۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۱۲
کد خبر: 85480301
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گسترش موج اعتراض‌های دانشجویی در انگلیس با طعم اعتصاب غذا

لندن- ایرنا- اعتراض‌های ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های انگلیس با حمایت فزاینده دانشجویان از پویش اعتصاب غذا وارد مرحله تازه‌ای شده و فشارها برای قطع همکاری‌های آکادمیک با رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

به گزارش جمعه شب ایرنا، دانشجویان دانشگاه ادینبرو امروز با انتشار کلیپی اعلام کردند که به دلیل بی‌تفاوتی مسئولان دانشگاه دست به اعتصاب غذا زده‌اند. در این کلیپ یکی از دانشجویان معترض گفت که آنها از دانشگاه می‌خواهند هرچه سریعتر روابط خود با نهادهای همدست (رژیم) اسرائیل اشغالگر، آپارتاید و نسل‌کش را متوقف کند. او با اشاره به ۱۷ دانشجوی معترضی که طی ۲۱ روز گذشته اعتصاب غذا کرده‌اند افزود: هفت دانشجوی دیگر در پی بی‌ تفاوتی مسئولان دانشگاه، به این پویش اعتراضی پیوسته‌ و جان خود را به مخاطره انداخته‌اند تا دانشگاه پاسخ دهد.

بر اساس گزارش‌ها معترضان اعم از کسانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند به همراه ده‌ها دانشجوی حامی فلسطین، از مسئولان دانشگاه می‌خواهند که از همکاری با شرکت آمازون و آلفابت صرف نظر کنند. آنها می‌گویند که دانشگاه باید ۲.۸ میلیارد پوند از سرمایه خود را از شرکت آلفابت و ۴.۹ میلیارد پوند از شرکت آمازون را به دلیل ارائه خدمات فنی این دو شرکت به ارتش رژیم صهیونیستی، خارج کند. معترضان می‌گویند که جرم ارائه خدمات فنی به ارتش اسرائیل کمتر از فروش سلاح به آن نیست.

دانشجویان حامی فلسطین همچنین از دانشگاه می‌خواهند که از خدمات مالی شرکت آمریکایی بلک‌راک برای سرمایه‌گذاری استفاده نکند. به گفته آنها این شرکت نیز در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه همدست است.

دانشجویان دانشگاه ادینبرو از سه هفته پیش با الگو گرفتن از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا اقدام به برپایی ۲۰ چادر در محوطه «اولد کالج» دانشگاه کرده و فشارها برای تحریم رژیم صهیونیستی را افزایش داده‌اند. این حرکت اعتراضی با حمایت کارکنان دانشگاه و اتحادیه دانشجویی نیز مواجه شده است.

هفته پیش ۵۴۹ تن از کارکنان دانشگاه در نامه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه ضمن حمایت از پویش دانشجویان خواستار قطع روابط آکادمیک با رژیم صهیونیستی شدند. در این نامه آمده است: ما از رئیس دانشگاه می‌خواهیم هرگونه سودی را که از سرمایه گذاری در شرکت‌های همدست اسرائیل به دست آمده است، برای حمایت از بازسازی بخش آموزش عالی ویران شده در غزه و حمایت از دانشجویان فلسطینی، سرمایه گذاری کند.

دانشگاه ادینبرو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمار بالای تلفات در فلسطین «عمیقاً ناراحت‌کننده است و ما احساسات قوی دانشجویان را درک می‌کنیم». این بیانیه می‌افزاید: «ما بر تعهد خود برای کنار گذاشتن سرمایه‌گذاری در حوزه تسلیحات تاکید و یک کارگروه کوچک را مأمور بررسی این موضوع کرده‌ایم.»

موج اعتراضات دانشجویی در انگلیس برای تغییر الگوی روابط آکادمیک با رژیم صهیونیستی، روز به روز در حال فربه‌تر شدن است. از لندن تا منچستر، بریستول، نیوکاسل و لیدز دانشجویان خواهان قطع سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولید کننده سلاح برای رژیم صهیونیستی یا کسب‌وکارهای اسرائیلی هستند که در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری فعالیت تجاری می‌کنند.

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که این اعتراضات در انگلیس برخلاف دانشگاه‌های ایالات متحده که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده، مسالمت‌آمیز است. البته دولت لندن تلاش می‌کند تا با توسل به تاکتیک نخ‌نما و کلیشه‌ای نگرانی جامعه یهودیان ساکن انگلیس، صدای اعتراضات در دانشگاه‌ها را سرکوب کند اما مشارکت دانشجویان یهودی در اعتراضات ضد اسرائیلی، این ادعاها را زیر سوال برده است.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha