بخش معدن الگویی موفق برای استفاده از وام اشتغال روستایی است

یزد - ایرنا - مدیركل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعی گفت: تسهیلات روستایی در بخش معدن می تواند زمینه اشتغال بسیاری از روستاییان را در حاشیه این مناطق ایجاد كند و الگویی موفق برای استفاده از این نوع وام است.

« علاء الدین ازوجی » روز چهارشنبه در حاشیه دیدار با معدنكاران یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد شرایط روستاهای ایران افزود: آنچه در روستاهای یزد اتفاق افتاد، دولتها برای ماندگاری جمعیت و نیروی كار در روستاها ، هزینه زیادی كردند، ولی مهاجرت اتفاق افتاد.
وی با بیان اینكه دولت بودجه زیادی برای مهاجرت معكوس نیز هزینه كرد ، اظهار داشت: این طرحها به دلیل جاذبه های متفاوت بر مبنای ساختارهای سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و تفاوت درآمد شهرها با روستا ، عمدتا موجب مهاجرت قشر تحصیل كرده شده است.
مدیركل دفتر توسعه اشتغال وزارت تعاون، آسیب به منابع پایه همچون آب و خاك در روستاها را عامل دیگر مهاجرت ها دانست و اظهار داشت: این مسائل موجب آسیب رساندن به روستاییان ، كشاورزان و اطرافیان آنها شده است.
ازوجی تاكید كرد: در این راستا دولت برای نگهداشت جمعیت و افزایش جاذبه در روستاها 2 راه حل شامل تقویت منابع زیرساختی و دیگری حمایت نهادی ، قانونی و مالی از روستاها برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و تعاونی در روستاها را اتخاذ كرد.
وی با بیان اینكه هر سال نیم تا یك درصد جمعیت روستاها كاهش می یابد ، تصریح كرد: دولت ها می تواند به منظور ایجاد جاذبه از منابع برخی مراكز تقویت مالی را انجام دهند، نهادهای دولتی و صندوق هایی همچون صندوق توسعه ملی است.
به گفته این مسئول ، صندوق توسعه ملی برای نخستین بار به صورت جداگانه ، منابع مالی ارزان قیمت برای روستاها اختصاص داد و در قالب این تسهیلات و با توجه به قرار گرفتن معادن در حاشیه روستاها ، حمایت از این بخش اشتغالزا را در دستور كار قرار داد.
وی با اشاره به اینكه در دستورالعمل قانون اشتغال روستایی یكسری تجربه شكست خورده گذشته مدنظر قرار گرفته است تا منابع دولتها منجر به فساد نشود، ادامه داد: برگشت 22 تا 23 درصد طرحها در كمیته های استانی و 70 درصد در كمیته ملی بیانگر دقت دستگاههاست.
ازوجی یادآور شد: بیش از 65 درصد طرح های اشتغال روستایی برای پرورش دام است و بیش از 100 نماینده به دنبال در اختیار گذاشتن دام به وام گیرندگان هستند كه این كار در واقع انحراف بوده و برای ایجاد اشتغال نیست.
وی ادامه داد: در حالیكه در بخش معدن سرمایه گذاری انجام و شغل ایجاد می شود و درآمد روستاییانی كه شاید هم دامدار باشند، افزایش خواهد یافت ضمن آنكه برگشت سرمایه به خاطر ضمانت ها بیشتر از بخش دامداری است.
وی در ادامه با بیان اینكه معمولا استان های یزد و آذربایجان شرقی در پایین بودن نرخ بیكاری و بالا بودن میزان نرخ مشاركت در كشور الگو هستند، افزود: سال 1383 نرخ بیكاری استان بالا رفته بود كه در مطالعاتی ، آسیب شناسی انجام شد، 2 نتیجه اصلی این بود كه سرمایه گذاران در حال خروج از این استان هستند.
مدیركل دفتر توسعه اشتغال وزارت تعاون اضافه كرد: نكته دیگر اینكه ، هرچه درآمد خانوارهای منطقه بالاتر برود ، افراد حاضر به كار در هر شغلی نیستند و این عوامل از دلایل بالاماندن نرخ بیكاری است.
ازوجی با بیان اینكه افزایش سطح رفاه خانوارها موجب رشد نرخ بیكاری افراد بومی و استفاده از نیروی كار از سایر استانهاست ، افزود: همین عوامل موجب شده تا هم اكنون نرخ بیكاری استان یزد در كنار افت نرخ مشاركت به بالای 15 درصد باشد.
وی تصریح كرد: نرخ بالای بیكاری با ساختار ، بافت تولید و اقتصاد استان همخوانی ندارد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با آسیب شناسی موضوع را بررسی كنند .
هم اكنون سه 3 هزار و 295 واحد صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 106 هزار و 193 میلیارد ریال و اشتغال 98 هزار نفر در یزد فعال است .
یزد دومین استان معدنی، چهارمین منطقه صنعتی و جزو 10 استان برتر صادراتی كشور است.
1968/ 2047

سرخط اخبار استان‌ها