كيسو كه از نويسندگان پژوهش مشترك درباره تأثيرات حفاظتي ژن پ-53 در فيل‌ها است در اين باره مي‌گويد:نكته جالب در پژوهش اين است كه توانستيم تئوري نحوه كاركرد اين ژن را روي 43 فيل در گروه‌هاي سني مختلف آزمايش كنيم و نتيجه را بر حسب سن هر فيل بسنجيم.
وندي كيسو و همكارانش در دانشگاه يوتا و باغ وحش هاگل يوتا، گلبول‌هاي سفيد خون فيل‌هاي آسيايي را در معرض پرتو قرار دادند تا نحوه عملكرد ژن پ-53 را دريابند و آن را با فعاليت سركوب تومور در بدن انسان مقايسه كنند.
او مي‌گويد :با مشاهده نحوه واكنش سلول به پرتو، كه دي‌ان‌اي را تجزيه مي‌كند و باعث جهش سلولي مي‌شود، توانستيم دريابيم كه بدن فيل با استفاده از ژن پ-53 چطور عمل مي‌كند.
ژن پ-53 در نمونه‌هايي كه از فيل‌ها گرفته شد باعث شد كه احتمال متوقف شدن تكثير سلول‌هاي آسيب ديده و مرگ آنها به صورت سلول‌هاي عادي دوبرابر شود.
پژوهشگران اميدوارند بتوانند با استفاده از اطلاعات به دست آمده از آزمايش بر روي فيل‌ها، به درمان كودكاني كه به بيماري ارثي موسوم به لي-فرامني (Le-Fraumeni) كمك كنند. در اين بيماري، يك بخش از ژن پ-53 آسيب ديده است. افرادي كه با سندروم لي-فرامني به دنيا مي‌آيند در دوران زندگي با ريسك 95 درصد براي ابتلا به سرطان روبه‌رو هستند.
جاشوآ شيفمن سرطان شناس انستيتوي سرطان‌شناسي هانتسمن در دانشگاه يوتا كه سرپرستي پژوهش را برعهده داشت مي گوييد ممكن است روزي ژن‌هاي واقعي فيل‌ها زندگي انسان‌ها را نجات دهند:امروز مثل داستان‌هاي علمي تخيلي به نظر مي رسد؛ ولي مي‌دانيم كه راه‌هايي– مثل نانوتكنولوژي – و روش‎هايي براي منتقل كردن برخي از انواع ژن‌ها پروتئين‌ها به سلول‌هاي مختلف بدن وجود دارد. ما با همكارانمان در سراسر دنيا تلاش مي‌كنيم تا بفهميم انتقال ژن پ-53 فيل‌ به انسان كمك مي‌كند يا نه.
به نظر كارشناسان علت وجود اين شمار زياد از ژن پ-53 در بدن فيل اين است كه وقتي از تولگي پا به بلوغ مي‌گذارد، رشد خيلي زيادي مي‌كند، و ژن مانع از ابتلا به سرطان در سلول‌هاي بدنش تكثير مي‌شود.
دانشمندان گمان مي‌كنند كه اگر اين ذخيره اضافي از سلول‌هاي ضدسرطان در بدن فيل وجود نداشت، ممكن بود تا به حال نسل اين حيوان منقرض شده بود.
علمي **1354**1440
۰ نفر