۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۹
کد خبرنگار: 1018
کد خبر: 85477468
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

چرا «پت‌اسکن» مورد نیاز بیماران سرطانی در یزد هنوز فعال نشده است؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۹
کد خبر: 85477468
محمد حسین فلاح
چرا «پت‌اسکن» مورد نیاز بیماران سرطانی در یزد هنوز فعال نشده است؟

یزد- ایرنا- انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر فعال نبودن دستگاه "پت‌اسکن" با وجود موجود بودن آن در استان، باعت شد تا صحت و سقم این موضوع را از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پیگیری کنیم؛ پت اسکن به شدت مورد نیاز بیماران سرطانی، بیماری‌های قلبی و مغزی است .

"پت اسکن" که با عنوان توموگرافی انتشار پوزیترون و PET / CT نیز شناخته می شود، نوعی تصویربرداری است که می تواند به پزشکان نشان دهد چه اتفاقی در بدن در حال رخ‌دادن است؛ ایندستگاه با روشی متفاوت از پرتونگاری در سیستم CT یا MRI کار می کند؛ همه این روش ها تصاویری را ارائه می دهند، اما پت اسکن نحوه عملکرد بدن را نشان می دهد.

پت اسکن، اطلاعاتی در مورد جریان خون و نحوه استفاده بدن از اکسیژن و قند ارائه می دهد و می تواند سرنخ های مهمی در مورد نحوه بروز بیماری فراهم آورد و به پزشکان در تست بیماری، آماده شدن برای جراحی و مشاهده میزان موفقیت آمیز بودن روند درمان کمک کند؛ این روش ممکن است به دلایل مختلفی درخواست شود، اما اغلب در مورد معالجه بیماران سرطانی، بیماری های قلبی و مغزی مورد استفاده قرار می گیرد.

پزشک ممکن است با اهداف مختلفی از اسکن PET استفاده کند اما مهمترین دلایل استفاده از آن "یافتن سرطان، مشاهده وضعیت انتشار سلول‌ها سرطانی، بررسی مؤثر بودن درمان و تعیین پیشرفت دوباره بیماری پس از درمان" است.

مجوز دستگاه پت اسکن حدود سال ۱۳۹۵ صادر شده و بیشتر از یکسال است وارد یزد شده اما فعال نیست؛ ابتدا ساختمان محل نصب تکمیل نبوده و اکنون راه اندازی نیاز به مقدماتی دارداول به سراغ مسوولان سابق دانشگاه علوم پزشکی یزد رفتیم تا ببینیم مجور راه اندازی آن در چه تاریخی گرفته شده و چه زمانی وارد یزد شده است.

بررسی ها نشان داد مجوز آن حدود سال ۱۳۹۵ صادر شده و دستگاه پت اسکن بیشتر از یکسال است که وارد یزد شده اما فعال نیست؛ در ابتدا ساختمان محل نصب این دستگاه تکمیل نبوده که توسط یک خیر یزدی تکمیل و اکنون راه اندازی این دستگاه نیاز به مقدماتی دارد که هنوز فراهم نشده است.

توضیحات معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد علل راه اندازی نشدن این دستگاه با وجود آنکه در بیمارستان شهید صدوقی یزد نصب شده، گفت: دستگاه پت اسکن از فناوری بسیار بالایی برخوردار است و فعال سازی آن منوط به اخذ تاییده از شرکت سازنده، وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی بوده که این روند زمان بر در حال انجام است.

دکتر "سیدکاظم رضوی" در گفت و گو با ایرنا افزود: تست های کنترل‌سنجی، پس از تایید شرکت سازنده دستگاه قابل انجام است، لذا دانشگاه منتظر تایید شرکت سازنده این دستگاه است.

بیمارانی که نیازمند این خدمت هستند می توانند به معاونت درمان مراجعه کنند تا آنها را به مراکز درمانی شریعتی و امام (ره) در تهران معرفی کنیموی در خصوص تامین رادیو داروی "اف بی جی" برای این دستگاه نیز گفت: تامین آن از سازمان انرژی اتمی امکان پذیر بوده و دانشگاه علوم پزشکی یزد در حال رایزنی و هماهنگی های لازم برای انتقال رادیو دارو از سوی سازمان انرژی اتمی به یزد است.

رضوی یادآور شد: همچنین با توجه به اینکه نیمه‌عمر رادیو دارو ۱۱۰ دقیقه است، یکی از چالش های مهم انتقال رادیو دارو در سریع ترین زمان ممکن می باشد و اکثریت شهرستان‌های فاصله دار با استان تهران با این چالش روبرو هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی یزد از دانشگاه‌های پیشرو در ارائه خدمات پزشکی هسته‌ای است، اضافه کرد: این دستگاه پس از طی شدن مراحل راه اندازی در خدمت بیماران خواهد بود و در شرف راه اندازی است.

دکتر رضوی در پاسخ به گلایه‌ها برخی شهروندان نیازمند به خدمات دستگاه پست اسکن که باید به شهرهای دیگری مثل تهران و مشهد مراجعه و هزینه های مضاعف را تحمیل کنند، گفت: بیمارانی که نیازمند این خدمت هستند می توانند به معاونت درمان مراجعه کنند تا آنها را به مراکز درمانی شریعتی و امام (ره) در تهران معرفی کنیم تا با تعرفه دولتی از خدمات این دستگاه بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: تعرفه استفاده از این دستگاه پت اسکن در مراکز خصوصی تهران و دیگر شهرها چندین برابر تعرفه دولتی است و لذا شهروندانی که به خدمات این دستگاه نیاز دارند برای بهره مندی از تعرفه دولتی به این معاونت مراجعه کنند تا به مراکز درمانی تهران معرفی شوند.

مشکلات پس از راه اندازی و آغاز داستان تازه

اما نکته آخر اینکه پس از راه اندازی این دستگاه در بیمارستان دولتی شهید صدوقی یزد، داستان تازه ای آغاز خواهد شد و آن ازدحام متقاضیان برای استفاده از خدمات آن است.

مراکز درمانی یزد به علت پذیرا بودن خیل زیادی از بیماران سایر استان‌های کشور، همیشه پرازدحام و شلوغ است و گاهی برای بهره مندی از ویزیت یک متخصص یا فوق تخصص و یا استفاده از یک دستگاه باید ماه‌ها در نوبت انتظار باشی.

قطعا این دستگاه پیشرفته و پیچیده می تواند مورد استفاده بیماران نیازمند قرار گیرد اما از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که نوبت های استفاده از آن باز هم مثل نوبت دیگر بخش های حوزه درمانی یزد به معضلی پیچیده و سخت تبدیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha