۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85481662
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در کردستان

سنندج-ایرنا- کردستان دومین استان اجرا کننده طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور بود که امروز این طرح در استان به ایستگاه پایانی رسید و نتایج آن نویدبخش توسعه سرمایه گذاری در این منطقه است.

به گزارش ایرنا، از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال اجرای موفقیت‌آمیز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در استان خراسان جنوبی، استان کردستان هم به عنوان گام دوم مطالعاتی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب و عملیات یکپارچه آن به عنوان اولویت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دستور کار قرار گرفت.

در راستای این طرح، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با همکاری معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از خرداد سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ در استان کردستان ۷۵ پروژه اکتشافی انجام داده است.

پایان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در کردستان

رئیس سازمان زمین شناسی کشور روز یکشنبه در آیین اختتامیه این طرح در استان، اظهار کرد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان شامل ۲۵ بلوک اکتشافی در پهنه‌ای به مساحت ۱۵ هزار ۶۲۵ کیلومتر مربع است که در هر بلوک لایه‌های اطلاعاتی شامل نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی و در مقیاس یک‌پنجاه هزارم مطالعه و تهیه شده است.

علیرضا شهیدی ادامه داد: همچنین لایه‌های اطلاعاتی ژئوفیزیک هوابرد نیز در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان به میزان ۲۲هزار کیلومتر خطی به روش‌های مگنتومتری و رادیومتری برداشت شده است.

وی بیان کرد: از کل استان ۱۴ هزار ۳۸۱ نمونه برای داده‌های نقشه ژئوشیمی و ۳ هزار ۱۶۷ نمونه کانی‌سنگین سنجش و آزمایش شده است.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور افزود: با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان، نتایج اولیه از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان خبر می‌دهد که بهره‌گیری از این داده‌ها می‌تواند منجر به توسعه سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه شود.

۵۸ درصد از مساحت کردستان زیر پوشش پرواز ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت

پایان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این مراسم اظهار کرد: در راستای نهضت اکتشاف مواد معدنی در استان و با پیگیری استاندار بعد از ۲ سال طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی به نتیجه رسید.

بختیار خلیقی بیان کرد: پرواز ژئوفیزیک هوایی ۵۸ درصد مساحت استان را زیر پوشش قرار داد و نتایج کمی و کیفی مطلوبی از آن بدست آمد.

وی با اشاره به اینکه مواد معدنی هم چون آهن، طلا، مس، سرب و منگنز در نتیجه این طرح در استان کشف شده است، گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم تلاش خواهیم کرد به رشد هشت درصدی در حوزه معدن دست یابیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: تولید اطلاعات زیرساخت برای اکتشاف ذخایر پنهان و افزایش چهاربرابری دقت و کاهش ریسک سرمایه گذاری در حوزه معدن از جمله برنامه ها و اهداف ماست.

اهداف کلی این طرح شامل توسعه مناطق کم‌برخوردار و ایجاد اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول، ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها بیان شده است.

همچنین، داده‌های به دست آمده در این طرح، تحول بزرگی در دقت و مقیاس نقشه‌های زمین‌شناسی، بازبینی نقشه‌های پیشین و اطلاعات آمایشی سرزمینی ارائه داده، به طوری که دقت داده‌های پیشین را چهار برابر افزایش داده است.

توجه به این موضوع ضروری است که در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، یک‌هزار و ۲۶۰ پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی طی پنج سال و با پشتیبانی و تامین منابع هدفمند و مناسب انجام خواهد شد که موجب تحولی چشمگیر در حوزه تولید اطلاعات پایه کشور و کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری در حوزه عمران، معدن و زیرساخت‌های کشور خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha