۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۹:۰۷
کد خبر: 81785587
T T
۰ نفر

پنج ماده غذایی كه سبب تحریك كیسه صفرا می شود

۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۹:۰۷
کد خبر: 81785587
پنج ماده غذایی كه سبب تحریك كیسه صفرا می شود

تهران-ایرنا-مطالعات محققان نشان می دهد كه گوشت و لبنیات پرچرب، مواد غذایی اسیدی، غذاهای تصفیه شده و سرخ كرده، سبب تحریك كیسه صفرا می شوند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، كیسه صفرا كیسه كوچكی واقع در زیر كبد است. صفرای تولید شده توسط كبد، در كیسه صفرا ذخیره می شود. مهمترین وظیفه صفرا، هضم چربی است.
به محض ورود غذا به سیستم گوارشی، كیسه صفرا، صفرای تولید شده را درون بخش بالایی روده كوچك (اثنی عشر) آزاد می كند. میزان صفرای وارد شده به روده كوچك متناسب با میزان چربی مصرف شده است. بعضی از مواد غذایی سبب تحریك كیسه صفرا می شوند كه همراه با درد و سوزش است. گاهی اختلالات كیسه صفرا، مانند سنگ كیسه صفرا، با هیچ علامت اولیه ای همراه نیست. در صوت بزرگ شدن سنگ، عمل جراحی كیسه صفرا ضروری است.
استفراغ، درد در ناحیه سمت راست بالای شكم، درد پس از وعده های غذایی، عدم تحمل غذاهای چرب و از دست دادن اشتها، از مهمترین علایم اختلال در عملكرد كیسه صفرا یا سنگ كیسه صفرا محسوب می شوند.
مطالعات محققان آمریكایی نشان می دهد كه برخی از مواد غذایی سبب تحریك كیسه صفرا و بروز مشكلاتی می شود. این مواد غذایی عبارتند از :
1-گوشت پرچرب
مصرف گوشت پرچرب، سبب افزیش عملكرد كیسه صفرا و افزایش تولید صفرا می شود كه این فرآیند با التهاب صفرا همراه است. مصرف ماهی و حبوبات به جای گوشت قرمز توصیه شده است.
2-غذاهای سرخ شده
غذاهای سرخ شده و چرب سبب تحریك و التهاب كیسه صفرا می شوند.
3-غذاهای اسیدی-غذاهای اسیدی مانند مركبات و قهوه، علاوه بر تحریك و التهاب كیسه صفرا، روی معده نیز اثر مخربی دارند.
4-محصولات لبنی پرچرب
محصولات لبنی پرچرب مانند خامه و شیر گاو، از مهمترین مواد تحریك كننده كیسه صفرا هستند.
5-غذاهای تصفیه شده
هر محصول تولید شده از آرد گندم و شكر تصفیه شده، مانند نان سفید، انواع شیرینی و پاستا، سبب تحریك كیسه صفرا می شود.
پزشكان توصیه می كنند كه به محض احساس مشكل در ناحیه صفرا، به پزشك مراجعه شود و با محدود كردن مواد غذایی تحریك كننده، علایم بیماری تا درمان جدی كنترل شود.
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر