۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 83198225
T T
۰ نفر
خانه حمایتی سالمندان در سنندج افتتاح شد

سنندج - ایرنا - همزمان با پنجمین روز از دهه مبارك فجر و با حضور معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی كشور، خانه حمایتی سالمندان در سنندج افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی كشور روز سه شنبه در آیین افتتاح این مركز اظهار داشت: این خانه ها با مراكز نگهداری سالمندان متفاوت هستند و ساختاری شبیه خانواده دارند و فضای خانه را برای فرد سالمند تداعی می كنند.
وحید قبادی دانا افزود: اقامت در این خانه ها شبانه روزی است اما مراكز نگهداری سالمندان نیست و فرد سالمند در طول روز می تواند به خواست خود خارج شده و به فعالیت های مختلف بپردازد.
وی بیان اینكه اجرای طرح خانه های حمایتی سالمندان امسال بصورت آزمایشی در 6 استان كشور از جمله كردستان اجرا می شود، گفت: در صورت موفقیت، اجرای این طرح در سایر استان ها و شهرهای كشور نیز آغاز می شود.
قبادی دانا با بیان اینكه در این خانه ها حدود 10 نفر سالمند براساس شرایطی از مركز نگهداری سالمندان انتخاب و به این خانه ها آورده می شوند، اظهار داشت: اگر طرح موفق باشد لزومی ندارد این افراد حتما از خانه سالمندان باشد بلكه می توانند از درون خانواده به این مراكز آورده شوند.
وی افزود: خانه های حمایتی باید به گونه ای باشد كه جنبه های عاطفی سالمندان تقویت شود و این افراد از لحاظ جسمی مشكل پیدا نكنند، ضمن اینكه ورزش های متناسب با سن آنان برایشان برنامه ریزی شود.‌
قبادی دانا با بیان اینكه برای اجرای این طرح از خانه های حمایتی در آلمان الگوبرداری شده است، اضافه كرد: باید برای بومی سازی این طرح تلاش كرده و آرامشی كه در فضای خانه وجود دارد برای سالمندان فراهم كرد.
وی بر لزوم تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از جمعیت سالمند در این خانه ها تاكید كرد و گفت: سازمان بهزیستی در مقیاس های كوچك قبل از افزایش تعداد سالمندان در سال های آینده، فعالیت های مختلف انجام می دهد.
نماینده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این آیین گفت: كاری كه نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و كمیته امداد امام (ره) برای محرومان و قشر آسیب پذیر جامعه انجام می دهند نزد خداوند متعال از آجر و پاداش زیادی برخوردار است.
ماموستا فایق رستمی افزود: كسانی كه مشكلاتی را از سر راه دیگران برمی دارند خداوند در روز قیامت مشكلات و موانع را از سر راهشان برخواهد داشت.
وی اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت به محرومان یك اصل است و خدمات زیادی در حوزه های مختلف برای حمایت از این كه قشر در سطح كشور انجام می شود.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كردستان نیز در این آیین گفت: در مركز حمایتی سالمندان 10نفر از مركز نگهداری شبانه روزی كه توانمند بوده و از نظر جسمی مشكل ندارند انتخاب و در این مركز نگهداری می شوند.
مژگان مشفق افزود: این افراد در مشاركت های اجتماعی و برنامه های دیگر مراكز شركت می كنند و تلاش می كنیم زمینه لازم برای گذران جریان عادی زندگی را برای این افراد فراهم كنیم.
7348 / 3034

سرخط اخبار استان‌ها