۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81537526
T T
۰ نفر

چگونه كام سارقان را در ایام نوروز تلخ كنیم؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81537526
چگونه كام سارقان را در ایام نوروز تلخ كنیم؟

تهران - ایرنا - حضور پرحجم مردم در خیابان ها و مراكز خرید در ایام پیش آغاز سال جدید و بی دقتی در ایام تعطیلات نوروزی، بهترین فرصت را در اختیار سارقان قرار می دهد، تا دست به عمل مجرمانه خود یعنی سرقت بزنند.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، به پایان سال 93 نزدیك می شویم و مردم شور و هیجان خاصی برای خرید و ورود به سال نو دارند، اما گاه این هیجان شیرین با یك بی دقتی تبدیل به تلخی و ناراحتی می شود.

سرقت گوشی همراه، سرقت از منازل و سرقت از خودروها و موتورسیكلت ها در چنین ایامی خاص، بازار داغی دارد و اگر این روزها سری به كلانتری ها زده باشید، خواهید دید افراد بسیاری برای اعلام سرقت یا مفقودی و تشكیل پرونده به این مراكز آمده اند و از صورت های برافروخته و ناراحت آنها می توان فهمید كه چه حال و روزی دارند.

یكی می گوید، تلفن همراهم را در تاكسی زدند، آن یكی می گوید، وسایل منزلمان به سرقت رفته، دیگری می گوید، وسایل داخل خودرو ام را دزد زده و دیگری ... و دهها مورد دیگر كه نتیجه عمل مجرمانه سارقین است.

مریم. ن دختری 27 ساله به خبرنگار ایرنا می گوید: هفته گذشته در تاكسی، تلفن همراهم را زدند، قبل از اینكه كرایه ام را به راننده بدهم، مردی كه در كنارم نشسته بود به سرعت از ماشین پیاده شد، وقتی كرایه را پرداخت كردم و از خودرو پیاده شدم، فهمیدم تلفن همراهم نیست.

وی ادامه می دهد: به كلانتری رفتم تا پرونده تشكیل دهم اما متاسفانه ماموران كلانتری بسیار خونسرد و آرام به كار مراجعان رسیدگی می كردند و اگر فردی نسبت به این برخورد واكنشی نشان می داد، پاسخ می شنید كه اینكه چیزی نیست، سرقت امری عادی شده، باید حواستان را جمع كنید.

این مالباخته می افزاید: برای تشكیل یك پرونده ساده در كلانتری حدود چهار ساعت معطل شدم از سوی دیگر وقتی دیدم افرادی به كلانتری مراجعه كرده اند كه اموالشان از جمله خودرو، طلا و غیره به سرقت رفته و بسیار ناامید هستند، پیش خود گفتم كار بیهوده ای انجام داده ام.

زن میانسالی كه 50 ساله به نظر می رسد و از ناحیه دست و پا نیز دچار شكستگی شده، می گوید: در اثر تصادف، آرنج دست راستم دچار شكستگی شد، دو شب گذشته در یكی از خیابان های تهران، حدود ساعت 21 بود و در حال آمدن به خانه ناگهان یك راكب موتورسوار به زور قصد داشت كیفم را از دستم بگیرد، من نیز مقاومت كرده و در اثر این مقاومت به زمین كشیده شدم و پایم سمت چپم دچار شكستگی شد.

وی با انتقاد نسبت به نبود ماموران نیروی انتظامی در خیابان ها و محلات خلوت بویژه در ایام نزدیك به نورزو می گوید: خانه ما در یكی از خیابان های خلوت قرار دارد، تمام نكات ایمنی را برای اینكه در معرض سرقت قرار نگیریم، رعایت كرده ام، به عنوان مثال كیف دوشی ام را به سمت دیوار گرفتم، نكته این است كه چرا سارقان در خیابان ها احساس امنیت می كنند كه این احساس امنیت آنها و احساس نا امنی برای شهروندان ناشی از عدم حضور پلیس است.

این مالباخته می گوید: در شرایطی كه پلیس در هر كوی و برزنی بویژه در ایام خاص سال حضور داشته باشد، هیچ سارقی جرات دست درازی به مال مردم را نخواهد داشت.

پسر جوان دیگری كه برای اعلام سرقت به كلانتری آمده، می گوید: همسرم را در پاركینگ خانه «خفت» كرده اند به این شكل كه وقتی همسرم در پاركینگ را می زند تا داخل شود، بلافاصله خودروی دیگری وارد پاركینگ شده و سارقان حدود 22 ساله با قمه همسرم را تهدید كرده و تمام وسایل خودرو مثل ضبط، كیف دوشی، تلفن همراه و غیره را با خود می برد.

وی اضافه می كند: وقتی با صدای داد و فریاد همسرم، همراه با همسایه ها به پاركینگ آمدیم، سارقان پا به فرار گذاشته و همسرم از ترس و وحشت كه حتی نفسش بالا نمی آید، یك گوشه نشسته و گریه می كرد، چرا باید سارقان تا این حد احساس امنیت كنند كه به راحتی وارد پاركینگ خانه ای شده و هیچگونه ترس و وحشتی نداشته باشند؟

رضا. م كه خود از ماموران نیروی انتظامی است و به دلیل اعلام شكایت مبنی بر سرقت از منزل به كلانتری آمده، می گوید: روز گذشته با همسرم به خرید رفتیم، عصر هنگام وقتی به منزل بازگشتیم، متوجه شدم از منزلم سرقت شده و طلا، سكه و هر گونه جنس قیمتی در منزل داشته ایم را به سرقت برده اند.

وی در پاسخ به این سووال كه آیا مسایل ایمنی برای پیشگیری از هر گونه سرقت را رعایت كرده اید؟ می گوید: بله به نظر می رسد كه فردی كه اقدام به سرقت كرده، آشنا بوده و از خروج ما از منزل اطلاع داشته است.

همواره انواع سرقت ها اعم از سرقت از منزل، خودرو، تلفن همراه و موتورسیكت و غیره با شگردهای مختلف از سوی سارقان دیده شده اما بسیاری از كارشناسان نیروی انتظامی، بی دقتی مالباختگان را مهمترین عامل این گونه سرقت ها عنوان می كنند.



** بی دقتی عاملی در سرقت گوشی های همراه

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به خبرنگار انتظامی ایرنا می گوید: یكسری از سرقت ها به دلیل شرایطی كه ایجاد می شود، افزایش می یابد مثل سرقت گوشی های همراه، علت اینكه سرقت گوشی ها همراه زیاد می شود این است كه شهروندان در نگهداری از آن مراقبت لازم را انجام نمی دهند و در این زمینه بی دقتی می كنند.

سرهنگ علی غیاثوند می افزاید: سرقت گوشی های همراه پیچیدگی خاصی ندارد و سارقان معمولی و غیرحرفه ای این نوع سرقت را انجام می دهند چون نیاز به برنامه ریزی خاص و تعداد نفرات زیادی ندارد، حتی ممكن است یك نفر به تنهایی در ترك موتور اقدام به سرقت كند.

وی ادامه می دهد: مالباختگان گوشی های همراه، نكات لازم برای حفاظت از گوشی را رعایت نكرده و سارق یا سارقان از این فرصت استفاده می كنند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا می گوید: كیف قاپی عموما در مناطق خلوت صورت می گیرد، همچنین سرقت گوشی های همراه نیز در خیابان های خلوت انجام می شود، بگونه ای كه مالباخته با خیالی آسوده در حال مكالمه با گوشی است.

سرهنگ غیاثوند در مورد برخورد با سارقان گوشی های همراه می گوید: با سارقان گوشی های همراه برخورد می شود، همانگونه كه تاكنون باندهای زیادی از سارقان در سراسر استان ها دستگیر شدند.



** هنگام خروج از منزل در بستن در دقت كنید

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری می گوید: به شهروندان زمانیكه منزل خود را برای رفتن به میهمانی ترك می كنند، توصیه می كنیم كه در بستن در خانه حتی برای مدت كوتاه دقت كرده و حفاظ خانه را ببندند.

سرهنگ غیاثوند ادامه می دهد: شگرد برخی سارقان این است كه سر شب سرقت می كنند، یعنی از اوایل و با آغاز تاریكی شب اقدام به سرقت كرده و از ساعت 22 تا 23 سرقت های خود را انجام می دهند.

وی می گوید: از سوی دیگر وقتی افراد منزل خود را ترك می كنند، حتما چراع خانه را روشن بگذارند و بهتر است از چراغ های تایمری استفاده شود.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی می افزاید: بهتر است افراد پس از ترك منزل، خانه را به همسایه ها بسپارند و همسایه ها نیز دقت كنند كه اگر فردی ناشناس در ساختمان تردد دارد، اطلاع دهند هر چند كه سر شب و رفت وآمد به ساختمان نیز زیاد باشد.

سرهنگ غیاثوند می گوید: وقتی مردم به میهمانی می روند، از آن جا كه پاركینگ ها برای پارك خودروهای میهمانان فضایی ندارد، افراد ناگزیر به پارك خودروهای خود در اطراف خیابان یا كوچه ها می شوند كه در این شرایط صاحبان خودرو باید قفل پدال را نصب كرده و خودروها به دزدگیر مجهز باشد.

وی با بیان اینكه باید افراد موارد ایمنی را برای به تاخیر انداختن كار سارقان رعایت كنند، می گوید: خانم ها نباید كیف خود را در زیر صندلی یا در صندوق قرار دهند حتی برای چند لحظه كوتاه، زیرا این اقدام موجب جلب توجه برخی افراد می شود.



** توصیه هایی پلیس در زمینه پیشگیری از سرقت وسیله نقلیه در مسافرت

پلیس آگاهی نیروی انتظامی نیز نكاتی را در قالب توصیه به مردم در مورد پیشگیری از جرم و سرقت وسیله نقلیه در زمان مسافرت اعلام كرد.

كم توجهی به تجهیزات ایمنی خودرو در طول سفر ممكن است زمینه سرقت خودرو را برای سارقان فراهم كند.

براساس این گزارش، از جمله راهكارهای كاهش میزان خطر به این شرح است:

- اوراق شناسایی شخصی خود را در خودرو رها نكنید.

- در صورت امكان، خودروی خود را به سیستم های حفاظتی از جمله دزدگیر، قفل فرمان و قفل فرمان و قفل پدال مجهز كنید.

- اگر بسته ای در اتومبیل دارید آن را در معرض دید قرار ندهید.

- هرگز خودروی خود را به صورت روشن و بدون سرنشین رها نكنید حتی زمانی كه یك كار بسیار فوری و ضروری دارید.

- در صورت داشتن پاركینگ از آن استفاده كنید در غیر این صورت از پاركینگ های عمومی یا پاركینگ اختصاصی بستگان یا دوستان مطمئن استفاده كنید.

- هرگز نام یا آدرس خود را روی دسته كلید منزل یا اتومبیلتان ننویسید، این كار ممكن است سارقان را به سوی منزل شما راهنمایی و ورود آنها را به داخل منزل میسر كند.



*** راهكارهای پیشگیری از سرقت موتورسیكلت

پلیس آگاهی نیروی انتظامی برای پیشگیری از سرقت موتورسیكلت نیز راهكارهایی را به شهروندان توصیه كرد.

موتورسیكلت گرچه وسیله‌ای است كه استفاده از آن ایمنی كمتری در مقایسه با سایر وسایل نقلیه دارد، اما بدلیل برخورداری از مزایای فراوان، بیشتر مورد توجه عموم جامعه بویژه جوانان ونوجوانان قرار دارد.

قیمت پایین، قدرت مانور آن در ترافیك‌های سنگین و وجود مدل‌های متنوع، به بازار این وسیلة نقلیه رونق زیادی بخشیده است.

شاید وقتی صحبت از ضعف ایمنی این وسیله نقلیه خطرناك به میان می‌آید، بیش از هر چیز آسیب‌پذیری راكبان آن در تصادفات رانندگی به ذهن متبادر ‌شود اما واقعیت این است كه ناامنی این وسیله، فقط در مسایل ترافیكی آن خلاصه نمی‌شود. ایمنی در برابر سرقت نیز مؤلفه مهمی است كه موتورسیكلت‌ها از آن بی‌ بهره‌اند.

به همان میزان كه استفاده از این وسیلة نقلیه‌ مورد توجه افراد جامعه قرار دارد، توجه تبهكاران بویژه سارقان نیز به آن معطوف است.

سهولت سرقت موتورسیكلت در مقایسه با سرقت خودرو، همچنین سهولت اوراق‌ كردن و فروش قطعات آن به اوراقچیان غیرمجاز، از مهمترین دلایلی است كه مجرمان را به سرقت این وسیله ترغیب می‌كند.

آمار بسیار بالا و قرار داشتن در صدر جرائم، همچنین امكان سوءاستفاده از موتورسیكلت‌های مسروقه در اقدامات ضد امنیتی و تبهكارانه، سرقت این وسیلة نقلیه را حائز اهمیت فراوان كرده است.

بی‌توجهی افراد در خرید و فروش این وسیلة نقلیه، بدون سند و به اصطلا‌ح «سوئیچی»، مهمترین علت افزایش سرقت آن است.

رعایت‌ نكردن اصول ایمنی از سوی كارخانجات تولیدكننده آن نیز در سهولت سرقت موتورسیكلت تأثیر بسزایی داردف زیرا قطعات موتورها به راحتی اوراق شده و در بازار گرم فروش قطعات دست دوم و سرقتی به فروش می‌رسد.

با این حال نكته قابل تامل در سرقت موتورسیكلت این است كه بیش از 80 درصد سرقت‌ها به ‌دلیل غفلت مالباختگان اتفاق می‌افتد زیرا این غفلت و ناآگاهی نسبت به موارد ایمنی است كه زمینه سوء‌‌‌استفاده سارقان را فراهم می‌كند.

پارك‌كردن موتورسیكلت‌ها در معابر عمومی، بستر ارتكاب سرقت را فراهم می‌كند، زیرا در بسیاری از موارد مشاهده ‌شده كه موتورسیكلت‌ها بدون تجهیزات ایمنی در خیابان رها می‌شوند و افراد سودجو و فرصت‌طلب نیز كه شاید انگیزه ارتكاب سرقت را از قبل نداشته باشند، با مشاهده آن وسوسه شده و دست به سرقت می‌زنند.

بررسی موتورسیكلت‌های مسروقه و اظهارات مالباختگان نشان داده كه در بسیاری از موارد، ‌افراد، موتورسیكلت خود را فقط با بستن قفل فرمان در خیابان رها كرده‌ اند.



** روش های مراقبت از موتورسیكلت به این شرح است:

- لزوم شماره‌گذاری و نصب پلاك روی موتور و استفاده از تجهیزات ایمنی تاخیری و بازدارنده.

- موتورسیكلت ‌سواران حتماً باید وسیله نقلیه خود را با قفل و زنجیر

ضد برش در پاركینگ‌های مخصوص متوقف كنند. همچنین از متوقف‌كردن آن در اماكن عمومی، حاشیه خیابان‌ها و ... خودداری كرده و در شرایط اضطراری آن را به افراد مطمئن سپرده یا اینكه در شعاع دید خود قرار دهند و از تحویل موتورسیكلت به افراد ناشناس نیز خودداری كنند.

- برخی موارد مشاهده شده كه موتورسیكلت‌ها از حیاط منازل هم به سرقت رفته‌اند، بنابراین لازم است افراد در زمان متوقف ‌كردن موتورسیكلت خود در حیاط یا پاركینگ منزل نیز آن را به شی محكم و ثابت قفل و زنجیر كنند.

- پرهیز از خرید موتورسیكلت‌های فاقد سند مالكیت و اوراق مربوطه

- توجه به این نكته ضروریست كه تمامی ‌موتورسیكلت‌ها باید پلا‌ك داشته و پلا‌ك نیز باید روی آنها نصب شود. نخستین چیزی كه با دیدن موتورسیكلت فاقد پلاك به ذهن می‌رسد، این است كه این موتورسیكلت دارای سند مالكیت نیست و حتی ممكن است مسروقه باشد.

- افراد باید از خرید موتورسیكلت ‌بدون انتقال سند در دفاتر رسمی یا به‌ اصطلا‌ح سوئیچی خودداری كنند و به هیچوجه موتورهای قولنامه‌ای و فاقد پلا‌ك را خریداری نكنند؛ زیرا موتور بدون سند برای پلیس حكم مال مسروقه را دارد و راكب آن به‌ عنوان متهم دستگیر و در صورتیكه نتواند ثابت كند این موتور را خریداری كرده، بازداشت می‌شود.

- پرهیز از رها كردن اسناد و مدارك در قسمت‌های مختلف موتورسیكلت

- معمولا در پی مراجعه مالباختگان به كلانتری‌ها برای گزارش وقوع سرقت، مشخص می‌شود كه افراد حتی كارت موتورسیكلت خود را به ‌همراه نداشته و تمامی ‌مدارك و اسناد مربوط به وسیلة نقلیه را داخل زین یا زیر قاب باتری نگهداری می‌كرده‌اند، از این ‌رو به هیچوجه قادر به احراز هویت نیستند.



** دقت در هنگام خرید

- هر گونه خرید و فروش موتورسیكلت باید از طریق فروشگاه‌های معتبر و رسمی صورت گیرد. از دیگر موارد مهم در هنگام خرید موتورسیكلت، مطابقت ‌دادن شماره موتور و شاسی آن با اسناد مالكیت است، ضمن اینكه خریدار باید مخدوش‌ نبودن شماره موتور و شاسی را نیز به دقت كنترل كند.

- تعویض قفل‌ها و كلیدها پس از خرید موتورسیكلت

دقت در نگهداری سوئیچ موتورسیكلت

- مالكان موتورسیكلت باید از جا گذاشتن سوئیچ روی موتورسیكلت یا واگذاری آن به افراد ناشناس و غیرمطمئن به عناوین مختلف خودداری كنند.

از: معصومه نیكنام

اجتمام(5) ** 9105 ** 1071
۰ نفر