۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱:۵۳
کد خبر: 82974099
T T
۰ نفر
تشتت در داخل حزب محافظه‌كار انگليس بر سر برگزيت

لندن - ايرنا - دولت محافظه‌كار «ترزا مِي» با نزديك شدن به مهلت خروج از اتحاديه اروپا گرفتار بحران و چند دستگي داخل حزبي شده است.

به گزارش بامداد چهارشنبه ايرنا، دولت «مِي» شامگاه سه‌شنبه از يك رأي‌گيري پارلماني در مورد برگزيت، بافاصله خيلي كم‌جان سالم بدر برد. گروهي از نمايندگان محافظه‌كار به ‌اصطلاح «شورشي» با ارائه طرحي به پارلمان خواستار آن شده بودند كه در صورت شكست مذاكرات تجاري با اتحاديه اروپا، دولت مكلف به باقي ماندن در نظام گمركي اروپا باشد.
برخي نمايندگانِ پيش‌قدم در ارائه اين طرح اظهار داشتند كه رأي آوردن اين طرح آغازگر روند رأي‌گيري (عدم)اعتماد به دولت خواهد بود. دولت «مِي» بافاصله بسيار اندك و آن‌هم با كمك چهار نماينده كارگر جلوي اين مصوبه را 307 به 301 راي گرفت.
بااين‌حال دولت در طرح ديگري در زمينهٔ استانداردهاي دارويي اتحاديه اروپا شكست خورد. اين طرح دولت را ملزم به حفظ استانداردهاي دارويي اتحاديه اروپا و 'بكار بردن همه تلاش‌ها' براي ملحق ماندن به شبكه نظارتي آن مي‌كند.
دولت در هردوي اين طرح ها با 12 نماينده شورشي حزب خود روبرو شد. در طرح مربوط به گمرك تنها با كمك چهار نماينده حزب مخالف (كارگر) پيروز شد.
انگليس روز 29 مارس 2019 (10 فروردين) از اتحاديه اروپا خارج خواهد شد و تا آن روز بايد بتواند با اتحاديه اروپا بر سر روابط تجاري، امنيتي و سياسي آينده به هر توافقي كه لازم مي‌داند، برسد. در غير اين صورت در تاريخ مذكور، بدون هيچ توافق و مزيتي به‌طور خودكار از اتحاديه خارج خواهد شد.
طرح ارائه‌شده در زمينهٔ روابط گمركي خواستار اين بود كه اگر تا 21 ژانويه (يكم بهمن) پيشرفتي در مذاكرات به دست نيامد، دولت برنامه باقي ماندن در نظام گمركي را دنبال كند. حزب كارگر موافق طرح پيشنهادي بود اما دولت «مِي» استدلال مي‌كرد كه پيوستن به گمرك اروپا مانع قراردادهاي مستقل تجاري با شركاي بين‌المللي مي‌شود.
همچنين متمم مربوط به ‌نظام دارويي در حالي تصويب شد كه از زمان برگزاري همه‌پرسي برگزيت، همواره نگراني‌هايي در مورد كمبود دارو و اخلال در واردات و توزيع آن وجود داشته است.
دولت در حالي گرفتار بن‌بست مذاكرات با اتحاديه اروپا است كه حزب حاكم از درون دچار چند دستگي شده است. در ميان نمايندگان مخالف مي‌توان به اعضاي برجسته حزب از جمله نيكي مورگان وزير اسبق آموزش اشاره كرد. از سوي ديگر، پس از پيشنهاد معروف به «چكرز» كه جمعه گذشته از سوي كابينه تصويب شد، دو تن از اعضاي مهم كابينه استعفا دادند. اكنون دولت هم از طرف مخالفان و هم موافقان برگزيت و از داخل حزب حاكم در فشار است.
به‌تازگي جاستين گرينينگ وزير سابق آموزش، پيشنهاد همه‌پرسي دوم را مطرح كرده است. نخست‌وزير انگليس ضمن رد پيشنهاد گرينينگ گفته است كه همچنان به نظرات مختلف گوش خواهد داد.
از طرفي اتحاديه اروپا در زمينهٔ پيشنهاد كابينه انگليس يا همان طرح «چكرز» تاكنون سكوت كرده است. بااين‌حال در محافل خصوصي گفته‌ شده است كه موضعِ مذاكره‌كنندگان، مخالفت با طرح پيشنهادي خواهد بود. اتحاديه اروپا در موارد متعدد به انگليس يادآوري كرده كه با 'سوا كردن' مزاياي عضويت در اتحاديه و از سرباز كردن مسؤوليت‌ها موافق نيست.
در مجموع با استعفاي دو وزير، بن‌بست مذاكرات با اتحاديه اروپا كه حتي با پيشنهاد چكرز هم پيشرفتي در آن ديده نمي‌شود، تشتت و شورش داخلي در حزب محافظه‌كار و غيرقابل‌اعتماد بودن رئيس‌جمهوري فعلي آمريكا براي عقد هرگونه قرارداد بين‌المللي، دولت محافظه‌كار در وضعيت بغرنجي قرار گرفته است و بعيد نيست كه قبل از موعد خروج از اتحاديه اروپا در مارس 2019 مجبور به استعفا، تجديد انتخابات، همه‌پرسي دوم يا تعويض نخست‌وزير شود.
شبد**اروپام ** ه.ن **1379

سرخط اخبار جهان