۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82945581
T T
۰ نفر

اوقات فراغت و دغدغه والدين اردكاني

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82945581
اوقات فراغت و دغدغه والدين اردكاني

يزد - ايرنا - آغاز فصل تابستان، شروع دغدغه هاي خانواده ها و متوليان فرهنگي براي چگونگي پر كردن اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان است.

اوقات فراغت دانش آموزان در اين فصل به دغدغه اي جدي براي والدين تبديل مي شود و آنها انتظار دارند تا اين اوقات به بهترين نحو سپري شده و به داشته ها و دانسته هاي دانش آموزان اضافه شود.
اگر از اوقات فراغت تابستان به خوبي استفاده شود مي تواند به دوراني اثرگذار و حتي به نقطه مهمي در زندگي دانش آموزان تبديل شود ولي هميشه چنين اتفاقي رخ نمي دهد.
عده اي تا نيمه شب پاي تلويزيون نشستن، ساعت ها ور رفتن بي هدف با رايانه، صبح ها تا ديروقت خوابيدن و بخش عمده روز را با كسالت سپري كردن شيوه اي رايج در نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان در شهرها مي دانند.
در اين ميان برخي از نوجوانان هم گروه هايي تشكيل مي دهند اما وقتي راهي مناسب براي گذران اوقات فراغت پيدا نمي كنند موجب نگراني والدين خود مي شوند.
بسياري از دانش آموزان، اوقات فراغت به ويژه تعطيلات تابستان را دوره استراحت مطلق مي دانند، آنها اين دوران را زماني براي فرار از فشار مدرسه تلقي مي كنند و فكر مي كنند كه بايد صرفا به استراحت بپردازند.
اين در حاليست كه به تجربه ثابت شده در صورتي كه آموزش هايي به شكل سرگرم كننده براي دانش آموزان تدارك ديده شود اوقات فراغت مي تواند نقطه عطفي در زندگي دانش آموزان باشد و حتي آينده آنها را تحت تأثير قرار دهد.
فرماندار اردكان با تاكيد بر اهميت موضوع غني سازي اوقات فراغت گفت: لازم است همه ارگان هاي فرهنگي از جمله ورزش و جوانان با آموزش پرورش، همكاري نزديك و تنگاتنگي داشته باشند.
هادي مقيمي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان را بدون مشاركت همگاني غير ممكن و محال دانست و گفت: با توجه به شرايط اجتماعي و اقتصادي مردم، لازم است از همه امكانات تفريحي و ورزشي براي پر كردن فصل تابستان دانش آموزان در شهر استفاده شود.
وي تصريح نمود: برنامه هاي اوقات فراغت نبايد كليشه اي تنظيم گردد، بايد با برنامه هاي خلاق، اوقات فراغت را به زمينه اي براي شكوفايي خلاقيت، تقويت نشاط و آمادگي دانش آموزان براي ورود به سال تحصيلي جديد تبديل نمود.
فرماندار اردكان با اشاره به اين كه دانش آموزان بايد با محيط هاي كسب و كار آشنا شوند و مهارت به عنوان يك موضوع محوري وارد برنامه هاي اوقات فراغت شود، افزود: كار تيمي، هماهنگي، يكصدا شدن و مسئوليت پذيري بايد از تجارب اساسي دانش آموزان در برنامه هاي اوقات فراغت باشد.
مقيمي بر لزوم آشنايي دانش آموزان با ظرفيت هاي شهرستان در حوزه هاي علمي و فناوري تاكيد كرد و خاطرنشان ساخت: خودباوري بايد با شيوه هاي خلاق و نو و بدور از برنامه هاي حجمي صرف در دانش آموزان بوجود بيايد.
وي اظهار كرد: ذائقه جامعه هدف دانش آموزي در برنامه هاي اوقات فراغت در شهرها و مناطق مختلف، متفاوت است و بايد در تدوين برنامه ها لحاظ شود.
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان اردكان هم گفت: بحث اوقات فراغت بعنوان يكي از موضوعات چالش برانگيز و مهم در همه كشورها مطرح است و ما نيز با برنامه ريزي منسجم و متمركز براي اين موضوع در تلاشيم تا بهترين برنامه ها را انجام دهيم .
احمد شكراللهي ادامه داد: در اين راستا اين ارگان از امكانات و ظرفيت هاي شهرستان بهره برده و در راستاي اجراي برنامه هاي متنوع و غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان استفاده مي كند.
وي خبر از ثبت نام بيش از 900نفر در رشته هاي مختلف ورزشي در 120 كلاس به منظور پر كردن زمان اوقات فراغت داد و گفت: ورزش مي‌تواند تك‌تك افراد جامعه را درگير كند و به جزئي از برنامه روزانه آنها تبديل شود تا اوقات فراغتي خوب و مفرح داشته باشند و سلامتشان ارتقا پيدا كند.
معاون پرورشي آموزش و پرورش اردكان هم به ايرنا گفت: به منظور غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان طرح' هر دانش آموز يك مهارت' از سوي وزارت آموزش و پرورش در كل كشور اجرا مي شود بدين منظور تمامي دانش آموزان در پايگاه هاي شهرستان ها به سايت همگام مراجعه نموده و ثبت نام مي كنند .
مسعود فداكار افزود: البته ما از اوايل هفته ارديبهشت، ستادي به نام ستاد غني سازي اوقات فراغت آموزش و پرورش شهرستان فعال نموديم و پيش از آن نيازسنجي از خانواده ها و دانش آموزان به عمل آمد و با توجه به كلاس هايي كه بدين منظور قبلا در كانون ها و مدارس برگزار مي شد از دانش آموزان و اوليا آنها نظرسنجي به عمل آمد كه درنهايت برخي كلاس ها كه نسبت به برگزاري آنها تمايلي وجود نداشت حذف شد و كلاس هاي ديگري مانند مجري گري يا سخنوري كه مورد استقبال بود دايرگرديد .
وي تصريح كرد: در برخي مدارس كانون هاي درون مدرسه اي ايجاد شد كه مدير مدرسه از دانش آموزان ثبت نام به عمل مي آورد و اسامي را براي ما ارسال مي كند و ما نيز با صدور مجوز براي آنها اجازه فعاليت صادر مي كنيم .
اين مسئول با بيان اينكه كليه فعاليت هاي اوقات فراغت در سطح شهرستان حول چهار محور است افزود: كسب مهارت هاي ارتباطي معرفتي و هويتي ، كسب مهارت فرهنگي هنري فعاليت هاي نشاط آور و شادي بخش حول محور حرفه اي و مهارت اقتصادي ازجمله فعاليت هاست .
فداكار با اشاره به اينكه كانون شهيد مدرس با 38 رشته به فعاليت خواهران اختصاص دارد و كانون امام خميني (ره) با 45 رشته مختص آقايان مي باشد گفت: به علاوه اتحاديه و انجمن هاي اسلامي نيز كلاس هايي برگزار مي نمايد همچنين سازمان دانش آموزي در مدارس در بحث برگزاري دوره هاي مهارتي فعال است و بر اساس سرفصل هاي دانش آموزي اين دوره ها را برگزار مي نمايد ، دارالقرآن ها در 9 رشته فعاليت دارند كه يك رشته از آن در ارتباط با زندگي معصومين مي باشد .
وي افزود: در بحث ورزش پنج سالن ورزشي در سطح شهرستان داريم كه براي هر رشته ورزشي اعم از واليبال، شطرنج، فوتسال ، اسكيت وغيره ، 16 جلسه تمريني برگزار مي شود.
فداكار تصريح كرد: ضمنا در كنار اين كلاس ها اردوهاي درون شهري و برون شهري براي دانش آموزان در نظر گرفته مي شود .
با توجه به اينكه در ايام تعطيلات تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان هستيم، لازم است كه ايام فراغت توسط همه مسئولان فرهنگي و همه مجموعه‌هايي كه فعاليت فرهنگي دارند با دقت كارشناسي و بررسي كامل شود.
در برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت بايد از موازي‌كاري‌ها جلوگيري شود و مسئولان بدون هماهنگي با هم كار نكنند، اوقات فراغت را بستري مهم براي تجديد ارزش‌هاي معنوي و الهي و حيات انقلابي دانش‌آموزان بدانيم .
مركز شهرستان 98 هزار نفري اردكان با مجموع 17 هزار دانش آموز در 60 كيلومتري شمال شهر يزد قرار دارد.
7544/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها