۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۴
کد خبر: 81531468
T T
۰ نفر
منابع طبيعي آستارا خواستار كاشت نهال هاي توزيع شده در اين شهرستان شد

آستارا - ايرنا - سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آستارا با اشاره به توزيع پنج هزار اصله نهال مثمر و غير مثمر در اين شهرستان از شهروندان خواست به كاشت نهال هاي دريافتي اقدام كنند.

سرخوش كرمزاده روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا گفت: براي نهادينه شدن فرهنگ كاشت درخت و در جهت ارزش گذاري بيش از پيش به ايجاد فضاي سبز در محيط زندگي روز 15 اسفند كه هم زمان با آغاز هفته منابع طبيعي است روز درخت كاري ناميده شده است.

وي درخت كاري را يكي از سنت هاي پسنديده در دين اسلام عنوان كرد و افزود: بارها در روايات و احاديث مختلف از پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار به كاشت درخت به عنوان يك امر واجب تاكيد شده است.

وي در ادامه با اشاره به اينكه عمده نهال هاي توزيع شده بين شهروندان آستارايي از نوع گردو ، صنوبر ، بلوط ، اقاقيا ، توسكا ، زربين و كاج است ، اضافه كرد: روز گذشته در نخستين روز از هفته منابع طبيعي يكهزار نهال در بين نمازگزاران آستارايي در محل مصلاي نماز جمعه توزيع شد.

وي اظهار كرد: در طول هفته منابع طبيعي با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران 160 نهال به نيت 160 شهيد گلگون كفن آستارا در سطح اين شهرستان كاشته مي شود.

وي همچنين از توزيع 200 اصله نهال در سطح مدارس آستارا خبر داد و بيان كرد: فرهنگ كاشت درخت بايد از مدارس آغاز شود تا كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم با اهميت گذاشتن به سرمايه هاي ملي در جهت حفظ آنها كوشا باشند.

كرمزاده در ادامه با تاكيد بر حفظ و نگهداشت بيش از پيش نهال ها با مشاركت و همكاري مردم ، اظهار كرد: از مردم با فرهنگ آستارا خواستاريم پس از دريافت نهال ها نسبت به كاشت آنها اقدام كنند تا بتوانيم ضمن داشتن فضاي سبز ، آيندگان را نيز از بركات اين درختان بهره مند بكنيم.

سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آستارا با اشاره به اينكه در سال گذشته 10 هزار اصله نهال بين شهروندان آستارايي به مناسبت هفته منابع طبيعي توزيع شده بود، گفت: نهالكاري در محوطه سپاه ناحيه آستارا، پارك جنگلي بي بي يانلو ، مزار شهدا ، مركز فني و حرفه اي و محوطه روستاي داداش آباد و همچنين بازديد از پروژه هاي آبخيزداري در حيران از جمله برنامه هاي هفته منابع طبيعي در اين شهرستان مرزي است.

كرمزاده در ادامه حيات انسان ها را در گرو حيات و بقاي طبيعت عنوان كرد و گفت: جنگل تنظيم كننده و تصفيه كننده جريان آب است، بدين طريق كه آب با عبور از لابه لاي برگ هاي ريخته شده و نفوذ در خاك جنگل تصفيه مي شود.

وي ادامه داد: هر هكتار جنگل مي تواند تا 68 تن گرد و غبار را در هر بار در خود رسوب دهد.

به گزارش ايرنا؛ اراضي ملي آستارا 40 هزار هكتار است كه در اين ميان 32 هزار هكتار از اراضي را مناطق جنگلي تشكيل مي دهد كه در آن انواع گونه هاي جنگلي از قبيل بلوط ، راش ، توسكا ، ممرز ، نمدار ، ملج ، ليلكي ، انجيلي ، آزاد ، افرا ، گردو ، شيردار ، گيلاس وحشي ، فندق ، شمشاد جنگلي و ون وجود دارد.

استان گيلان 565 هزار هكتار جنگل دارد.

پانزدهم تا بيست و دوم اسفندماه، هفته منابع طبيعي نامگذاري شده است. ك/3

7105/ 6158

سرخط اخبار استان‌ها