۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۵۳
کد خبر: 85480238
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پوتین: انتقال نفت می‌تواند با خط لوله گاز «قدرت سیبری ۲» برای چین اجرایی شود

تهران – ایرنا - رئیس‌جمهوری روسیه امروز جمعه اعلام کرد که مسکو می‌تواند نفت را نیز همانند گاز در مسیر برنامه ریزی شده موسوم به «قدرت سیبری ۲» و از طریق مغولستان به چین برساند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه خبری استریتس تایمز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، در پایان سفر دو روزه خود به چین گفت که هر دو طرف نسبت به پیشبرد خط لوله گاز پیشنهادی با عنوان «قدرت سیبری ۲» تمایل خود را نشان داده اند.

پوتین با اشاره به ایده‌ای که اولین بار سال ۲۰۱۸ مطرح شده بود، افزود: علاوه بر این، می‌توان خط لوله گاز و خط لوله نفت را هر دو در یک کریدور گذاشت.

با این حال، وی گفت که گزینه‌های دیگری نیز برای ارسال انرژی روسیه به چین از جمله استفاده از نفتکش در امتداد «مسیر دریای شمال» از طریق «قطب شمال» نیز وجود دارد.

پوتین در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت که همه گزینه ها امکان پذیر هستند، همگی ‌آن‌ها قابل قبول و از نظر اقتصادی امکان پذیر هستند. مهم است که بهترین گزینه را انتخاب کنیم. مطمئن هستم که این طرح نیز تکمیل می‌شود.

روسیه و چین همچنان برای پیشبرد و ساخت خط لوله «قدرت سیبری ۲» به توافق نرسیده اند. الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه و وزیر انرژی اسبق این کشور در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته است که انتظار می‌رود دو طرف به زودی قراردادی امضا کنند.

پوتین افزود که این طرح شامل فرآیندی پیچیده از جمله مسائل قیمت گذاری است، اما اقتصاد رو به رشد چین به انرژی نیاز دارد و هیچ تامین کننده‌ای از روسیه قابل اعتمادتر نیست.

وی ادامه داد: این پروژه از تحریم های غرب نیز مصون خواهد بود. هیچ چیز، نه تحریم ناوگان نفتکش و نه حتی تحریم موسسات مالی نمی‌توانند مانع این طرح شوند. ما همه چیز را با ارزهای ملی خود خرید و فروش خواهیم کرد. بنابراین هر دو طرف به این طرح تمایل دارند.

این خط لوله سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز را از منطقه یامال در شمال روسیه به چین منتقل خواهد کرد.

روسیه در حال حاضر از طریق خط لوله «قدرت سیبری ۱» به چین گاز می‌فرستد. این خط لوله سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد و از سیبری شرقی به شمال شرقی چین می رسد.

به اعتقاد کارشناسان، از آنجایی که انتظار می رود چین تا پس از سال ۲۰۳۰ به گاز اضافی نیاز نداشته باشد، پکن می تواند درباره قیمت دومین خط لوله از طریق سیبری معامله سرسختانه‌ای داشته باشد.

مسکو اعلام نکرده است که دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر «قدرت سیبری ۲» چقدر هزینه دارد یا اینکه هزینه آن چگونه تامین می‌شود. برخی تحلیلگران هزینه این طرح را تا ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کنند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha