۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۵۹
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85477033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیروهای حافظ صلح روسی در مرزهای ارمنستان باقی می‌مانند

تهران-ایرنا- «الکساندر بورتنیکوف» رئیس سرویس امنیت فدرال (FSB) روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که نیروهای روسی به محافظت از مرز ارمنستان با ایران و ترکیه ادامه می‌دهند.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، الکساندر بورتنیکوف در مورد گزارش‌هایی مبنی بر درخواست دولت ارمنستان از مرزبانان روسیه برای خروج از خاک این کشور، اظهار داشت: ایروان درخواست کرده است تا روسیه، گروه‌های عملیاتی موقت نیروهای خود را از منطقه خط مرزی با جمهوری آذربایجان خارج کند که دلیل اصلی آن ادامه روند عادی‌سازی بین 2 کشور است.

وی افزود: چنین تصمیمی و بنا به درخواست طرف ارمنی اتخاذ شده و ایست بازرسی مرزی در فرودگاه زوارتنوتس ایروان بسته خواهد شد.

ارمنستان چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که به طور رسمی از روسیه خواسته است تا نیروهای نظامی خود را از فرودگاه ایروان خارج کند.

بر اساس قراردادی که در سال ۱۹۹۲ با ارمنستان امضا شد، روسیه چندین یگان گارد مرزی را در نقاط مختلف کشور ارمنستان از جمله در فرودگاه زوارتنوتس ایروان، مستقر کرده است.

از زمان شکست ارمنستان در جنگ دوم قره‌باغ و تسلط نیروهای جمهوری آذربایجان بر بخش‌های وسیعی از این منطقه، روابط مسکو و ایروان تیره شد. مقامات ارمنستان می‌گویند نیروهای حافظ صلح روسیه در این جنگ مداخله نکردند.

در ماه‌های اخیر، ارمنستان مجموعه‌ای از اقدامات را برای فاصله گرفتن از روسیه انجام داده که از جمله آنها تعلیق عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه است.

ایروان نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی را در پایان سال گذشته تحریم کرد و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت کشورش معتقد است که سازمان پیمان امنیت جمعی به اهداف خود در قبال ارمنستان در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ دست نیافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha