۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83274167
T T
۰ نفر
ذخيره سازي آب در سد مهاباد به خوبي مديريت شد

مهاباد - ايرنا - فرماندار مهاباد گفت: كنترل ورودي و خروجي آب سد مهاباد در بارش هاي اخير به طور مطلوب مديريت شد بطوري كه هيچ گونه مشكلي در محل پاياب سد به وجود نيامد.

به گزارش ايرنا ايرج شجاعي روز پنجشنبه در جلسه شوراي حفاظت از منابع آب مهاباد افزود: با هماهنگي و انسجام ارگان هاي دخيل و ستاد بحران اين شهرستان و با مديريت صحيح توانستيم روند مناسبي را در رهاسازي آب دنبال كنيم تا هيچ گونه مشكلي در بروز سيل در سطح شهر به وجود نيايد.
وي ادامه داد: از سال آبي جاري تاكنون بيش از 181 ميليون مترمكعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت درياچه اروميه رها سازي شد بدون آنكه خسارتي به داخل شهر يا اراضي كشاورزي زيرپوشش شبكه وارد شود.
«شجاعي» با بيان اينكه دخل و تصرف هاي زيادي در بستر رودخانه مهاباد در طول ساليان متمادي انجام شده، بيان كرد: طبق دستور نهاد رياست جمهوري به طور قطع با اشخاص حقيقي و مسوولاني كه در تجاوز به حريم و بستر رودخانه دست داشته اند، برخورد خواهد شد.
«شجاعي» از تشكيل و آغاز بكار كارگروه شناسايي نقاط بحراني و حادثه ساز مسير رودخانه مهاباد در روز دوشنبه هفته آينده خبر داد و گفت: يك تيم مطالعاتي با حضور كارشناسان اداره هاي ذيربط، نقاط حادثه خير مسير رودخانه را شناسايي مي كنند و لايروبي رودخانه مهاباد و ساماندهي آن با اولويت نقاط بحراني آغاز خواهد شد.
فرماندار مهاباد با اشاره به اينكه در سال هاي قبل سابقه بارندگي بيشتر از امسال نيز در منطقه وجود داشته، اضافه كرد: بارندگي اخير نشان داد در مديريت شهري و اجراي مفاد قانوني نسبت به حفظ حريم رودخانه ايرادهايي وجود دارد بطوريكه اكنون در بسياري از شهرها خسارت زيادي ناشي از سيل به بار آمده است.
رييس امور آب مهاباد نيز در اين جلسه گفت: هم اكنون دبي آب رهاسازي شده از درياچه سد مهاباد، 63 مترمكعب در ثانيه است در حالي كه نظير آن در سال گذشته 9.7 مترمكعب در ثانيه بود.
رضا جهيني با اشاره به اينكه هم اكنون 177 ميليون مترمكعب آب در پشت درياچه سد مهاباد ذخيره شده است، اضافه كرد: سال گذشته اين مقدار 135.7 ميليون مترمكعب بود.
وي با اشاره به اينكه ارتفاع آب سد مهاباد از سطح درياهاي آزاد به يكهزار و 356 متر رسيده، اظهار داشت: هم اكنون دبي آب ورودي به مخزن سد مهاباد به ميزان 50 مترمكعب بر ثانيه است.
رييس اداره هواشناسي مهاباد نيز در اين جلسه گفت: ميزان بارندگي در سال آب جاري در مهاباد به 487.5 ميلي متر رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قيل 75 درصد بيشتر شده است.
اردلان محمدپور افزود: در فروردين امسال نيز 123 ميلي متر بارندگي در مهاباد داشته ايم كه در مقايسه با سال گذشته 2 برابر افزايش يافت.
وي همچنين ميزان بارندگي ها را براي ارديبهشت ماه بيشتر از نرمال پيش بيني كرد و يادآور شد: دماي هوا امسال 1.4 سانتي گراد نسبت به سال قبل كاهش يافته است كه موجب مي شود گُل دهي باغات كمي به تاخير بيافتد.
به گزارش ايرنا، سد مهاباد داراي 197 ميليون مترمكعب ظرفيت اسمي و 172 ميليون مترمكعب ظرفيت مفيد است و علاوه بر تامين آب شرب شهر، بيش از 12 هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان را نيز زير پوشش قرار مي دهد.
آب رهاسازي شده از درياچه سد از طريق رودخانه مهاباد با عبور از وسط شهر و پس از عبور از روستاهاي دارلك، خورخوره، گرده يعقوب و داشخانه و نيز آبياري مزارع و زمين‌هاي كشاورزي به درياچه اروميه مي‌ريزد.
9903/6185/3072