۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۸:۰۷
کد خبر: 81659762
T T
۰ نفر
استاندار قزوين: توسعه روستاها از دغدغه هاي ديرينه مسوولان است

قزوين-ايرنا-استاندار قزوين گفت: توسعه روستاها از دغدغه هاي ديرينه، جدي و طولاني مدت براي مسوولان به شمار مي رود.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي استانداري قزوين، مرتضي روزبه روز پنجشنبه در نشست گزارش نهايي تدوين سند توسعه 20 روستاي استان افزود: توجه به روستا و داشتن برنامه و طرح و سند براي اين مناطق يك ضرورت همه جانبه اقتصادي، فرهنگي ، آموزشي، اجتماعي، سياسي و امنيتي است.

وي با اشاره به لزوم توجه و اهميت اقتصاد مقاومتي در روستاها، اظهار داشت: از مولفه هاي اقتصاد مقاومتي اين است كه به همه ظرفيت هاي كشور به عنوان يك چاه نفت نگاه شود كه بخش اعظم اين ظرفيت ها در مناطق روستايي پخش است.

روزبه تصريح كرد: محصولات باغي، صنايع دستي و هنرهاي بومي به عنوان يك فرصت اقتصادي مطرح هستند كه همه اين ها در روستاها متمركز است.

اين مسوول با تاكيد بر توجه به اقتصاد گردشگري در روستاها، افزود: در دنيا به اين موضوع توجه جدي شده است به عنوان نمونه امروزه بازسازي خانه هاي سنتي در روستاها مي تواند جايگزين مراكز اقامتي مدرن و استاندارد بين المللي شود.

استاندار قزوين با تاكيد بر استفاده از تجربيات جهاني در ساماندهي و مديريت توسعه روستايي، توجه مديران به تمركز زدايي از مركز را خواستار شد و گفت: طرح توسعه روستايي بايد با مدل پيشرفت ايراني – اسلامي پيوند زده شود.

وي ادامع داد: تمركز گرايي اشتباه فاحش برنامه ريزي است كه تبعات و آثار ناگوار و ناهنجاري را به همراه داشته است.

روزبه در ادامه بر حمايت از شخيصت هاي نخبه در روستاها تاكيد كرد و گفت: نخبگان و متفكران و صاحب نظران كه هويت اصلي روستاها و مناطق هستند بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرند.

استاندار قزوين با اشاره به بررسي سابقه مطالعات روستايي در قبل و بعد از انقلاب، گفت:مسايل و موضوعات فرهنگي – اجتماعي از قبيل تاريخ روستاها، نام آنها، لهجه، آداب و رسوم مناطق و نواحي مختلف بايد مستند سازي و در دستور كار قرار بگيرد چون روستاها در بسياري از مسايل فرهنگي و آداب و رسوم مي توانند به الگويي براي شهرنشينان تبديل شوند.

استاندار قزوين، پيوند با سند آمايش را از ضروريات سند توسعه روستايي ذكر كرد و در ادامه گفت: مطالعات توسعه روستايي در برنامه ششم بايد يك برجستگي خاص داشته باشد.

وي، توسعه بخش راه و حمل و نقل استان را از جمله ضرورت هاي تدوين سند روستايي در قزوين اعلام كرد كه مي تواند نقش اثرگذاري در بخش روستايي به همراه داشته باشد.

استاندار قزوين در پايان با اشاره به مفهوم مهاجرت معكوس، اظهار داشت: اين مفهوم چندان معناي دقيقي ندارد چون بازگشت با روستاها از روي اجبار يا بواسطه مسايل مالي به مفهوم مهاجرت معكوس نيست بلكه مهاجرت واقعي زماني است كه از روي اراده و اختيار و به شكل ثابت،ماندگار و اثربخش اتفاق بيافتد.

استان قزوين داراي 842 روستاي داراي سكنه است كه حدود 27 درصد جمعيت استان را در خود جاي داده اند.

3013/ 6128

سرخط اخبار استان‌ها