۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۰۱
کد خبر: 81526254
T T
۰ نفر

ربات داوینچی در ایران دست به تیغ جراحی می شود

۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۰۱
کد خبر: 81526254
ربات داوینچی در ایران دست به تیغ جراحی می شود

تهران - ایرنا - رییس مركز تحقیقات جراحی كم تهاجمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به اینكه ربات جراح داوینجی عمل های جراحی پروستات، زنان و عمومی را در كشورهای پیشرفته انجام می دهد، گفت: این ربات بزودی برای انجام این اعمال جراحی در كشور استفاده می شود.

دكتر حمیدرضا فروتن روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا به مناسبت برگزاری چهارمین كنگره بین المللی جراجی كم تهاجمی با اشاره به اینكه تحریم مانع ورود این دستگاه به كشور شده بود افزود: در حال حاضر این دستگاه در كشور مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی از اجرای طرح مشترك برای ساخت بخش هایی از این ربات كشور خبر داد و گفت: با همكاری دانشگاه های صنعتی شریف، شیراز و علوم پزشكی شیراز این طرح در دستور كار قرار گرفت.

فروتن با اشاره به اینكه ایران در عمل های جراجی كم تهاجمی (لاپاراسكوپی) حرف های فراوانی برای گفتن دارد، افزود: تحقیقات فراوانی در این زمینه توسط محققان ایرانی انجام گرفته كه در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده است.



** روش جدید برای برداشتن روده بزرگ

رییس مركز تحقیقات جراحی كم تهاجمی از انجام روش جدید برای برداشتن بخشی یا تمام روده بزرگ خبر داد و گفت: این روش برای اولین بار در كشور بدون عمل جراحی و از راه مقعد انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینكه این روش با كمك یك پزشك آلمانی در شیراز انجام شده است اظهار كرد: در این شیوه بخشی از معده یا تمام آن بدون باز كردن شكم از بدن خارج می شود كه اطلاعات این روش در مجله لاپاراسكوپی آمریكا به چاپ رسیده است.

فروتن برداشتن تومورهای روده بزرگ و سیاهرگ را از جمله اقدام روش لاپاراسكوپی اعلام و اظهار كرد: بالابردن سرعت عمل، بازنكردن شكم و كاهش دوران نقاهت را از جمله مزایای لاپاراسكوپی است .

چهارمین كنگره بین المللی جراجی كم تهاجمی ایران روز های 31 فروردین تا 4 اردیبهشت ماه با حضور حدود 150 مهمان خارجی در دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار خواهد شد.

علمی (3) ** 1201**1599
۰ نفر