۷ تیر ۱۳۹۴، ۲۲:۲۴
کد خبر: 81663352
T T
۰ نفر
احقاق حقوق قربانيان سلاح هاي شيميايي كشورمان را پيگيري خواهيم كرد

مهاباد ـ ايرنا ـ محمدجواد ظريف همزمان با بيست و هشتمين سالگرد بمباران شيميايي سردشت از پيگيري هاي اين وزارتخانه براي احقاق حقوق جانبازان و قربانيان سلاح هاي شيميايي كشورمان از طريق قانوني در سطح بين المللي خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، وزيرامورخارجه در پيامي به همين مناسبت كه يك نسخه از آن به دفتر خبرگزاري ايرنا در مهاباد ارسال شده، ضمن همدردي عميق با قربانيان و جانبازان اين حادثه اضافه كرده كه وزارت امور خارجه با جديت تمام احقاق حقوق جانبازان و قربانيان سلاح هاي شيميايي كشورمان را از طريق قانوني در سطح بين المللي پيگيري خواهد كرد.

در ادامه اين پيام آمده است: هفتم تير مصادف است با بيست و هشتمين سالگرد بمباران شيميايي ناجوانمردانه مردم بي دفاع و مظلوم شهر سردشت توسط رژيم بعثي عراق و به حق در جمهوري اسلامي ايران به روز ملي مبارزه با سلاح هاي شيميايي و ميكروبي نام گرفته است.

وزير امور خارجه در اين بيانيه آورده است: مردم مظلوم و مقاوم سردشت با صبوري و شكيبايي روز هفتم سال 1366 در برابر بمباران شيميايي رژيم بعثي عراق مقاومت كردند و براي هميشه نام خويش را در تاريخ پر افتخار اين كشور جاودانه كردند.

در ادامه اين پيام آمده است: در جريان جنگ تحميلي، جبهه استكبار جهاني و دولت هاي حامي رژيم بعث به اميد سركوب انقلاب نوپاي اسلامي و حركت حق طلبانه ملت ايران از ارائه هيچ كمكي به اين رژيم دريغ نكردند و علاوه بر در اختيار گذاشتن مدرنترين سلاح هاي متعارف، با مجهز كردن اين رژيم به سلاح هاي شيميايي و ترغيب به استفاده از آن عليه غيرنظاميان، سياه ترين صفحات تاريخ بشريت را رقم زدند.

ظريف در پيام خود همچنين آورده است: اين حملات كه با سكوت مجامع بين المللي همراه بود منجر به شهادت مظلومانه دهها هزار رزمنده و مردم بي دفاع مناطق مسكوني ايران شد و نتوانست خللي در اراده استوار ملت ايران ايجاد كند و سرنوشت جنگ تحملي را به نفع متجاوزان تغيير دهد.

وي در بيانيه خود گراميداشت سالروز بمباران شيميايي سردشت را فرصت مغتنمي دانسته و عنوان كرده است كه ما با گراميداشت ياد و خاطره شهداي حملات شيميايي، مسووليت جامعه بين المللي در قبال آلام و رنج هاي اين عزيزان را يادآور مي شويم.

ظريف از جامعه بين المللي خواسته به منظور جبران بخش ناچيزي از صدمات وارده به مصدومان شيميايي و خانواده هاي آنها با احساس مسووليت به وظيفه حقوقي و اخلاقي خود در اين رابطه عمل كند و زمينه هاي امكان محاكمه و مجازات حاميان و عاملان اين جنايت ضد بشري را فراهم ساخته و خسارت هاي وارده به قربانيان را جبران نمايد.

وزير امور خارجه در ادامه پيام خود، جمهوري اسلامي ايران را يكي از قربانيان سلاح هاي شيميايي معرفي كرده و بيان داشته كه اين كشور به منظور جلوگيري از تكرار مجدد اين تجربه تلخ در جهان در مذاكرات مربوط به تدوين و تصويب كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي به طور فعال مشاركت داشته است.

وي يادآوري كرده است: جمهوري اسلامي ايران به عنوان عضو فعال سازمان منع سلاح هاي شيميايي به همراه ساير كشورهاي عضو تا انهدام كامل تمامي ذخاير سلاح هاي شيميايي كشورهاي دارنده به ويژه آمريكا و روسيه تلاش خواهد كرد و از اين كشورها مي خواهد به تعهدات كنوانسيوني خود در اين رابطه پايبند باشند.

به گزارش ايرنا، هفتم تير 1366 رژيم بعثي عراق با استفاده از بمب هاي شيميايي چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران كرد كه در اين حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساكنان غيرنظامي شهر شهيد و بيش از هشت هزار نفر نيز در معرض گازهاي سمي قرار گرفته و دچار مصدوميت شيميايي شدند.

بمباران شيميايي شهر مرزي سردشت فجيع ترين تهاجم شيميايي بود كه آثار و مشكلات منفي بسياري به وجود آورد و اين شهر اولين شهر قرباني جنگ افزارهاي شيميايي در جهان پس از بمباران هسته اي هيروشيما ناميده شد.

شهرستان سردشت با 111 هزار نفر جمعيت در 250 كيلومتري جنوب اروميه مركز استان آذربايجان غربي و هم مرز با كشور عراق واقع شده است.

3020/1905**1565

سرخط اخبار سیاست