۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 83071650
T T
۰ نفر
هدف طرح تهك هواشناسي در بخش كشاورزي يزد اطلاع‌رساني است

يزد - ايرنا - مديركل هواشناسي يزد گفت: اجراي طرح توسعه هواشناسي كاربردي كشاورزي ( تهك ) در اين حوزه اهميت خاصي دارد و هدف از آن اطلاع رساني به توليد كنندگان و بهره برداران است.

با توجه به رويكرد سازمان هواشناسي كشور در خصوص ارتباط مستقيم با فعالان بخش‌هاي مختلف كشاورزي به‌عنوان يكي از كاربران نهايي اطلاعات هواشناسي براي تبيين ماهيت، اهداف و برنامه‌هاي مدنظر سامانه توسعه هواشناسي كاربردي كشاورزي(تهك) ايجاد شد.
در اين راستا تصميم گرفته شد كه خدمات هواشناسي كشاورزي علاوه بر بخش كشاورزي به تمام بخش‌هاي فعال در زمينهٔ تأمين مواد غذايي گسترش يابد.
در اين برنامه قرار است هواشناسي تا انتهاي كار با كاربر نهايي همراه شده و او را در كاربرد داده‌ها و اطلاعات هواشناسي در كارشان كمك كند.
به گزارش روز شنبه روابط عمومي فرمانداري ابركوه ، رضا برهاني در جلسه هم‌انديشي مسئولان اداره‌ها و ايستگاه‌هاي هواشناسي و جهاد كشاورزي استان اظهار داشت: توسعه هواشناسي كاربردي ارتباط تنگاتنگي با گردشگري ، حمل و نقل ، صنعت و شهرسازي دارد.
وي بابيان اينكه توصيه‌هاي كشاورزي در جلسات انجام مي‌گيرد ، افزود: اما، طرح تهك به‌طور مستقيم با كشاورزي ارتباط دارد.
برهاني با اشاره به اينكه ابركوه يكي از مناطق مهم كشاورزي استان است ، ادامه داد: اجراي ايت طرح اهميت زيادي دارد و بايد بتوانيم با برگزاري جلسات كاربردي و علمي ، زمينه همكاري بيشتر را با اداره‌هاي ذي‌ربط داشته باشيم .
همچنين علي‌اكبر اسحاقي معاون سياسي و امنيتي فرمانداري ابركوه بحث آموزش در زمينهٔ هواشناسي و توصيه‌هاي لازم به كشاورزان را مورد تأكيد قرارداد و در اين زمينه تعامل و همكاري تمام دستگاه‌ها بايد بيش از پيش با كشاورزان باشد .
كارشناس هواشناسي استان هم گفت: سازمان هواشناسي نهاد حاكميتي است كه نقش تأمين‌كننده‌اي در زمينهٔ توسعه پايدار و افزايش بهبود و بهره‌وري جامعه دارد .
حميد زارع در حاشيه نشست يادشده به خبرنگار ايرنا افزود: در بحث پيشگيري ، طرح تهك با توليد و توزيع مناسب اطلاعات و نيز نقش سازمان جهاد كشاورزي مي‌تواند كمك بسياري داشته باشد.
وي ،گزارشي در خصوص وضعيت بارندگي و روند تغيير بارش ها در 50 سال گذشته ارائه كرد و افزود: از سال1347 تا 1395ميانگين دماي سالانه در كشور رو به افزايش ،بارش‌ها رو به كاهش و روند تبخير نيز رو به افزايش است.
اين كارشناس هواشناسي اضافه كرد: طبق آمار ميزان بارندگي در كشور با آهنگ كاهش1.1 ميلي‌متر در هرسال مواجه شده و در مقابل ميانگين دما افزايش ‌يافته است.
وي با اشاره به گرمايش جهاني و تغيير اقليم، افزود: هيات بين‌الدول تغيير اقليم در پنجمين گزارش خود ميزان گرمايش كره زمين را حدود يك درجه سانتي‌گراد نسبت به دوران قبل از صنعتي شدن اعلام كرده و اين يعني تغير اقليم از نظريه به واقعيت انكارناپذير تبديل‌شده است .
اين كارشناس هواشناسي اضافه كرد: اين هيات چشم‌انداز جهان و ايران را بر اساس چهار سناريو ترسيم كرد ، كه بر اساس آن در خوش‌بينانه‌ترين حالت و در صورتي‌كه كشورهاي جهان به‌صورت كامل به تعهدات خود در توافقنامه سال 2015 ميلادي پاريس عمل كنند، شرايط فعلي از لحاظ بارش و دما حفظ خواهد شد.
وي يادآور شد: در سه سناريو ديگر تا سال 2100 ميلادي شاهد افزايش بيش از 2 درجه سانتي‌گراد متوسط دماي كره زمين خواهيم بود.
زارع خاطرنشان كرد: بر اساس سناريو بدبينانه در منطقه وسيعي از كشورمان كم‌بارشي خواهيم داشت و ممكن است دما نيز پنج‌ تا 6 درجه افزايش يابد و خشكسالي بخش‌هاي وسيعي از درياي مديترانه تا افغانستان را فرا خواهد گرفت.
به گفته وي آنچه به نظر مي‌رسد حتي در خوش‌بينانه‌ترين حالت و حفظ شرايط فعلي، خشكسالي ها و كم‌بارشي هاي رخ‌داده در سال‌هاي گذشته نيز جبران نخواهد شد.
به گفته زارع ، با توجه به‌احتمال وقوع خشكسالي در مناطق وسيعي از كشور، ما ناگزيريم خود را با اين شرايط سازگار كنيم .
اين كارشناس هواشناسي يادآور شد : بهترين راهكار براي مديريت كم‌آبي و برون‌رفت از اين چالش ، سازگاري با خشكسالي و بهره‌گيري از تمام ظرفيت‌هاي علمي و اجرايي كشور ، مشاركت مردم در اين زمينه است .
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي يزد هم به خبرنگار ايرنا گفت: براثر كاهش بارندگي و تدوام خشكسالي سالانه در مجموع 923 ميليارد تومان به بخش كشاورزي خسارت واردشده است.
محمدعلي حاتمي زاده اظهار داشت: اين ميزان خسارت‌ مربوط به بخش‌هاي زراعت ، باغباني ، دامداري ، شيلات ، گلخانه و ساير بخش‌هاست كه براثر تداوم خشكسالي و سرمازدگي كشاورزان را متضرر كرده است.
وي به اثربخشي سامانه تهك در بخش‌هاي مختلف اشاره كرد و از تعامل در رزمايش سرمازدگي پارسال قدرداني كرد .
7540/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها