۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 83248516
T T
۰ نفر

بويراحمد عصاره زيبايي هاي زاگرس

۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 83248516
بويراحمد عصاره زيبايي هاي زاگرس

ياسوج- ايرنا- بويراحمد در جنوب ايران سرزمين هزار جاذبه است .سرزمين جنگل هاي سرسبز و پر پشت بلوط ،كوه هاي سربفلك كشيده و سترگ دنا و سرزمين دليرمردان و شيرزناني است كه تجربه سازگار سبك زندگي و معيشت آنان با طبيعت آرزوي هر كدام از ماست.

به گزارش ايرنا، بويراحمد عصاره همه زيبايي هاي زاگرس است. زيلايي،چين، لوداب، مارگون، تنگ تامرادي ، جليل، كاكان، دشتروم تا وردهاي عشايري هر آنچه هست زيبايي است و ديدني .
براي صحبت از زيبايي هاي بويراحمد بايد از روستاها شروع كرد. روستاهايي كه سنگ بناي آنها را نياكان اين سرزمين هزاران سال پيش در كوچ از گرمسير به سردسير بنا گذاشته اند و طبع بلند مردمان اين سرزمين باعث شده روستاها در زيباترين بخش هاي اين جغرافيا پايه گذاري شود و هر روستا خود به تنهايي چكيده اي از همه زيبايي هاي زاگرس باشد.

عشاير؛سرمايه رو به فراموشي
اگر قرار باشد از زيبايي هاي بويراحمد بگوييم بي شك عشاير و سبك زندگي آنها مهمترين دارايي و سرمايه اي است كه در كشور رو به فراوشي رفته و آنهايي كه به دنبال تجربه اين نوع از زندگي هستند در هيچ كجايي مثل بويراحمد نمي توانند اين زيبايي را لمس كنند.
زندگي عشايري حركت ميان فصل هاست. آدم ها با فصل ها كوچ مي كنند . به دنبال بهار از سردسير به گرمسير و از قشلاق به ييلاق مي روند و مي آيند. زندگي زير سقف آسمان دنا و در ميان تپه ماهورها و دشت هاي زاگرس حال و هواي عجيبي دارد.
زندگي عشايري خو گرفتن با طبيعت و خلق همه چيز از هيچ است. عشايري كه از مور زرد زيلايي تا دشتروم و پرشكفت و كاكان پراكنده هستند و بي هيچ ادعايي در كار توليد هستند تا مردمان شهر از بركت وجودشان بهره ببرند.

**زيلايي؛ چهره اعجاب انگيز زاگرس
زيلايي اگرچه نامش با محروميت عجين شده اما سرزمين جالبي است. مسيري كه ما را به زيلايي مي رساند شبيه نقاشي هايي است كه هيچ چيز كم ندارند. تركيبي از تپه ، كوه ، دشت و دره. چهره اعجاب انگيز زاگرس در زيلايي خود را نشان مي دهد. جاده هايي كه از كنار رودخانه ها مي گذرند ،دور كوه ها مي چرخند، از تپه ها بالا رفته، به قلب جنگل هاي بلوط مي زند و آخر سر دوباره از مارگون سر در مي آورد.در زيلايي همه چيز زيباست. مردمان آن هنوز به سنت ها پايبند هستند.
زيلايي سرزمين فرصت هاي ناشناخته، آدم هاي صادق و بي ريا ، سنت هاي دست نخورده است. براي رفتن به زيلايي بايد همه مفروضات ذهني را دور ريخت و نه براي شكار محروميت ها كه براي كشف زيبايي هاي آن وارد شد.و هر آنچه در زيلايي هست در همه روستاهاي بويراحمد هم هست.

**تالاب مور زرد زيلايي
درياچه مورزرد زيلايي شهرستان بويراحمد از جمله جاذبه هايي است كه در زمره تالاب‌هاي ملي و بين المللي قرار دارد.درياچه اصلي مورزرد در 135 كيلومتري شمال غرب ياسوج و در ارتفاعات 2180 متري از سطح دريا قرار دارد. مساحت اين درياچه 14 هكتار است. حداقل عمق آن هفت متر و حداكثر آن 14 متر است.
اين درياچه در تنگي واقع شده كه اطراف آن را كوه هايي با سنگ آهكي پوشانده است. تعدادي آبزيان در اين درياچه به حيات خود ادامه مي‌دهند كه ماهي كپور معمولي از مهمترين آنهاست.بخشي از عشاير استان تابستان ها در اطراف اين تالاب اتراق مي كنند.

**ياسوج؛ شهر زنده
ياسوج را بايد شهر زنده ناميد. رودخانه بشار با زيبايي هايش همچون كمربندي گرد شهر مي چرخد و به شهر حيات مي بخشد.
جنگل هاي پر پشت زاگرس در شمال، و كوه هاي كاكل سفيد كه چون سدي محكم زيبايي هاي شهر را پاسباني مي كنند همه تابلوي زيبايي از هنرمندي پروردگار را در قلب زاگرس به نمايش گذاشته اند.

**آبشاري در قلب شهر
آبشار زيباي شهر ياسوج منحصر به فرد ترين آبشار كشور محسوب مي شود. آبشاري كه هويت شهر ياسوج است و نام كهگيلويه و بويراحمد با آن پيوند خورده است.
آبشاري كه در قلب شهر قرار گرفته و حتي خشكسالي سال هاي گذشته هم چيزي از زيبايي هاي آن كم نكرده است.
آبشار ياسوج نگين شهر ياسوج با درختان چند صد ساله سر به فلك كشيده در تمامي فصول خنكا و زيبايي هاي بي نظيرش را بي دريغ به مسافران هديه مي دهد.
آبشاري ميان دو تنگه، كه خود جلوه بي نظيري از زاگرس است. زيبايي آبشار تنها محدود به طبيعتش نيست و معماري ويژه و منحصر به فرد آن باز هم به تنهايي ارزش ديدن دارد. معماري خاصي كه براي هر قطره آب در آن بنايي طراحي شده و همه چيز در آن حساب شده و اصولي است.

**زمستان در بهار در پيست كاكان
خورشيد درخشان از ميان ابرهاي سفيد بالاي كوه هاي كاكان سرك مي كشد و شعاع آن تا پايين پيست اسكي ادامه پيدا مي كند. اما اين پايين آنچنان هوا سرد است كه خورشيد نيز مغلوب اين ميهمان سپيد مي شود.
اولين برف زمستاني كه بر زمين مي نشيند پيست اسكي كاكان در 18 كيلومتري شمال ياسوج مركز استان كهگيلويه و بويراحمد ميزبان ميهماناني از جنوب ايران مي شود. گردشگران و ورزشكاراني كه همه مشكلات را به جان مي خرند تا زيبايي هاي زمستان را در شهر هزار جاذبه ياسوج تجربه كنند.
ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دست در دست هم گذاشته تا زيباترين تابلوي طبيعت در شمال ياسوج خلق شود و اين پيست كه به بركت بارندگي هاي سال 97 جان تازه گرفته در فصل بهار هم زمستان و سپيدي اش را به ميهمانان استان هديه مي دهد.

تل خسرو؛ ردپاي اسطوره و تاريخ

“تل خسرو” در پنج كيلومتري جنوب ياسوج، يكي از مكان‌هاي باستاني مهم استان كهگيلويه و بوير احمد است . اين تل را به يكي از پادشاهان كياني “كي خسرو” فرزند “سياووش” نسبت مي‌دهند و افسانه‌اي رايج درباره اين تل سينه به سينه نقل مي‌شود.
اين افسانه حكايت از آن دارد كه، كي خسرو پس از آن كه سروش الهي به وي مي‌رسد به دشت ياسوج مي‌آيد. در اين دشت به سواران و همراهانش دستور مي‌دهد تا هركدام با ريختن توبره‌اي خاك به روي هم تپه‌اي بسازند. پس از آن كه تپه شكل گرفت، كي خسرو به روي اين تل (تپه) مي‌رود و جانشين خود “لهراسب” را برمي‌گزيند.
تل ديگري به نام “تل زال” يا “تل زالي” نيز در شهر ياسوج وجود دارد كه زال با سپاهيانش ساخته است. بنابر اين افسانه كه در شاه‌نامه نيز آمده است، كي خسرو بعد از گذاشتن تاج پادشاهي بر سر لهراسب، در دنا به غاري مي‌رود كه امروزه با نام “غار كيخسرو” ياد مي‌شود و در اين غار عروج كرده و عمر جاودانه مي‌يابد.

**تنگ گنجه اي تقاطع زيبايي و تاريخ
تنگ گنجه اي ، گنجي است كه فقط 10 كيلومتر با مركز شهر فاصله دارد. درختان سربه فلك كشيده چنار و قرار گرفتن در سايه كوه فضاي آن را چنان دل انگيز كرده كه حتي راهگذراني كه از ياسوج به سي سخت مي روند را براي نشستن و لذت بردن از زلال چشمه سارانش وسوسه مي كند.
گنجه اي را بايد گنج پنهان ناميد. گنجي ميان كوه ها، بهشتي ميان دو شهر و هرچه از زيبايي آن گفته شود باز هم كم است.

**پارك جنگلي ياسوج
در شمال شهر ياسوج پاركي طبيعي با وسعت 800 هكتار قرار دارد و اينجا آنقدر همه چيز به انسان نزديك است كه اين همه زيبايي چسبيده به شهر در باور نمي گنجد.
پارك جنگلي بام شهر ياسوج است و اين شهر زنده از آن بالا ديدن دارد و شهر با همه راز و رمزهايش آن بالا و در مقابل عظمت و زيبايي پارك جنگلي ناچيز مي شود.

**سد شاه قاسم
درياچه سد «شاه قاسم» در سرابتاوه شايد تنها دست ساخته بشر در اين طبيعت بكر باشد. سد شاه قاسم كه بخشي از آب كشاورزي و شرب شهر ياسوج را تامين مي كند آينه اي است كه در برابر زيبايي و سبزي اطرافش قرار گرفته و زيبايي همه چيز در اين تلالو آب دو برابر مي شود.

**آبشار تنگ تامرادي
آبشار «تنگ تامرادي» كه در فاصله 55 كيلومتري از شهر ياسوج واقع‌ شده يكي از زيبايي‌هايي است كه منحصربه ‌فرد بودنش چشم هر بيننده‌اي را مسحور مي‌كند.
اين آبشار از 15 آبشار تشكيل‌شده و ارتفاع آن بيش از 15 متر است. وجود چهار آبشار با ارتفاع هشت تا 10 متر و حوضچه‌هاي آب زلال و گوارايي كه همچون زمردي سبز در دل اين آبشار پديدار شده‌اند، زيبايي آبشار را صدچندان كرده است.
مسئولان و دستگاه هاي مسئول در دست هم هر آنچه لازم بوده در شهرستان بويراحمد و بويژه شهر ياسوج آماده كرده اند تا گردشگران نوروزي روزهاي فراموش نشدني را در اين ديار تجربه كنند.
شهرستان بويراحمد افزون بر 300 هزار نفر جمعيت دارد .مركز آن شهر ياسوج است كه مركز كهگيلويه و بويراحمد است .
9929

سرخط اخبار استان‌ها