۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85482029
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار کردستان: سلامتی و امنیت مردم اولویت نخست مسئولان است

سنندج-ایرنا- استاندار کردستان گفت: سلامتی و امنیت مردم اولویت نخست مسئولان استان است و هیچگاه این دو مهم فدای سرمایه گذاری نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان در ارتباط با مباحث مطرح شده در زمینه آلودگی ناشی از فعالیت معدن طلای داشکسن قروه اظهار کرد: در ۲ سال گذشته، سه مرتبه مراکزی که هیچ گونه ارتباطی با معادن ندارند اقدام به انجام آزمایش ها و بررسی هایی در زمینه آلودگی ناشی از معدن و تاثیر آن بر سلامتی مردم روستاهای اطراف آن کردند.

وی با بیان اینکه ما نسبت به مردم و نسل آینده مسئول هستیم، اظهار کرد: تاکنون در نتیجه بررسی های انجام شده، اثر فعالیت معدن بر آلودگی و سلامت مردم منطقه ثابت نشده است.

استاندار کردستان یادآور شد: ما هیچگاه سلامت مردم را فدای سرمایه گذاری در استان نکرده و نخواهیم کرد و بی شک اولویت نخست ما سلامتی و امنیت اقشار مختلف است.

زارعی کوشا به منظور اطمینان خاطر بیشتر مردم و منتخبان مردم استان در مجلس شورای اسلامی دستور بررسی و آزمایش مجدد از اثرات فعالیت معادن بر سلامتی مردم روستاهای اطراف معادن را صادر کرد.

جلوگیری از خام فروشی معادن دغدغه مدیران و مردم کردستان

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: یکی از نیازهای استان انجام طرح علمی به منظور دستیابی به اطلاعات مواد معدنی و بررسی وضعیت پهنه‌های معدنی استان است.

وی اضافه کرد: در نتیجه اقدامات انجام شده میزان ذخایر قطعی معادن استان بیش از ۲ برابر شده به عبارتی به بیش از یک میلیارد تن رسیده است.

زارعی کوشا ادامه داد: آغاز اجرای طرح تحول زمین شناسی در استان با اتفاقاتی مصادف شد که اگر همکاری و همراهی همه نهادها و شورای تامین استان نبود بی شک امروز شاهد نتایج موفقیت آمیز آن نبودیم.

زارعی کوشا یکی از دغدغه‌های مدیران و مردم استان را جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی خواند و بیان کرد: اگر خلاء و نقصانی در حقوق دولتی و قانون معادن وجود دارد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید به دنبال برطرف کردن آن باشند.

وی با بیان اینکه از ۲ سال پیش به طور جدی اجرای پروژه های زیرساختی در محدوده های معادن استان اجرایی شد، ادامه داد: بیش از هزار و ۴۰۰ میلیاد ریال راهسازی در مسیرهای دسترسی به معادن در شهرستان قروه انجام شد.

استاندار کردستان یادآور شد: می طلبد با کمال متانت، علم و اطلاع، به موضوعات مختلف پرداخت و مشکلات و مسائل پیشرو را برطرف کرد.

زارعی کوشا اعلام کرد: با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی، ۶۳ همت سرمایه گذاری در بخش فولاد استان کردستان در حال انجام است.

وی ادامه داد: دهه ۷۰ ذوب آهن قروه با تولید چدن و اشتغالزایی ۵۵۰ نفر ایجاد و سال ۱۳۹۰ هم تعطیل شد و به تملک بانک سپه درآمد و تا سال گذشته این واحد پنج مرتبه به مزایده گذاشته شد ولی هیچ سرمایه گذاری تمایل به شرکت در مزایده نداشت.

استاندار کردستان اضافه کرد: سال گذشته بعد از پیگیری های انجام شده مزایده با حضور ۲ شرکت کننده برگزار شد و هم اکنون سرمایه گذار در حال سرمایه گذاری زنجیره فولاد با پنج همت سرمایه گذاری بدون تسهیلات دولتی است.

زارعی کوشا افزود: در شهرستان دیواندره هم سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی در حوزه سنگ آهن در حال انجام است در شهرستان بیجار هم ۱۷ تا ۱۸ مجموعه بزرگ مشغول فعالیت در این بخش هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نیروهای معادن را اهالی روستاهای اطراف معادن تشکیل داده اند وتعدادی از آنها هم نیروی غیربومی هستند، بیان کرد: پیگیر هستیم در بخش هایی که نیروی غیربومی بکارگرفته شده درحالیکه نیروی انسانی استان توان و تخصص انجام کار آنها را دارد، از جوانان منطقه اقدام به جذب نیرو شود.

استاندار کردستان گفت: این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده است افزون براین ما نسبت به محیط زیست حساس هستیم و به هیچ وجه اقدامی که سلامت مردم را به خطر اندازد انجام نخواهیم داد.

اصلاح رویکرد حوزه معادن در استان 

محمدرسول شیخی زاده، منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: مردم استان به ویژه شهرستان‌های دارای معدن خواهان اصلاح رویکرد در حوزه معدن و اجرای تعهدات دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه هستند.

وی بر آسیب شناسی از حوزه معدن استان تاکید و اظهار کرد: میزان منفعت ناشی از بهره‌برداری از معادن استان برای مردم منطقه مشخص و اعلام شود تا همگان از آن اطلاع یابند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha