ناف اقتصاد را باید از بانک‌ها برید

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با تاکید بر اینکه باید ناف اقتصاد از بانک‌ها بریده شود تاکید کرد: در این زمینه در صورتی که قانون تامین مالی در استان‌ جا بیفتد و به‌سرعت از ابزارهای آن استفاده کنیم، ابزارهای این حوزه معجزه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی فداکار روز سه‌شنبه در پنل های تخصصی همایش بین الملل فرصت های سرمایه گذاری کرمان با عنوان آیدکس ۲۰۲۴ با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های ما به‌شدت بانک‌محور است تصریح کرد: به تسهیلات بانک‌ها عادت کرده‌ایم در حالی که بهره ۲۰ تا ۳۰ درصدی به کار تولید نمی‌آید؛ تولیدکنندگان ما باید از بانک‌ها بگذرند و مقوله تامین مالی از سایر ظرفیت‌ها را به یک فرهنگ تبدیل کنند.

وی همچنین با اشاره به رخدادها و چالش‌های سال‌های گذشته در تامین مالی پروژه ها تصریح کرد: عمده مشکل ما این است که بانک‌محور هستیم و پرداخت نشدن تسهیلات برعهده بانک ها نیز برخی امور از جمله ازدواج، اشتغال و سرمایه گذاری را تعطیل کرده است.

استاندار کرمان بیان کرد: بیشتر مواقع، دریافت مجوز بیش از اجرای پروژه زمان می برد و اینکه مجوز را پیش از اجرای پروژه از دستگاه های استعلام شونده داشته باشیم، هنوز در حد افسانه است.

وی با بیان اینکه صدور مجوزهای بی‌نام یک آرزو است اظهارداشت: قانون ۵۰ درصد مسائل این حوزه را حل کرده و ظرفیت‌های فوق العاده ای به وجود آورده است که باید به کار گرفته شود.

فداکار عنوان کرد: تحریم‌ها آسیب های خاص خود را دارد و در مورد میزان این آسیب ها بحث است؛ البته تحریم خیراتی هم مثل توجه به توسعه ظرفیت های داخل به همراه دارد.

وی یادآور شد: از سال ۹۱ تحریم نفتی سنگین کشور آغاز، بر کشور سایه افکند و شدید شد؛ دهه ۹۰ بلایی بر سر اقتصاد ما آمد که این حوزه شرطی شد، لذا این دهه را از دست رفته می‌نامند.

نماینده عالی دولت در استان کرمان ادامه داد: اگر سالانه هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم به اقتصاد دهه ۹۰ می رسیم اما اگر آن اتفاقات نمی افتاد اقتصاد ما آنقدر آسیب نمی‌دید.

فداکار در ادامه با اشاره به برگزاری همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ با حضور سفیران کشورهای خارجی و فعالان بخش خصوصی داخل و خارج گفت: این همایش پنج گرفتاری مهم با ضریب بالاتر استان کرمان را هدف گذاری و به ما اعلام کند تا مسائل را پیگیری و رفع کنیم.

به گزارش ایرنا امروز استاندار کرمان همچنین در حاشیه همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ با سفیران ازبکستان و بلاروس دیدار کرد.

همایش فرصت های سرمایه گذاری با عنوان کرمان آیدکس ۲۰۲۴ با هدف گذر از اقتصاد منبع پایه به دانش و فناوری، با ارائه ۲۵۰ پروژه به ارزش ۲۰۰ همت فرصت سرمایه گذاری و تامین نیازهای توسعه در بخش های مختلف از عصر دوشنبه به مدت چهار روز در ماهان شهرستان کرمان گشایش یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha