تاکید رئیسان‌جمهوری چین و روسیه  بر حفظ و تقویت روابط

تهران- ایرنا- رئیسان جمهوری چین و روسیه روز پنجشنبه در آغاز مذاکرات خود در پکن بر حفظ و تقویت روابط دو کشور تاکید کردند. در این مذاکرات وزیران و نمایندگان بزرگ تجاری دو کشور نیز حضور دارند، این نخستین سفر خارجی پوتین پس از انتخاب مجددش در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های دولتی چین و روسیه، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود گفت: چین همیشه «شریک خوب» روسیه خواهد بود.

پوتین اوایل روز پنجشنبه برای یک سفر دولتی دو روزه وارد پکن شد که شامل گفتگوهای مفصل در مورد اوکراین، آسیا، انرژی و تجارت با شی، قدرتمندترین حامی سیاسی روسیه و رقیب ژئوپلیتیکی آمریکا خواهد بود.

شی به پوتین گفت: روابط چین و روسیه امروز به سختی به دست آمده است و دو طرف باید آن را گرامی بدارند و از آن حمایت کنند.

وی تصریح کرد: چین مایل است به طور مشترک به توسعه و جوان سازی کشورهای مربوطه خود دست یابد و با هم برای حفظ انصاف و عدالت در جهان همکاری کند.

چین و روسیه در فوریه ۲۰۲۲ زمانی که پوتین چند روز قبل از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین از پکن بازدید کرد، شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کردند.

پوتین پس از ادای سوگند برای یک دوره شش ساله که حداقل تا سال ۲۰۳۰ در قدرت باقی خواهد ماند چین را برای اولین سفر خارجی خود انتخاب کرد که پیامی به جهان در مورد اولویت های خود و استحکام روابط شخصی خود با شی است.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه به نقل از پوتین گفت: اینکه روابط روسیه و چین فرصت‌طلبانه نباشد و علیه کسی نباشد، بسیار مهم است.

او تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد از تمام پرداخت ها بین فدراسیون روسیه و چین در حال حاضر به روبل و یوان انجام می شود.

به گفته پوتین گردش تجاری بین روسیه و چین با سرعت خوبی در حال افزایش است و مجموعه قابل توجهی از ۸۰ پروژه سرمایه گذاری مشترک بزرگ در زمینه های مختلف تشکیل شده است.

رییس‌جمهوری روسیه اضافه کرد: روسیه و چین مصمم به هماهنگی فرآیندهای ادغام و پیوند ظرفیت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ابتکار «یک کمربند - یک جاده» هستند.

پوتین گفت: همکاری روسیه و چین علیه کسی نیست، بلکه عامل ثبات در صحنه بین المللی است.

رئیس جمهور چین نیز تصریح کرد: روابط روسیه و چین معیاری برای همکاری بین قدرت های بزرگ است و با احترام، اعتماد، دوستی و منافع متقابل ویژه می شود.

شی افزود: چین قصد دارد مثل همیشه یک همسایه خوب، دوست و شریک قابل اعتماد برای روسیه باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha