۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 82926171
T T
۰ نفر
ارمنستان؛ آرامش بعد از توفان و امید به آینده

ایروان - ایرنا - ارمنستان این روزها شرایط خوبی را پس از انقلاب اخیر تجربه می كند. آرامش و اشتیاق به آینده در چهره مردم این كشور منطقه قفقاز موج می زند. حال ارمنستان خوب است و مردم برای فردایی بهتر مشتاقانه چشم به آینده دوخته اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ارمنی ها این روزها در شهر ایروان و سایر شهرها و مناطق این كشور در حال برگزاری جشن و برنامه های شاد هستند و به مناسبت روز ' زنگ آخر' (آخرین روز تحصیلی مدارس) و صدمین سالگرد استقلال ارمنستان، این كشور در تعطیلات رسمی سه روزه به سر می برد.
در پی تحولات سیاسی اخیر و روی كار آمدن رهبر مخالفان در ارمنستان، شادی و امید خاصی میان مردم موج می زند. همه ، امیدوارانه، به آینده و بهبود اوضاع پس از ناآرامی و اعتراض های اخیر می نگرند. مردم قانع، آرام، صلح طلب و مهمان نواز ارمنستان خواستان این هستند كه دولت جدید با هدایت نخست وزیر «نیكول پاشینیان»، وضعیت معیشتی را بهبود بخشد.
این كشور كه در هر خیابان و كوچه ای از آن می توان چندین كافه و كافی شاپ دید (بهتر است ارمنستان را كشور كافه ها نامگذاری كرد) دوران متفاوتی را تجربه می كند. یك عزم عمومی جدی برای حمایت از دولت پاشینیان در مسیر تحقق تغییرات و اصلاحات گسترده وجود دارد. شهروندان خسته از دوران های سخت می خواهند كشورشان را از نو بسازند و با حمایت دولت جدید اعتراض های اخیر را با عنوان نقطه عطفی مهم در تاریخ این كشور ثبت كنند.
'داوید ماتوسیان' مشاور وزیر فرهنگ ارمنستان كه نزدیك میدان جمهوری (اصلی ترین میدان تجمع های اخیر معترضان) با دوستان خود در حال صحبت بود، در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا در مورد تحولات اخیر در كشورش گفت: تحولات همیشه خوب بوده است. من فكر می كنم پس از انقلاب آرام و مسالمت آمیز نتیجه خوبی به همراه دارد و هدف مردم این كشور بازسازی ارمنستان بوده است.
وی گفت: مردم با این انقلاب توانستند قدم های خوبی در مسیر آینده ای بهتر بردارند. پیش بینی من از آینده مثبت است. می توانیم با امكاناتی كه در اختیار داریم قدم به قدم به تغییراتی دست یابیم كه همه بتوانند از آن راضی شوند. نیكول پاشینیان برای پیروزی این انقلاب رنج زیادی برد. انقلاب ما نباید به یك فرد وابسته باشد. این یك انقلاب مردمی است. حمایت مردم از نخست وزیر جدید می تواند از فشارها به دولت بكاهد. مردم ما متحد و به یك ملت واحد تبدیل شدند. مردم در كنار پاشینیان ایستاده اند و این انقلاب را به ثمر رساندند.
'آرویك انوارسیان' یكی از شهروندان ارمنی در یكی از خیابان های مركزی پایتخت این كشور تصریح كرد: به ظاهر شاید شعارها پوپولیستی باشند ولی مطمئنم این شعارها بزودی عملی خواهند شد و مهمترین چیزی كه ما از این انقلاب بدست آوردیم تحول درونی در خودمان است. اگر می خواهیم كشورمان پیشرفت كند هر كسی باید در قبال منافع ملی، خود را مسئول بداند.
' آرسن میرزائیان' یك بازیگر تئاتر در مورد وضعیت فعلی كشورش گفت: تغییرات اخیر در ارمنستان را مثبت ارزیابی می كنم. من نه تنها به آینده امیدوارم بلكه اعتقاد محكمی دارم كه ارمنستان كشور خیلی پیشرفته ای خواهد شد و نیكول پاشینیان رهبری خوب است كه می تواند به درستی كشور را هدایت كند. مطمئنم كه چند سال دیگر در كشور ما رشوه خواری و فساد مالی ریشه كن خواهد شد.
'پاراون میرزویان' نقاش مشهور و مسن ارمنی نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: به نظرم این تغییرات خیلی به موقع بود. مردم از شرایط گذشته خسته شده بودند و این تغییرات بسیار برای ارمنستان اهمیت دارد و نیازی برای این كشور در این مقطع زمانی به حساب می آید. تصور می كنم با حركت در این مسیر آینده خوبی در انتظار كشور ماست.
ارمنی ها آن چنان مطمئن از آینده ای روشن در این كشور سخن می گویند كه گویی همه پیشگو شده اند. دوران جدیدی در این كشور منطقه قفقاز آغاز شده است. تازه اول راه است اما حمایت همه جانبه عمومی از پاشینیان برای اعمال اصلاحات بنیادین همه را امیدوار كرده است.
مردم ارمنستان دیگر تحمل دوران گذشته را ندارند و باید دید دولت جدید انتظارات آنان را برآورده خواهد كرد؟ ارمنستان در این نخستین روزهای پس از انقلاب پتانسیل مواجهه با تحولات و اتفاقات جدید را دارد. ماه های آینده برای این كشور و مردمش دوران سرنوشت سازی خواهد بود؛ دورانی كه یا منجر به رشد و شكوفایی خواهد شد و یا بار دیگر صحنه اعتراض های جدید می شود.
گزارش از 'اطهر اینانلو'- خبرنگار اعزامی ایرنا به ارمنستان
اروپام**3234 ** 1723
۰ نفر

سرخط اخبار جهان