۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 83063972
T T
۰ نفر
مبارزه با تروریسم مهمترین محور نشست شانگهای در تاجیكستان

تهران - ایرنا - هفدهمین نشست سران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای با محوریت مبارزه با تروریسم و تامین صلح در افغانستان و با حضور نماینده ایران به عنوان عضو ناظر ،به مدت دو روز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیكستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان هشت كشور عضو سازمان همكاری شانگهای در نشست سالانه این سازمان كه از تاریخ 19 تا 20 شهریور در شهر دوشنبه برگزار شد، حضور یافتند.
در این نشست، «دیمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه، «لی كه چیانگ» نخست وزیر چین، «باكیتجان ساگنتایف» نخست وزیر قزاقستان، «محمد قلی ابوالقاضی اف» نخست وزیر قرقیزستان، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبكستان، «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند، «مخدوم شاه محمود حسین قریشی» وزیر خارجه پاكستان، «عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان، «سرگئی روماس» نخست وزیر بلاروس، «رشید عالم اف» دبیر كل سازمان همكاری های شانگهای، «یوگینی سیسایف» مدیر كمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همكاری های شانگهای، «مرتضی سرمدی» قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین نمایندگان مغولستان و برخی از كشورهای دیگر شركت كردند.
امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیكستان نیز با حضور در این نشست بر ثبات و امنیت در فضای سازمان شانگهای و پیرامون آن با وضعیت فعلی افغانستان تاكید كرد و ثبات و امنیت افغانستان را عامل كلیدی تامین امنیت منطقه خواند.
وی فائق آمدن بر تهدیدات قرن معاصر و به خصوص تروریسم، افراطگرایی، جدایی خواهی، قاچاق مواد مخدر و سلاح، جنایات سایبری و سایر جرایم فراملی را در گرو همكاری های كشورها و از جمله اعضای سازمان همكاری های اشنگهای امكان پذیر دانست.
وی همچنین توسعه همكاری های اقتصادی، تجاری، محیط زیستی، علمی و فرهنگی میان اعضای سازمان همكاری های شانگهای را در راستای تحكیم ثبات، امنیت و رفاه منطقه ای و بین المللی تلقی كرد.
علاوه براین، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان با حضور در این نشست گفت، گروه های تندرو و افراطی هنوزهم از پناه گاه ها در نوار مرزی افغانستان به عنوان تهدید در برابر منطقه به ویژه افغانستان استفاده می كنند اما تلاش هایی برای مهار این گروه ها ادامه دارد.
عبدالله در ادامه افزود: ما از هرتلاش در داخل یا در بیرون افغانستان برای تشویق گفتگوها یا بازكردن راه برای شكل‌گیری یك روند با اعتبار و همه شمول حمایت و استقبال می‌كنیم.
سوشما سواراج وزیر خارجه هند نیز با حضور در این نشست گفت: هند از روند صلح به رهبری افغان ها پشتیبانی می كند تا نتایج این روند مثبت باشد و به ثبات در افغانستان بی انجامد.
گفتنی است، سوشما سواراج وزیر خارجه هند بیشتر از هر موضوعی بر مسئله تهدید تروریسم در منطقه و دست یافتن به اهداف مشترك اعضای این نشست اصرار ورزید.
وی در این نشست علاوه بر تاكید ادامه همكاری میان كشورها برای مقابله با جریان تروریسم به نقش حمایتی هند از تجارت بین المللی بر محوریت سازمان تجارت جهانی و پروژه حمایتی از جوانان برای پیشگیری از به دام نیافتادن جوانان در تله گروه های تروریستی اشاره كرد.
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاكستان نیز گفت: ما معتهد به پیكار در برابر افراط گرایی و تروریسم هستیم و صلح در افغانستان به سود منطقه می باشد و پاكستان در این روند با افغانستان همكاری می كند.
قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیكستان بیان داشت: افغانستان برای ما اهمیت جدی دارد از عضویت افغانستان در سازمان شانگهای حمایت می كنیم تا افغانستان در طرح و برنامه های این سازمان سهیم باشد.
محمدقلی ابوالقاضی‌اف نخست‌وزیر جمهوری قرقیزستان نیز در دیدار با عبدالله عبدالله در حاشیه این نشست گفت كه كشورش برای تأمین صلح در افغانستان از هیچ‌نوع سعی و تلاشی دریغ نمی‌كند.
نخست‌وزیر قرقیزستان در ادامه صحبت‌های خود افزود كه تروریسم، قاچاق موادمخدر و افراط‌گرایی تهدید مشترك علیه منافع هر دو كشور می‌باشند و كشورش آماده است در این زمینه با افغانستان همكاری نماید.
وی همچنان تأكید كرد كه صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در آسیای میانه است.
لی كه چیانگ نخست وزیر چین نیز طی سخنانی در نشست شانگهای بر مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و مواد مخدر تاكید كرد.
لی كه چیانگ تصریح كرد مشكلات امنیتی كه در حال حاضر كشور‌های منطقه با آن‌ها روبرو هستند به یكدیگر گره خورده اند و فراتر از مرز‌های ملی هستند بنابراین برای مرتفع كردن آن‌ها پاسخ‌ها و راه حل‌های مشترك لازم است. وی افزود كشور‌های منطقه برای مقابله با تهدید‌های موجود باید یك دیدگاه امنیتی مشترك، فراگیر، پایدار و مبتنی بر همكاری اتخاذ كنند.
سازمان همكاری شانگهای متشكل از هشت كشور آسیایی از جمله چین، قزاقستان، قرقیزستان، هند، روسیه، تاجیكستان، ازبكستان و هند است كه هر ساله نشست های این سازمان با محوریت امنیت و اقتصاد برگزار می شود.
گفتنی است هند و پاكستان در سال گذشته به سازمان همكاری شانگهای ملحق شدند.
آساق**9473**1663**