آیدکس ۲۰۲۴، فرصت دیدن واقعیت کرمان
عکس نمایی از قالی کرمان را نشان می دهد؛ قالی کرمان در سطح جهان شهره است.

کرمان - ایرنا -آنان که پا به کرمان می‌گذارند حتی برای یک شبانه‌روز، معترفند که تصویر کنونی که اغلب، در بیرون و گاه حتی داخل همین استان نزد خیلی‌ها درباره دیار کریمان شکل گرفته، کامل و گویای همه واقعیت‌های این خطه منحصربه فرد نیست اما امیدها زنده است که همایش بین المللی کرمان آیدکس ۲۰۲۴ بتواند هرچه بیشتر در معرفی واقعی این خطه به‌ویژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌اش موفق عمل کند.

و این تصویر تنها مربوط به بخش گردشگری نیست، که آن هم هست زیرا هنوز بسیاری اطلاع ندارند در همین کرمان که گرم‌ترین نقطه جهان را تابستان‌ها بارها در شهداد یا دیگر بخش‌هایش تجربه کرده، به فاصله خیلی کوتاه، میزبان ورزش‌‍‌های زمستانی است.

شاید خیلی ها کرمان را تنها استانی کویری می شناسند، حال آنکه دومین تولیدکننده گردو کشور، قطب مهم تولید گیلاس و دیگر میوه های سردسیری مثل بادام، زردآلو، گلابی، هلو و غیره است و اینها غیر از قطب بودن در تولید پسته مرغوب جهان، خرما، محصولات جالیزی خارج از فصل، معدن و دیگر ظرفیت هاست؛ استانی با آبشارهای مختلف که در برخی از آنها وقتی حضور می یابید، مناظری بسیار جذاب‌تر، بکرتر و با آب و هوای غیرشرجی و منحصربه فردتر از بعضی مناطق شمال کشور که نزد خیلی ها شناخته شده است را تجربه می کنید.

استانی که به عنوان بهشت معادن و قطب کشاورزی ایران شناخته می شود و البته مسائلی همچون خام فروشی، ضعف سرمایه گذاری، شکل نگرفتن زنجیره ارزش افزوده، صنایع پایین دستی و زیرساختی مانع توسعه پایدار آن در سال های اخیر بوده است و اگر سرمایه گذاری در همه بخش های آن به شکل پایدار شکل گیرد، شاهد وضعیت کنونی نخواهیم بود.

استانی که تنها پهناورترین استان کشور نیست بلکه جاذبه های کویر و کوهستان را در کنار هم دارد، داروخانه گیاهان دارویی است، از کوه معروف هزارش گرفته تا دامنه های جبالبارزش؛ استعدادهای مختلف باستانی آن که زمان ابداع خط را در جهان دگرگون کرده تا صدها اثر ثبت ملی و ۱۰ اثر ثبت جهانی که بیشترین تعداد آنها در بین استان ها به شمار می رود؛ استانی که مردمش به خونگرمی و میزبانی کریمانه شهره اند و آسمانش کریمانه می تابد و می تواند قطب تولید انرژی خورشیدی باشد.

مختصات همایش

گفتن از ویژگی های منحصربه فرد کرمان خیلی زمان می خواهد اما همین کرمان با همه استعدادها در بخش های صنعتی و معدنی، گردشگری و کشاورزی، تاکنون آنطور که باید درگیر توسعه پایدار یا چفت شدن محکم زنجیره های توسعه پایدار نبوده و همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری آن که با عنوان آیدکس ۲۰۲۴ امسال شناخته می شود به دنبال معرفی و ارائه راهکارهای تخصصی در همه همین زمینه هاست.

همایشی عظیم که پنل های تخصصی آن را فقط اگر پیاده کنند، خود در هر بخش(کشاورزی، گردشگری، صنعت، معدن و غیره)، کتاب های مهمی خواهد شد؛ سفیران خارجی، مدیران بخش های مختلف کشوری و استانی در این همایش با محوریت و میزبانی اتاق بازرگانی همت دور هم جمع می شوند تا بتوانند واقعیت های واقع و موجود دیار کریمان را روایت کنند و درست روایت کنند؛ تا هم سرمایه گذاران منتفع شوند بتوانند با بازگشت مناسب سرمایه کاری در حوزه اشتغالزایی و تولید انجام داده باشند و هم کرمان مثل چند دهه قبل، باز به عنوان مقصد مهم گردشگری در کشور شناخته شود؛ اتفاقی که ابتدا نیازمند زیرساخت است و انتظار می رود در این همایش بین المللی که از عصر ا مروز (دوشنبه) افتتاح می شود، شاهد گشایش افق ها برای آن باشیم.

به گزارش ایرنا، همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ در شرایطی از عصر امروز دوشنبه به مدت چهار روز در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته ماهان استان کرمان آغاز به کار می کند که کارشناسان می گویند اقتصاد کرمان به شکل شگفت انگیزی به منابع متکی است و اساس و پایه اقتصاد این استان از ۵۰ سال گذشته در شرایطی به کشاورزی سنتی اتکا داشته که این استان با وجود بیلان یک میلیارد متر مکعبی آب دیگر توان این حجم از بهره برداری با روش های سنتی را ندارد و باید با رویکردهای نوین در توسعه و اشتغال مواجه شود.

در این راستا کرمان آیدکس درصدد آموزش تخصصی کشاورزی مدرن، بهره وری و استفاده بهینه از منابع آبی و همچنین استفاده از ظرفیت های خورشیدی برای تولید برق در استان کویری کرمان نیز رفته است، اقدامی که در صورت جدی گرفته شدن تا فرصت باقی است، می تواند حتی آینده دیار کریمان را از کم آبی نجات دهد و زمینه های خوب را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

از سوی دیگر رشد معادن در استان کرمان به حدی شدید و باسرعت طی این سال ها اتفاق افتاد که فرصت توسعه صنایع پایین دستی و زنجیره ارزش افزوده از این استان گرفته شده اما خوشبختانه بنگاه های اقتصادی هنوز تمایل به تکمیل زنجیره ارزش افزوده و تکمیل صنایع پایین دستی خود در این استان دارند و در این زمینه نیاز به ارائه فرصت های سرمایه گذاری و اتصال آنها با بخش خصوصی و دولتی وجود داشته؛ حلقه اتصالی که توسط همایش کرمان آیدکس با حضور مسئولان هر حوزه شکل گرفته است.

همچنین این همایش در گام نخست زمینه های فرهنگی، اجتماعی و حکمرانی توسعه و سرمایه گذاری را بررسی خواهد کرد و در ادامه امور تامین مالی این پروژه ها، ظرفیت های انرژی، گردشگری، تامین زیرساخت، صادرات و تجات بین الملل و توسعه فناوری و هوش مصنوعی در پنل های تخصصی مربوط به خود مورد بحث و بررسی قرار گذاشته خواهد شد تا زنجیره اینگونه اقدامات با تبدیل به فعلیت ظرفیت ها، انقلابی در اقتصاد دیار کریمان صورت دهد.

آیدکس ۲۰۲۴، فرصت دیدن واقعیت کرمان

همایش فرصت های سرمایه گذاری کرمان آیدکس که در نوع خود در کشور بی نظیر است این روزها به نحوی به مرحله برگزاری رسیده که با تبلیغات گسترده برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مشارکت عمومی در راستای تحقق شعار سال، اکثر بنگاه های اقتصادی و مسئولان ملی و استانی و سفرای کشورهای خارجی را به کرمان کشانده است.

در واقع این همایش با ارائه فرصت های سرمایه گذاری و برپایی غرفه های ویژه سرمایه گذاران در محل دانشگاه هایتک ماهان سعی بر گسترش سرمایه گذاری و رفع نیازهای توسعه پایدار دیار کریمان دارد.

حالا باید دید که همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ که با مدیریت استاندار و توسط اتاق بازرگانی کرمان برای دومین سال در یار کریمان اجرایی خورده است، چه دستاوردهایی را در حوزه های مختلف اشتغال، سرمایه گذاری و توسعه پایدار دیار کریمان به ارمغان خواهد آورد؛ مسئولان می گویند این رویداد می تواند بسیاری از مسائل توسعه ای استان را رفع کند.

فرهنگ سرمایه‌گذاری باید در سطح جامعه نهادینه شود

استاندار کرمان با بیان اینکه فرهنگ سرمایه‌گذاری در کل کشور باید نهادینه شود، گفت: بخش خصوصی به خدمات دولت نیاز دارد و باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری این بخش تسهیل کنیم.

محمدمهدی فداکار افزود: استانداری در برگزاری این همایش مشارکت کرده چون معتقدیم که فرهنگ و ضرورت سرمایه‌گذاری باید در تمام ابعاد آن نهادینه و به مطالبه جامعه تبدیل شود؛ در مسیر سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی یک بعد از کار را در دست دارد و باید حمایت‌های دولتی نیز وجود داشته باشد.

استاندار کرمان افزود: بخش خصوصی به خدمات دولت نیاز دارد و باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری این بخش تسهیل کنیم. در این بین تلاش برای جلوگیری از خروج ارز و حتی بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خارجی، موضوعی است که به طور جدی پیگیری می‌شود.

فداکار از تلاش‌های استانداری کرمان در راستای تقویت سرمایه‌گذاری استان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری و بخش معدن سخن گفت و افزود: ظرفیت شهرهای استان کرمان متنوع است، از این رو شاهد سرمایه‌گذاری در کل منطقه هستیم و اکنون کل زنجیره فولاد و بخشی از مس در استان وجود دارد.

آیدکس ۲۰۲۴، فرصت دیدن واقعیت کرمان
محمدمهدی فداکار استاندار کرمان

امیدها برای آغاز گذر از اقتصاد منبع‌پایه به فناوری

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این زمینه می گوید: همایش یاد شده با جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری آغازگر تحولی نوین در توسعه پایدار و گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری خواهد بود.

سیدمهدی طبیب زاده با اشاره به مختصات برگزاری این همایش گفت: کرمان آیدکس ۲۰۲۴ فرصت بسیار مغتنمی است که کرمان را به‌سان آنچه باید باشد و نیست، برسانیم.

وی افزود: باید پرسید که استان کرمان به لحاظ توسعه پایدار و سایر رتبه های جهانی به‌ویژه در شاخص های سازمان ملل متحد در چه جایگاهی قرار دارد؟؛ عملکرد گذشته استان باوجود تمامی تلاش ها و سرمایه گذاری سنگین انجام شده، پیوست توسعه پایدار نداشته و صرف جذب سرمایه فیزیکی به‌تنهایی سبب توسعه پایدار نمی شود، بلکه توسعه پایدار در استان کرمان شکل نگرفته است.

آیدکس ۲۰۲۴، فرصت دیدن واقعیت کرمان
سیدمهدی طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان

وی تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که جذب سرمایه گذاری ها منجر به توسعه پایدار در استان کرمان نشده و برخی افراد سهم جنوب استان را برخی در این شاخص ها موثر می دانند، در حالی که بسیاری شاخص ها حتی در مرکز استان نیز پایین است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه برنامه ریزی بایستی در راستای ارتقای شاخص های توسعه پایدار و بهبود زندگی مردم باشد، تصریح کرد: باید کالبدشکافی کنیم که این موضوع چرا در استان کرمان اتفاق نیفتاده است؟ سرمایه گذاری ها باید پیوست توسعه پایدار داشته باشد.

وی با بیان اینکه بُعد دیگر نگرانی ما وجه غالب گفت و گوی آینده استان کرمان است اظهارداشت: اقتصاد استان باوجود منبع محور بودن در منابعی که تجدیدپذیر نیست باعث شده که معادن و آب کشاورزی ما به شاکله اقتصاد استان، روز به روز از دست برود و دسترسی به آنها در آینده سخت یا گران باشد.

طبیب زاده گفت: برای تولید فولاد بین ۱۰ تا ۲۰ سال آینده، مشکلاتی خواهیم داشت لذا استخراج از منابع زیرزمینی باید با جذب سرمایه گذاری در حوزه ارزش افزوده، تکنولوژی، نگاه فناورانه و نوآورانه جبران شود و اگر یک پیام مشخص برای کرمان ایندکس بخواهیم داشته باشیم، آن آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی است.

وی خاطرنشان کرد: آینده استان کرمان باید به گونه ای باشد تا زمانی که منابع ما تمام شد، بر سر دوراهی نمانیم و از حالا برنامه‌ریزان فکر کنند زیرا اگر روزی این منابع نبود در استانی که ۷۵ درصد درآمد مالیاتی آن از ۱۰ شرکت است و این شرکت ها هزینه های استان و کشور تامین می کند چه باید کرد؟؛ باید مدلی تهیه شود که سرمایه گذاری را هدفمند پیش ببریم و کرمان آیدکس در همین راستا حرکت می کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه مدیریت متکی بر منابع منسوخ و به تاریخ سپرده شده است گفت: هیچ کشوری با صرف منابع خود نمی تواند به توسعه دست پیدا کند، مگر آنکه آن را صرف تکنولوژی جدید کند و در این خصوص برخی از کشورها شتابنده به سمت تکنولوژی دنیا پیش می روند.

وی با طرح این پرسش که منابع چگونه می خواهند آینده استان کرمان را بسازند؟ یادآور شد: اقتصاد مبتنی بر دانش باعث خلق ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان بیکار می شود و اقتصاد فعلی استان قدرت جذب ندارد لذا نخبگان ما از استان مهاجرت می کنند؛ ما افراد موفقی در دنیا داریم که از این استان رفتند و کرمان ظرفیت فراوانی در تامین متخصصان دارد اما جذب آنان اتفاق نمی افتاد.

طبیب زاده با تاکید بر اینکه گفتمان توسعه باید شکل گیرد و در این زمینه نباید به اعداد و ارقام کم راضی باشید ابراز داشت: چه اصراری داریم برخی مواد معدنی را در شرایط فعلی استخراج کنیم در حالی که آنها را به قیمت خام می فروشیم؟؛ ممکن است در آینده استفاده بهتری از این منابع شود.

وی ادامه داد: ارزش صادراتی کالاهای ما یک دهم ارزش وارداتی کالاها است در حالی که منابع صادرات شده می توانست ۱۰ برابر ارزش افزوده در کشور ایجاد کند که این مهم انجام نشده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به هدف برگزاری پنل های نمایشگاه آیدکس ۲۰۲۴ افزود: هدف این است که با همکاری کارشناسان و رسانه محیطی را فراهم کنیم که این محیط برای توسعه کسب و کار پیشرفته در استان کرمان باشد و در این راستا سرمایه گذاری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه معیار قیمت جهانی هرمتر مکعب آب حداقل سه دلار است تصریح کرد: بالاترین ارزش کالای مسی کشور و استان کرمان کاتد است که ارزش آن به ۱۰ هزار دلار هم نمی رسد، ما وارد کننده قطعات مسی هستم و گاهی هرکدام از این قطعات با نرخ ۱۰۰ هزار دلار واردات می شود، در حالی که به راحتی می توانیم تکنولوژی را وارد کشور کنیم و به کالاهای صادراتی خود ارزش دهیم.

طبیب زاده گفت: اقتصاد استان کرمان باید دانش محور و درآمد استان از محل تکنولوژی فراهم شود که اکنون همه چیز برای این مهم فراهم شده است.

وی ادامه داد: تولیدات صنایع فولادی ما نباید در مرحله شمش باقی بماند و باید توان ما صرف تولید کالای با ارزش افزوده بالاتر شود که فضای آن در همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ آماده شده لذا بایستی این همایش را تبلیغ و ایده تحول استان را مطرح کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد منبع محور ما به سمتی می رود که بدانید آینده ای در انتظار کرمان نیست افزود: سالانه ۱۵۰ همت درآمد حاصل از معادن از این استان خارج می شود در حالی که مشکلات زیادی در بیمارستان های دولتی کرمان وجود دارد.

آیدکس ۲۰۲۴، فرصت دیدن واقعیت کرمان
علی نقوی دبیر همایش (سمت چپ) و عباس جبالبارزی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان (سمت راست)

جزییات همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴/ ارائه ۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری

دبیر همایش بین المللی کرمان آیدکس ۲۰۲۴ نیز در این نشست گفت: این همایش به مدت چهار روز از ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال با ۲۲ پنل تخصصی در کرمان برگزار می‌شود.

علی نقوی با اشاره به اینکه دوره گذشته برگزاری این همایش با ناطرازی انرژی، ضعف حمل و نقل و تامین برق مواجه بودیم افزود: لذا اتاق بازرگانی کرمان طرح توسعه زیرساخت های استان را پیشنهاد داد و با وجود منابع محدود، در حوزه برق، گاز و حمل و نقل طرحی را آماده کردیم که نتایج خوبی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه ۱۵ پنل دوره گذشته این بار به ۲۲ پنل گسترش یافته است افزود: برای نخستین بار میزبان جمع قابل توجهی از سفرا هستیم که این مهم با هماهنگی وزارت امور خارجه اتفاق افتاده و به عنوان شهروند استان کرمان باید تلاش کنیم تصویری خوب در ذهن سفرا نقش ببندد تا کرمان جزو مقاصد آنان باشد.

دبیر همایش بین المللی کرمان آیدکس ۲۰۲۴ بیان کرد: فرصت های سرمایه گذاری این همایش فقط مربوط به شهر کرمان نیست و ظرفیت های فولاد، کشاورزی و مس در مناطق مختلف استان وجود دارد که در این خصوص ۲۰۰ عنوان فرصت سرمایه گذاری در این همایش وجود دارد و در این زمینه کارخانه هایی شکل می گیرد که باید آب، برق و شبکه حمل و نقل داشته باشند.

نقوی عنوان کرد: نگاه ما در همایش کرمان آیدکس استانی است و مجموعه خوبی در حوزه گردشگری، صنعت و معدن، انرژی های تجدیدپذیر با تکیه بر اس ام ای ها (واحدهای کوچک) در هماهنگی با صمت و مرکز سرمایه گذاری استان و استانداری کرمان شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در فضای رقابتی شکل می گیرد افزود: ۱۵۰ سخنران خارج از استان به کرمان می آیند و برخی سخنرانان ما خارجی هستند که در واقع این همایش فرصت بی نظیری برای استان خواهد بود و هیچگاه چنین فرصتی را تجربه نکرده بودیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha