۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81768118
T T
۰ نفر
سهم داروهای گیاهی درطبابت بسیار ناچیز است

تهران-ایرنا-معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و رییس سازمان غذا و دارو گفت:امروزه سهم فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی در طبابت بسیار ناچیز است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری چهارمین همایش طلای سبز، دكتر رسول دیناروند افزود:براساس مصوبات قانونی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، توسعه روش‌ های جایگزین و طبابت ایرانی ـ اسلامی به عبارتی استفاده از فرآورده‌های طبیعی مورد توجه قرار گرفته و طب مدرن و امروزی هم آن را پذیرفته است.
وی با اشاره به اینكه رویكرد جدید حوزه درمان بهره‌ گیری بیش‌ تر از داروهای گیاهی و فرآورده ‌های طبیعی است، اظهاركرد:طی 10 سال اخیر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در زمینه استفاده از فرآورده‌های طبیعی روند مثبت و رو به رشدی را شاهد بوده‌ایم و در سال‌ های اخیر در حوزه داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو اقدامات ارزشمندی انجام گرفته است.
دیناروند افزود: همه این اقدامات با هدف توسعه كاربرد فرآورده ‌های طبیعی در روند درمان بیماری‌ ها انجام گرفته كه بدون تردید به نفع سلامت كشور است.
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه نگاه طب سنتی نگاهی كل‌نگر است بیان كرد: دیدگاه وزارت بهداشت در این حوزه توسعه وحمایت از طب سنتی است. اما باید در نظر داشت شرط رسیدن به این هدف این است كه از هر گونه فریبكاری در این حوزه جلوگیری شود.
وی تاكید كرد: استفاده از محصولات ارگانیك و گسترش بهره‌گیری از فرآورده‌های طبیعی قاعدتا در تأمین سلامت عمومی جامعه نقش دارد. در تمامی كشورهای دنیا حتی در كشورهایی كه دارای طب مدرن و پزشكی مولكولی در بالاترین حد هستند، جایگاه طب جایگزین را پذیرفته‌‌ اند و قبول كرد‌ه‌اند كه این طب در تأمین سلامت مردم نقش دارد.
دیناروند گفت: خوشبختانه در كشور ما نیز وزرات بهداشت جایگاه طب سنتی، فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی را به رسمیت شناخته و در حال حاضر نزدیك به هزار فرآورده طبیعی مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت كرده‌اند؛ برای این‌كه وارد بازار شوند.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به پیشینه تاریخی ایرانی ‌ها در حوزه طب سنتی گفت: گرچه ما در حوزه طب سنتی و فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی پیشینه تاریخی و گذشته درخشانی داریم، اما متاسفانه در دنیای امروز كه فرآورده‌های طبیعی با اقبال جدیدی مواجه شده نتوانسته‌ایم پا به پای دیگر كشورها در این حوزه پیش‌ برویم و از دنیا عقب مانده‌ایم.
وی افزود: به‌طور قطع، هر اندازه مردم با فرآورده‌های طبیعی و گیاهی بیش‌تر آشنا شوند، به همان نسبت بازار كار و فعالیت تولید‌كنندگان این حوزه، رشد و توسعه خواهد یافت.
دیناروند به برگزاری چهارمین همایش طلای سبز اساره كرد و گفت: برگزاری اینگونه همایش‌ ها به‌طورحتم برای گسترش و پویایی صنعت فرآورده ‌های گیاهی مفید است و ما در سازمان غذا و دارو این همایش را توصیه و از آن حمایت می‌كنیم.
علمی **1201**1440
۰ نفر