۱ اسفند ۱۳۹۷، ۲۲:۵۶
کد خبر: 83217135
T T
۰ نفر

افزايش بهره وري آب، نياز جدي كشاورزي گلستان

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۲۲:۵۶
کد خبر: 83217135
افزايش بهره وري آب، نياز جدي كشاورزي گلستان

گرگان - ايرنا - معاون پژوهشي مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي گلستان گفت: افزايش بهره وري آب، نياز جدي و اولويت ها مهم بخش كشاورزي گلستان براي مقابله با خشكسالي و كم آبي است.

به گزارش ايرنا غلامرضا كياني روز چهارشنبه در نشست خبري اظهار داشت: گلستان با كمبود منابع آبي، شوري خاك و آب در شمال استان مواجهه است كه انجام تحقيقات تخصصي مي تواند اين مشكل اساسي را برطرف كند.
وي افزود: زهكشي زمين ها، خشكه كاري برنج و حذف هدر رفت آبياري به روش سنتي و كشاورزي حفاظتي، از مهمترين روش هاي افزايش بهره وري آب زراعي است كه بايد در گلستان بيشتر به كار گرفته شود.
رييس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي گلستان هم در اين جلسه به راه اندازي سايت تحقيقات تخصصي خشكه كاري برنج كشور در گلستان تا پايان سال خبر داد و گفت: اين سايت تحقيقاتي با هدف مديريت آب زراعي و توسعه خشكه كاري برنج در استان فعاليت خود را آغاز مي كند.
وزارت جهادكشاورزي ابتداي امسال كشت شالي به صورت غرقابي را در استان گلستان ممنوع اعلام كرده بود.
فرجي در ادامه گفت: مطالعه طرح خشكه كاري برنج براي جايگزيني شيوه سنتي و پُر آب بَر فعلي در مركز تحقيقات جهاد كشارزي استان در حال انجام است كه با راه اندازي اين سايت، تحقيقات تخصصي با شتاب بيشتري پيگيري خواهد شد.
رييس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي گلستان، كاهش 40 درصدي مصرف آب زراعي، كاهش 40 درصدي هزينه زراعت و همچنين جلوگيري از تخريب خاك را از فوايد خشكه كاري برنج در مقايسه با روش غرقابي برشمرد.
پيش از اين مختار مهاجر رييس سازمان جهادكشاورزي گلستان گفته بود: تا 3 سال آينده در 40 هزار هكتار از اراضي استان به روش خشكه كاري برنج توليد مي شود و با اين كار 60 درصد در مصرف آب صرفه جويي خواهد شد.
امسال در 500 هكتار از اراضي گلستان به روش خشكه كاري برنج توليد شد.
طبق گزارش دستگاه هاي مرتبط از جمله شركت آب منطقه اي، فقط 15 هزار هكتار از زمين هاي گلستان قابليت كشت برنج به روش غرقابي را دارند اما سال گذشته در 80 هزار هكتار از اراضي استان شالي به اين روش كشت شد.
به گفته كارشناسان، ميانگين مصرف آب براي كشت هر هكتار شالي بين 12 تا 15 هزار مترمكعب است كه اين رقم در برخي مناطق استان به دليل گرما و تبخير بالا يا بافت خاك به 18 هزار مترمكعب نيز ميرسد.
رييس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي گلستان همچنين راه اندازي سايت تحقيقات تخصصي دانه روغني كنجد در گرگان را اقدامي ديگر براي معرفي جايگزين روش غرقابي برنج اعلام كرد و گفت: اكنون بذر كنجد رقم ناشكوفا با نياز آبي پايين و مقاومت بالا در برابر خشكي به مرحله تكثير رسيده است.
وي افزود: كنجد بهترين جايگزين و باصرفه ترين محصول به جاي كشت برنج در گلستان است كه ترويج كاشت آن علاوه بر درآمد بالا، منابع آب زيرزميني استان را حفظ مي كند.
معاون آموزشي مركز مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي گلستان هم در اين جلسه گفت: ارايه آموزش به فعالان بخش كشاورزي، نياز مهم گلستان براي بهره وري بيشتر است.
محمدعلي آقاجاني افزود: گلستان بيش از 150 هزار بهره بردار در بخش كشاورزي دارد و اجراي دوره هاي آموزشي با موضوعات گوناگون براي آن ها در دستور كار قرار دارد.
طبق گزارش رييس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي گلستان، اين مركز 12 پايگاه و ايستگاه تحقيقاتي دارد كه سالانه 200 پروژه تحقيقاتي را آن مطالعه و اجرا مي شود.
6204 /3091

سرخط اخبار استان‌ها