۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85475073
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

بارندگی اخیر ۳۰ میلیون مترمکعب به ذخیره سد سفیدرود افزود

رشت - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: بارندگی هفته گذشته نزدیک ۳۰ میلبون مترمکعب به ذخیره آب سد سفیدرود افزود.

وحید خرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بارندگی های هفته گذشته خوب بود چنانکه بخشی از کاستی ها را می توان با آنها جبران کرد اظهار کرد: هم اینک حدود ۶۸۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدسفیدرود ذخیره شده است.

وی در ادامه به موضوع تنظیم آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی این بارش ها اشاره کرد و گفت: با توجه به هشدار نارنجی هواشناسی گیلان مبنی بر بارش باران، آبگذاری تمامی کانال های آبیاری شبکه سفیدرود از صبح امروز (دوشنبه) مطابق با نیاز آبی هر منطقه با هدف جلوگیری از خسارت به شالیزارها و ذخیره سازی آب تنظیم می شود.

وی بیان کرد: در عین حال نوبت بندی را تغییر نمی دهیم و در صورتیکه باران نبارید دوباره به روند قبل کانال های آبیاری را پرآب خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از شالیکاران خواست تا از بارش های بهنگام حداکثر استفاده را ببرند و کشت و کار برنج را بر اساس تقویم زراعی انجام دهند.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند، این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده‌است.

ذخیره این سد تا ۱۲ اردیبهشت ماه امسال  ۶۹۰ میلیون مترمکعب بودکه نسبت به ۷۱۰ میلیون مترمکعب آب سد در همین زمان طی سال گذشته (شرایط خشکسالی) با کاهش ۲۰ میلیون متر مکعبی (معادل سه درصد) روبرو بوده است چنانکه طی چند سال اخیر هر سال با کاهش بارش ها و تشدید خشکسالی ها میزان ذخیره آب سد هر سال نسبت به سال قبل آن کاهش داشته ودارد.

کارشناس هواشناسی گیلان با اشاره به هشدار سطح زرد تا اواخر هفته گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی سامانه بارشی از اواخر وقت امروز (یکشنبه) وارد استان می‌شود و تا پایان هفته با شدت و ضعف ادامه می‌یابد؛ اما این بارش‌ها از بعد از ظهر فردا دوشنبه تا صبح سه‌شنبه شدید خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

هوای گیلان تا آخر هفته بارانی است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha