۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۷
کد خبر: 81771165
T T
۰ نفر
پزشكان مجسمه ساز نیستند/پیكرتراشی عبارتی نامناسب برای انواع ساكشن

تهران- ایرنا- داشتن اندام مناسب ایده آل بسیاری از افراد است، به گونه ای كه برای دست یافتن به آن گاهی به راهكارهای خطرناكی همچون كشیدن چربی های بدن (ساكشن) و عنوان جدید آن یعنی 'پیكرتراشی' تن می دهند.

بهترین و بی عارضه ترین روش برای رسیدن به اندام مناسب و حذف چربی های زائد بدن، پیروی از رژیم غذایی مناسب در كنار انجام ورزش های منظم روزانه است. با این حال، علم پزشكی در این زمینه وارد شده و به روش هایی دست یافته است كه از آنها به عنوان روش های تهاجمی نام برده می شود.
این روش ها تاحدودی توانسته است راه را برای افرادی هموار كند كه بدن آنها به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی دهد یا افرادی كه از نظر روحی روانی توان تحمل وضعیت فیزیكی كنونی خود را ندارند و یا نمی توانند زمان زیادی را صرف رسیدن به اندام موردنظر خود كنند.
برخی از این روش ها تحت عناوینی مانند لیپولیز، لیپوساكشن یا لیپوماتیك مطرح می شوند كه تمام آنها در بین عموم مردم به كشیدن چربی معروف هستند.
به گفته متخصصان، این تصور كه می توان از طریق این روش ها به راحتی دستگاهی را وارد بدن كرد و چربی های زائد را بدون هیچ عارضه ای از بین برد، خیال واهی بیش نیست چرا كه این روش ها از خطرناك ترین عمل های جراحی است و در صورتی كه زیرنظر متخصصان مجرب انجام نشود و در انتخاب بیمار دقت نشود، عوارض بسیار جدی مانند آمبولی و خونریزی شدید و در نهایت مرگ را به همراه خواهد داشت.
یكی از این روش ها كه اخیرا در تبلیغات به ویژه در فضای مجازی به عنوان تازه ترین روش و به اصطلاح پیكرتراشی مطرح شده، لیپوماتیك است.
در این تبلیغات ادعا می شود كه روشی كاملا بی خطر است، عارضه ای ندارد و می توان در یك جلسه با استفاده از آن فرد را به اندام مورد نظر رساند.
اما به گفته دكتر 'مسعود اسماعیلی' فوق تخصص جراحی پلاستیك، پیكرتراشی عبارت بی ربطی است كه در این زمینه مفهومی ندارد و نمی توان آن را معادل عمل برداشت چربی از بدن بكار برد.
وی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: مگر پزشكان مجسمه ساز هستند كه برای كاری كه انجام می دهند، عبارت پیكرتراشی عنوان شود؛ تبلیغاتی كه در زمینه پیكرتراشی مطرح شده و ضمن آن گفته می شود كه با یك جلسه و در یك ساعت می توانید به اندام مناسب و مطلوب خود برسید، جملات بی اساسی است كه عده ای از شركت ها یا افرادی كه تخصصی در این زمینه ندارند و تنها به دنبال منافع خود هستند، برای فریب افراد مطرح می كنند.
اسماعیلی با تاكید بر اینكه امكان ندارد هیچ انسانی در یك جلسه خوش اندام شود، خاطرنشان كرد: اینگونه تبلیغات فریبی بیش نیست و اینكه در تبلیغات مطرح می شود 'در یك جلسه وزن دلخواه خود را به دست آورید'، به هیچ وجه امكان ندارد؛ ساكشن، لیپوساكشن و لیپوماتیك هیچ كدام برای كاهش وزن نیستند بلكه تنها برای كاهش سایز بدن كاربرد دارند.
به گفته وی، لیپوساكشن، لیپولیزر و لیپوماتیك از لحاظ عملی كه طی آنها انجام می شود، یكسان هستند و در همه آنها بافت چربی شكسته و از طریق لوله هایی از بدن خارج می شود. بنابراین، این كه گفته می شود این روش خطر آمبولی ندارد یا برگشت پذیر نیست، صحیح نیست.
آمبولی حالتی است كه طی آن یك ماده (جامد، مایع یا گاز) وارد رگ های خونی می شود و آن را مسدود می كند و موجب بروز علایم نارسایی در عضو مقصد شود. آمبولی نسبت به اینكه در كدام رگ رخ دهد، به دو نوع وریدی یا شریانی و نسبت به اینكه عامل آمبولی چه باشد، به ترومبو آمبولی (ورود لخته خون در رگ)، آمبولی چربی (ورود قطرات چربی در درون رگ)، آمبولی هوا (ورود هوا به جریان خون)، آمبولی بافتی (ورود تكه ای از بافت درون رگ)، آمبولی مایع آمنیوتیك و آمبولی مواد خارجی تقسیم می شود.
اسماعیلی توضیح داد: برخی اندام های بدن مانند كناره های ران و بازو پس از استفاده از این روش ها، معمولا به راحتی به حالت اول برنمی گردند مگر اینكه فرد بیش از حد چاق شود. اما بخش هایی مانند شكم معمولا راحت برمی گردد البته نه دقیقا به حالت اول زیرا طی این اعمال تعداد سلول های چربی در این نقاط كم می شود و به دلیل كم شدن تعداد این سلول ها، برگشت دوباره افراد به حالت اول با تاخیر خواهد بود.
وی تاكید كرد: افرادی كه ساكشن چربی انجام می دهند، برای پیشگیری از برگشت به حالت اول، باید از یك رژیم غذایی مناسب پیروی كنند و ورزش منظم روزانه را ترك نكنند.

** عوارض ساكشن
به گفته پزشكان، عوارضی كه معمولا برای انواع روش های ساكشن مطرح می شود، بسیار زیاد و گاهی بسیار خطرناك هستند، قرینه نشدن و ایجاد پستی و بلندی در اندام ها، شل شدن (نكروز) پوست و نیاز به دوره نقاهت طولانی و در نتیجه عقب ماندن از امور زندگی و فعالیت های اجتماعی از كمترین عوارض انواع ساكشن است و عفونت های شدید، خونریزی داخلی و آمبولی كه گاها به فوت بیمار منجر می شود، از جمله عوارض بسیار خطرناك و جدی آن به شمار می رود.
فوق تخصص جراحی پلاستیك در این باره توضیح داد: عوارض ساكشن زیاد است و بیشترین و خطرناك ترین عارضه ها در صورت عدم انتخاب مناسب بیمار و انجام عمل به دست افراد غیرمتخصص رخ می دهد.
اسماعیلی با بیان اینكه در چنین شرایطی ممكن است بیمار جان خود را از دست دهد، اظهار كرد: در مواردی مشاهده شده است كه ساكشن برای افراد دارای چاقی مفرط انجام گرفته كه در نتیجه بیمار دچار عوارض شدید شده یا جان خود را از دست داده و در نهایت شكایت از پزشك و بسته شدن مطب های آنها را نیز به همراه داشته است.
وی با توصیه به افراد متقاضی انجام عمل ساكشن در مورد اینكه پیش از اقدام به این كار، با یك جراح و متخصص پلاستیك مشورت كنند، افزود: 'نمی توان برای همه افراد یك نسخه واحد تجویز كرد و گفت فقط افرادی كه چربی انباشته در یك قسمت بدن دارند می توانند ساكشن كنند و افراد چاق نمی توانند این عمل را انجام دهند بلكه از آنجا كه خصوصیات ژنتیكی و فیزیكی افراد با یكدیگر متفاوت است باید هر فرد در این زمینه نظر پزشك را در مورد خودش جویا شود و سپس اقدام كند.'
در برخی تبلیغات در مورد انواع عمل ساكشن به ویژه لیپوماتیك ادعا شده كه این روش مطمئن است و هیچ عارضه ای ندارد و همچنین اینكه تمام افراد می توانند با یك جلسه مراجعه، به نتیجه مطلوب خود دست یابند.
دكتر 'ابراهیم رزم پا' فوق تخصص جراحی پلاستیك در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با رد این ادعا تاكید كرد كه هیچ عمل جراحی بدون عارضه نیست و عمل بسیار حساس ساكشن حتی به روش لیپوماتیك نیز نمی تواند بی خطر باشد.
وی افزود: 'برخلاف تصور عامه و تبلیغاتی كه زبان به زبان در بین مردم در مورد بی خطر بودن این عمل وجود دارد، این ادعا اشتباه است؛ البته اگر در شرایط مناسب انجام شود و بیمار نیز به درستی انتخاب شود، نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد اما عوارضی هرچند كم به همراه خواهد داشت.
رزم پا در مورد انتخاب مناسب بیمار توضیح داد: افرادی كه چاقی آنها مربوط به تجمع چربی نیست بلكه مربوط به عضله است، ساكشن نه تنها به آنها كمكی نمی كند بلكه عوارضی نیز برای آنها خواهد داشت؛ بیمار مناسب به افرادی گفته می شود كه چاقی آنها به دلیل تجمع چربی اضافه در بدن به دلایل مختلف مانند عدم تحرك رخ داده باشد، بنابراین انجام ساكشن برای افرادی كه چاقی آنها مربوط به عضله است، بسیار خطرناك خواهد بود.
وی افزود: همچنین در هر مرحله كه ساكشن انجام می شود محدودیتی وجود دارد و نمی توان در یك جلسه تمام چربی های زائد را حذف كرد و این مساله به میزان حجم چربی و وضعیت جسمی بیمار بستگی دارد. افراد غیرمتخصصی كه تلاش می كنند در یك جلسه چربی های بیمار را از بین ببرند، در واقع با سلامت و جان آنها بازی كرده اند.
رزم پا، همچنین با تایید بر این مطلب كه روش های مختلف ساكشن تفاوتی در عمل با یكدیگر ندارند، خاطرنشان كرد: ساكشن برای اندام هایی مانند شكم، باسن، دوطرف پهلوها شایع تر است و تاثیرگذاری و ماندگاری نتیجه عمل به رعایت مواردی مانند عدم پرخوری و داشتن تحرك مناسب پس از عمل بستگی دارد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیك تاكید كرد: متقاضیان عمل ساكشن لازم است ابتدا با یك متخصص كه هم تخصص و هم تجربه كافی در این زمینه دارد، مشورت كنند، در انتخاب پزشك دقت كافی داشته باشند و از مراجعه به افراد غیرمتخصص كه بعضا تجربه ای در این زمینه ندارند، پرهیز كنند.
رزم پا همچنین یادآور شد: افرادی كه به بیماری های ژنتیكی یا بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و بیماری های كبدی مبتلا هستند، ضروری است پزشك را در جریان وضعیت خود قرار دهند و حتی الامكان از انجام اینگونه اعمال پرهیز كنند.
علمی(5)1834**2017
۰ نفر