۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83312953
T T
۰ نفر

پشت پهلوان نادر را خالي نكنيم

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83312953
پشت پهلوان نادر را خالي نكنيم

سنندج - ايرنا - همه هدف و علاقه اهالي تئاتر ديده شدن آثار و كارشان توسط مخاطب است و حاضرند براي آن هزينه كنند اما اجراهاي نمايش «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) در سنندج با استقبال خوبي مواجه نشده و دست اندركاران اين اثر از مردم مي خواهند پشت پهلوان را خالي نكنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شايد كسي كه تئاتر را امتحان نكرده آن را نمايشي كسل كننده با روندي كُند از يك داستاني گُنگ تصور كند كه ديدن آن در تاريكي انسان را به خواب مي برد اما مطمئن باشيد با ديدن يك تئاتر خوب اين تصورات كاملا تغيير مي كند.
نمايش پهلوان نادر از شب گذشته به صورت رايگان براي اهالي رسانه و فرهنگ اجرا شد اما استقبال قابل قبولي را شاهد نبوديم.
تئاتري كه يكي از برگزيدگان جشنواره تئاتر كُردي شده در سنندج نتوانست نظر اهالي رسانه و فرهنگ شهر را به خود جلب كند و در چنين شرايطي نمي توان انتظار داشت جامعه رو به تئاتر بياورد.
رسانه ها بويژه شبكه استاني كردستان مي تواند اثر مهمي در معرفي تئاتر و لذت ديدن آن به مردم داشته باشد.
كارگردان نمايش پاله وان نادر (پهلوان نادر) در اين زمينه گفت: برخي عوامل دست بدست هم مي دهد كه حضور را كمتر مي كند از جمله اينكه فقط در زمان ماه رمضان سالن در اختيار ما قرار دادند كه نزديكي زمان اجرا با افطار هم موجب كاهش حضور علاقه مندان مي شود.
حميدرضا احمدي كردستاني اظهار داشت: از رسانه ها انتظار داريم براي اطلاع رساني به ما كمك كنند تا اثر بيشتر توسط مخاطب ديده شود چون گروه هاي تئاتري ماه ها كار مي كنند تا در نهايت به اين هدف برسند.
وي اضافه كرد: اگر بليط كنسرتي حتي تا 2 ميليون ريال هم باشد باز توسط مردم خريده مي شود و عده اي براي حضور در آن ساعت ها در صف مي ايستند.
احمدي كردستاني افزود: وقتي نتوانيم هزينه براي تبليغ كار بويژه تبليغات محيطي همچون بنر در سطح خيابان ها كنيم يا نتوانيم از عهده تبليغ كار در شبكه استاني برآييم نمي توان انتظار داشت مخاطب بيشتري جذب كنيم.
وي با اشاره به اينكه در دو شهر اجرا داشته ايم، يادآور شد: هزينه رفتن عوامل و جابجايي دكور و ماندن در آن شهر بسيار بيشتر از كمك هايي بوده كه دريافت كرده ايم و بسياري از فعالين اين كار خود هزينه ها را متقبل شده اند.
احمدي كردستاني تاكيد كرد: نتوانسته ايم از خجالت بازيگران و ديگر عوامل اين اثر درآييم فقط عشق و علاقه اي كه بكار دارند موجب شده حاضر شوند تا مخاطب كار آنها را ببيند.

** نمايش مظلوميت مردم در پهلوان نادر
تئاتر شيوه راحتي براي رساندن يك پيام و فرهنگ سازي در مورد موضوعي است كه در نمايش تئاتر «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) به خوبي از اين ظرفيت بهره برده شده است.
اين نمايش تنها به موضوع يك پهلوان نمي پردازد بلكه به خوبي فضاي شهر سنندج و حتي كشور را در دوران ناصرالدين شاه توصيف مي كند.
اثر پهلوان نادر درگيري ها و نا امني هاي شهرهاي مختلف كُردنشين و حتي به اشغال درآمدن برخي از اين شهرها را به خوبي با بي كفايتي حاكميت و بي تفاوتي ناصرالدين شاه به تماميت ارضي كشور به نمايش مي كشد.
كارگردان اثر در مورد علت انتخاب اين موضوع براي نمايش گفت: انتخاب اين موضوع از اين بابت كه مربوط به شهر سنندج و تاريخ و فرهنگ اين شهر و كشور است، مهم بود.
احمدي كردستاني افزود: اين اثر نگاهي به تاريخ 150 سال پيش شهر سنندج دارد و وضعيت شهر و سفري كه ناصرالدين شاه به اين شهر مي كند را به تصوير مي كشد.
وي تاكيد كرد: با اين ديد جلو نرفته ايم كه فقط به پهلوان نادر و زورآزمايي او بپردازيم بلكه كشتي و زورآزمايي پهلوان نادر يكي از رويدادهاي اين داستان است.
وي افزود: نگاه ما نگاه به سيستم، حاكميت و مظلوميت مردم مناطق كُردنشين در دوران ناصرالدين شاه بوده است.
كارگردان نمايش پاله وان نادر (پهلوان نادر) اظهار داشت: پهلوان هاي مردمي كه مورد احترام بوده اند، ارتباط شان با مردم و بالعكس و نگاه حاكميت به مردم بويژه مردم كردستان در آن زمان در اين اثر ديده شده است.
وي در رابطه با ديگر كارهاي خود گفت: اين مهم نبوده كه هميشه يك مسير را در كارها دنبال كنم اما هر كاري را انتخاب كرده ام سعي ام بر اين بوده دغدغه مردم در آن نمود داشته باشد.
احمدي كردستاني اضافه كرد: روند توليد پهلوان نادر حدود 9 ماه طول كشيده و سه ماه هم بازيگران آن تمرين كرده اند.
وي يادآور شد: اين اثر در جشنواره تئاتر كُردي حضور پيدا كرد و به عنوان اثر منتخب برگزيده شد.
احمدي كردستاني افزود: در بيجار و مريوان اجرا داشته ايم و اكنون در سنندج اجرا داريم اما آنطور كه بايد و شايد از اين نمايش استقبال نشده است.
وي با اشاره به اينكه براي ارتباط بهتر و زنده تر با مخاطب از موسيقي زنده نيز در كار بهره برديم. گفت: اكيپ 30 نفره براي اين كار فعاليت كردند كه فقط 15 نفر در آن كار بازيگري مي كنند و اميدواريم آن نتيجه كه مدنظر بوده بدست آيد.

** مواجه توده با حاكميت ناصرالديني
نويسنده اثر «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) هم گفت: اين اثر مناسبات اجتماعي آن زمان چگونگي زندگي مردم و شرايط و رفتار حاكميت با آنها را نشان مي دهد.
صابر نيكبخت اظهار داشت: داستان نادر تم ظريفي دارد و مواجه توده با حاكميت ناصرالدين شاهي را نشان مي دهد.
وي با بيان اينكه در مورد تاريخ سنندج نمايشنامه تئاتر يا نوشته نشده يا كم نوشته شده است، اضافه كرد: لازم است تئاتر ما همانطور كه در زمان حال حضور دارد به گذشته خود هم توجه كند و بايد جغرافياي سنندج، وضعيت اجتماعي آن و لهجه هاي دوران گذشته را تعريف كند.
نيكبخت يادآور شد: لهجه امروز شهر سنندج در اثر ديده مي شود چونكه مردم اين شهر در آن زمان هم به همين لهجه صحبت مي كردند و شايد برخي از كلمات آن زمان امروز مورد استفاده قرار نگيرد.
وي افزود: براي اين كار تحقيقاتي انجام و لغتنامه هايي را كه در آن زمان نوشته شده را مورد مطالعه قرار داده و مشاهده كردم مردم سنندج به همان لهجه صحبت مي كردند و فاصله زيادي با 100 سال گذشته خود نداريم.
نويسنده اثر «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) گفت: نسخه اوليه اين اثر براي يك نمايشنامه راديويي بود و پس از آن متوجه شدم كه مي شود تنظيمي صحنه اي هم داشته باشد.
وي يادآور شد: مردم علاقه دارند بدانند پهلوانان و افراد نامدار آنها كه بوده، در چه زمان هايي زندگي مي كرده و تعامل آنها با سلطه حاكميت چگونه بوده است.
نيكبخت با بيان اينكه نزديك به سه سال اين اثر زمان برد، اضافه كرد: 200 نامه دادخواهي مردم سنندج كه در زمان ناصرالدين شاه براي مجلس ملي ارسال كرده بودند و در كتابي چاپ شده بود را براي نگارش متن اين نمايش مطالعه كردم.
اثر «پاله وان نادر» (پهلوان نادر) هر شب از 22 تا 31 ارديبهشت در مجتمع فرهنگي هنري فجر سنندج (تالار فروروين) به نمايش در مي آيد.
6108/9102

سرخط اخبار استان‌ها