۵۳۲ هکتار از اراضی ساحلی خزر در گلستان، درختکاری می‌شود
کاشت گونه اکالیپتوس در سواحل بلامعارض خزر گلستان

گرگان- ایرنا- رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۵۳۲ هکتار از اراضی ساحلی خزر این استان در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال آینده برای درختکاری شناسایی شده است.

رسول مقسم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درختکاری در سطح ۲۹۳ هکتار از اراضی ساحلی خزر شناسایی شده استان در قالب ۲ طرح ۱۵۰ هکتاری در بندرترکمن و ۱۴۳ هکتاری در بندرگز هدفگذاری و طی سال جاری اجرا خواهد شد.

به گفته وی طرح درختکاری در اراضی ساحلی خزر بلامعارض استان از محل اعتبارات دولتی یا مشارکت بخش خصوصی پیگیری و اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: در این اراضی ساحلی خزر، گونه «اُکالیپتوس» و با هماهنگی کارشناسان بخش علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان کاشته می‌شود.

مقسم خاطرنشان کرد: سال قبل نیز در نخستین سال اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان، هشت هکتار از اراضی ساحلی خزر بلامعارض در شهرستان‌های ترکمن و بندرگز، زیرکشت گونه‌های «گز و اُکالیپتوس» رفت.

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به دستور رییس جمهور و تاکید وزیر جهادکشاورزی در راستای بهبود و ارتقای پوشش گیاهی اکوسیستم‌های طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز در کشور توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به طور رسمی از سال ۱۴۰۲ در تمامی استان‌ها از جمله گلستان به اجرا درآمده است.

در این راستا اراضی ساحلی استان گلستان به طول ۱۱۰ کیلومتریکی از ظرفیت‌های مهم برای تحقق اهداف طرح مزبور به شمار می‌رود که با پسروی آب دریای خزر طی سال‌های اخیر، فضای مناسبی برای نهالکاری با گونه‌های بومی و سازگار از جمله «گز، سنجدتلخ، انار وحشی و اُکالیپتوس» فراهم شده است.

از طرف دیگر با توجه به ظرفیت اراضی حاصل از پسروی دریا در تبدیل به کانون ایجاد گرد و غبار، ضرورت احیای بیولوژیک این اراضی در گلستان بیش از پیش برای بهبود و ارتقای پوشش گیاهی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته کارشناسان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، احیای بیولوژیک و توسعه فضای سبز در اراضی ساحلی استان ضمن بهره‌گیری از کارکردهای زیست محیطی آن، در توسعه صنعت گردشگری نیز بسیار موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha