۹ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۴۱
کد خبر: 81741512
T T
۰ نفر
گسترش جنبش مردم لبنان و ابتكارعمل اضطراری نبیه بری برای عبور از بحران

بیروت – ایرنا – جنبش مردم در لبنان در اعتراض به ناكارآمدی دولت این كشور برای حل معضلات و تداوم مشكل جمع آوری زباله ها از 29 ماه اوت ( شنبه گذشته) وارد مرحله جدیدی شده و ناظران معتقدند در مسیر گسترش این جنبش و فراگیر شدن آن تنها كورسوی امید برای خروج از بحران، ابتكار عمل اضطراری نبیه بری رییس مجلس لبنان است.

به گزارش ایرنا، با تداوم مشكل جمع آوری زباله ها از سطح شهرهای لبنان، این مشكل كه ناشی از ساختار نظام سیاسی و اداری و فساد برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی ضد مقاومت این كشور است، رفته رفته به یك بحران اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و تبدیل اعتراض های خیابانی به یك جنبش فراگیر منجر شده است.
اوج این جنبش مردمی عصرشنبه گذشته دردو میدان الشهداء و ریاض الصلح بیروت بود كه با اقدامات سركوبگرانه نیروهای امنیت داخلی(پلیس) و ضرب و جرح معترضان و بازداشت ده ها تن از آنها همراه شد.
معترضان با وساطت ها و وعده ها خیابان ها را ترك كردند اما به دولتمردان این كشور 72 ساعت فرصت دادند تا به مطالبات آنها پاسخ گویند.
یك روز بعد ( دیروز یكشنبه) نبیه بری رییس مجلس لبنان و رییس جنبش امل در مراسم سی و هفتمین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراهش - شیخ محمد یعقوب وعباس بدرالدین از روزنامه نگاران لبنانی -در كشورلیبی، از همه گروه های سیاسی لبنانی خواست تا برای جلوگیری از فروپاشی بزرگ لبنان دست به دست هم دهند و برای حل معضلات و بحران ها كمك كنند.
نبیه بری در مراسمی باشكوه و بزرگ كه در میدان عاشورای شهر نبطیه در جنوب لبنان به همین مناسبت برگزار شد، اعلام كرد كه در ده روز آینده ( از اول ماه سپتامبر) برای شروع گفت وگوها در لبنان دعوت خواهد كرد تا هفت بند ابتكار عمل اضطراری او یعنی انتخاب رییس جمهوری ، فعالیت مجلس نمایندگان ، فعالیت هیات دولت ، قانون انتخابات مجلس، قانون هویت ، تمركز زدایی اداری و همچنین راه های حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی لبنان بحث و بررسی شود.
وی تاكید كرد كه در این گفت وگوها فقط تمام سلام نخست وزیر و روسای فراكسیون های مجلس لبنان شركت خواهند كرد.
براساس این گزارش، اگر چه حل بحران لبنان یك ماموریت سخت به نظر می رسد اما ابتكارعمل نبیه بری با واكنش مثبت و گسترده لبنانی ها مواجه شده است.
سعدالحریری رییس حزب جریان المستقبل كه این روزها او و حزبش در معرض اعتراض های گسترده قرار دارند از دعوت نبیه بری برای گفت وگو در باره این ابتكار عمل هفت بندی استقبال كرد.
ولید جنبلاط رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه نیز در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر گفت وگو را در این مرحله سخت و سرنوشت ساز برای حل بحران های لبنان یك ضرورت خواند و ابراز امیدواری كرد كه به خروج لبنان از تنگناها به ویژه بن بست انتخاب رییس جمهوری منجر شود.
سجعان قزی وزیر كار و عضو دفتر سیاسی حزب الكتائب نیز اعلام كرده است كه این حزب امروز نظر خود را در باره ابتكار عمل نبیه بری اتخاذ و اعلام می كند.
وی در عین حال ابتكار عمل نبیه بری را یك طرح مثبت دانسته كه می تواند روزنه ای در دیوار ركود سیاسی در لبنان ایجاد كند.
حسن فضل الله عضو فراكسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان هم از همه طرف های لبنانی خواسته است تا از ابتكار عمل نبیه بری استقبال و با آن همراهی كنند.
وی از گفت وگو به عنوان یك مدخل طبیعی برای توافق لبنانی ها در باره مسائل مختلف یاد و تاكید كرده است كه لبنانی های نباید این فرصت را از دست بدهند.
روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز دوشنبه خود نوشت كه لبنانی ها روز شنبه گذشته برای نخستین بار در تظاهراتی شركت كردند كه حس ملی گرایی بر احساسات حزبی وگروهی غلبه كرد و در كنار یكدیگر قرار گرفتند.
استعفای محمد المشنوق وزیر محیط زیست، بازخواست نهاد المشنوق وزیر كشور و آمران و عاملان تیراندازی به سوی معترضان، آزادسازی اموال و امكانات شهرداری ها و دعوت برای برگزاری انتخابات مجلس از جمله مطالبات معترضان است.
تمام سلام نخست وزیر لبنان تاكید كرده است: ما برای حفظ امنیت تظاهركنندگان و معترضان تلاش كردیم و توانستیم اوضاع را كنترل كنیم اما اگر در مرحله آینده كنترل اوضاع از دست ما خارج شود، معلوم نیست شاهد چه وقایعی خواهیم بود.
وزیر محیط زیست لبنان به روزنامه السفیر گفته است كه ' قصد كناره گیری از مقام خود را ندارم، برای حل بحران زباله ها به تلاش خود ادامه می دهم اگر چه برخی طرف های سیاسی از تحمل مسئولیت خود فرار می كنند'.
وزارت كشور لبنان هم اعلام كرده است كه نهاد المشنوق در انتظار پایان تحقیقات قضایی و اداری درباره تیراندازی به سوی تظاهركنندگان معترض است تا تصمیم های مناسبی را اتخاذ كند و مانع تكرار این خطاها شود.
منابع آگاه در واكنش به درخواست برای بازخواست وزیر كشور گفته اند كه نهاد المشنوق هنگام درگیری های بین نیروهای امنیت داخلی و معترضان و تیراندازی ها در عصر شنبه گذشته در خارج لبنان بوده اما به محض بازگشت برای كنترل اوضاع تلاش كرده است.
روزنامه لبنانی الاخبار همه نوشته است كه جریان المستقبل بیش ازهمه طرف های لبنانی از جنبش مردم لبنان می ترسد زیرا بعداز مشكلات مالی ، سیاسی و ساختاری با بخش بزرگی از هواداران خود درگیر شده است و از این بابت رنج می برد.

روزنامه لبنانی النهار نوشت كه نبیه بری علاوه بر گفت وگو با امین الجمیل رییس جمهور اسبق لبنان و رییس سابق حزب الكتائب ، علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان را مامور كرده است تا با طرف های ذیربط در باره دعوت به گفت وگوها مشورت و رایزنی كند.
در همین چارچوب، علی حسن خلیل تاكنون با ولید جنبلاط ، جبران باسیل و نادر الحریری دیدار و گفت وگو كرده است.
النهار نوشت كه حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع نیز تصمیم گرفته است تا ابتكار عمل نبیه بری را بررسی كند اما نگران روند این گفت وگوها است.
البناء دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت كه حزب جریان آزاد ملی لبنان از گفت وگوها و ابتكار عمل نبیه بری حمایت كرده است زیرا نمی خواهد لبنان وارد مرحله ای سخت تر و بحرانی تر شود.
النهار تاكید كده است كه تمام سلام نخست وزیر لبنان قصد ندارد فعالیت های دولت این كشور را متوقف كند و هیات وزیران در سریعترین زمان ممكن تشكیل خواهد شد.
درهمین حال ، جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان اعلام كرد كه هواداران حزب جریان آزاد ملی لبنان از روزچهارم ماه سپتامبر برای دفاع از حق موجودیت خود به خیابان ها باز می گردند.
وی تاكید كرد كه مطالبات حزب جریان آزاد ملی لبنان، حزبی نیست بلكه بیشتر لبنانی ها خواستار آنها هستند.
براساس این گزارش، نواف الموسوی رییس فراكسیون نمایندگان شهرهای بعلبك و هرمل در مجلس لبنان اتهام های بی پایه و اساس برخی طرف های سیاسی به حزب الله و حزب جریان آزاد ملی را رد كرد و گفت كه ادعاهای مرتبط با تلاش ها برای تشكیل كنگره تاسیسی نادرست ، فرافكنی و فرار به جلو است.
وی تاكید كرد كه مردم لبنان خواستار ثبات وامنیت، آب و برق و خیابان های تمیزهستند و ما از تحركات به شرط اینكه با هدف اصلاحات و مبارزه با فساد باشد ، حمایت می كنیم و هم پیمانان خود را تنها نمی گذاریم.
خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان