۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۳۶
کد خبر: 85479493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بنابر نتایج یک نظرسنجی:بیشتر انگلیسی‌ها خواهان تحریم تسلیحاتی اسرائیل و آتش‌بس درغزه هستند

لندن – ایرنا – نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس فوری در غزه هستند.

به گزارش ایرنا، یافته‌های موسسه معتبر یوگاو حاکیست ۵۶ درصد انگلیسی‌ها از دولت این کشور می‌خواهند که مجوز صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را در طول جنگ در غزه به حالت تعلیق درآورد. از این میزان ۳۶ درصد بشدت حامی توقف فروش سلاح و ۲۰ درصد از این طرح حمایت می‌کنند. در مقابل ۹ درصد با این طرح موافق نیستند و ۱۱ درصد بشدت مخالف هستند.

از سویی آمارها نشان می‌دهد که سطح حمایت عمومی در انگلیس از برقراری آتش‌بس فوری در غزه بالاست. طبق یافته‌های موسسه یوگاو ۶۹ درصد مردم انگلیس معتقدند که رژیم صهیونیستی باید عملیات نظامی در غزه را پایان داده و با برقراری آتش بس موافقت کند. در مقابل تنها ۱۳ درصد مخالف توقف درگیری‌ها در این منطقه هستند.

اما شمار حامیان رژیم صهیونیستی در انگلیس که خواهان مشارکت این رژیم در مذاکرات صلح هستند طی ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده است. طبق آمارها ۵۸ درصد از حامیان رژیم اسرائیل معتقدند که این رژیم باید در مذاکرات صلح با حماس مشارکت کند. البته این عقیده ۷۰ درصد از کل کسانی است که در نظرسنجی یوگاو مشارکت کردند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مردم انگلیس بیشتر با فلسطینی‌ها ابراز همدردی می‌کنند تا ساکنین سرزمین‌های اشغالی. داده‌های آماری نشان می‌دهد که ۲۹ درصد حامی مردم فلسطین و ۱۶ درصد طرفدار اسرائیلی‌ها هستند. ۲۳ درصد هم از مردم دو طرف حمایت می‌کنند.

این آمارها در حالی منتشر می‌شود که حامیان فلسطین طی هفت ماه گذشته ده‌ها تظاهرات و راهپیمایی در شهرهای مختلف انگلیس برگزار و با مردم مظلوم و بی‌دفاع این کشور اعلام همبستگی کرده‌اند. بر اساس برنامه اعلام شده معترضان قرار است فردا (شنبه) برای سی و یکمین هفته پیاپی و به مناسبت سالروز نکبت در لندن تظاهرات کنند.

هم‌زمان صدها دانشجوی حامی فلسطین نیز با الگو گرفتن از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا اقدام به برپایی چادرهایی در محوطه دانشگاه کرده و فشارها برای تحریم رژیم صهیونیستی را افزایش داده‌اند.

دانشجویان در شهرهای مختلف انگلیس از جمله لندن، منچستر، بریستول، نیوکاسل و لیدز از مسئولان دانشگاه‌های خود می‌خواهند که به روابط آکادمیک با موسسات اسرائیلی پایان دهند. آن‌ها همچنین خواهان قطع سرمایه‌گذاری دانشگاه‌های انگلیس در شرکت‌های تولید کننده سلاح برای رژیم صهیونیستی یا کسب‌وکارهای اسرائیلی هستند.

گفتنی است که اعتراض‌ها در انگلیس برای توقف همکاری‌های تسلیحاتی این کشور با رژیم صهیونیستی در پی افزایش آمار شهدای غزه و برنامه این رژیم برای حمله به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره پناه گرفته‌اند، رو به افزایش است.

چندی پیش نمایندگان گروه‌های حامی فلسطین طوماری را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحویل دادند و در آن تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را خواستار شدند. ده‌ها تن از قانون‌گذاران انگلیسی هم ماه گذشته طی ۲ نامه جداگانه به دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور، چنین درخواستی را مطرح کردند.

همچنین حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات و مشاور پیشین امنیت ملی انگلیس از جمله احزاب و عناصری هستند که تعلیق فوری مجوزهای فروش سلاح به اسرائیل را خواستار شده‌اند.

حزب کارگر به عنوان دومین حزب پرتعداد انگلیس هم می‌گوید که اگر وکلای دولت معتقدند رژیم اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، فروش سلاح به این رژیم باید متوقف شود.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی را در نوار غزه وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر در حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه مجروح شده‌اند.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha