دست‌ودل‌بازی دولت «خاویر میلی» برای صهیونیست‌ها؛ نخستین رای منفی آرژانتین علیه فلسطین
«خاویر میلی» رئیس‌جمهوری آرژانتین در سفر به سرزمین‌های اشغالی

تهران- ایرنا- دولت آرژانتین در راستای چرخش تاریخی در سیاست خارجی این کشور و به نشانه سنت‌شکنی دیپلماتیک، برای نخستین بار یکی از ۹ کشور جهان و تنها کشور آمریکای لاتین بود که به قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد فلسطین رای منفی داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آرژانتین یکی از کشورهایی بود که رای منفی داد.

به این ترتیب، دولت آرژانتین به ریاست جمهوری خاویر میلی، در یک چرخش تاریخی در سیاست خارجی این کشور آمریکای جنوبی، به موضع مخالف آمریکا و رژیم صهیونیستی پیوست و در کنار جمهوری چک، مجارستان، پاپوآ، پالائو، نائورو و میکرونزی قرار گرفت.

طرح تصویب‌شده مقرر می دارد که «کشور فلسطین واجد شرایط عضویت در سازمان ملل متحد مطابق با ماده ۴ منشور است و بنابراین باید به عنوان عضو پذیرفته شود».

این سند همچنین بر حق فلسطینی‌ها برای «تعیین سرنوشت» از جمله حق داشتن کشور مستقل خود تاکید می‌کند.

در ۱۸ آوریل گذشته (۳۰ فروردین) عضویت فلسطین در سازمان ملل بار دیگر توسط آمریکا در شورای امنیت وتو شد.

رای منفی آرژانتین در حالی شکستن سنت دیپلماتیک این کشور در نظر گرفته می‌شود که این کشور به لحاظ تاریخی و صرف نظر از دولت‌های مختلف حاکم بر این کشور (حتی دیکتاتوری‌ها)، موضع حمایت از آرمان فلسطین و به رسمیت شناختن آن به عنوان یک کشور را در عرصه بین‌المللی حفظ کرده بود.

آرژانتین که بر سر مناقشه خود با انگلیس بر سر جزایر مالویناس، همواره بر ضرورت مذاکره از طریق سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرده بود، بارها به قطعنامه‌های سازمان ملل برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل رای مثبت داده بود.

به عنوان نمونه، در نوامبر ۲۰۱۲، آرژانتین به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای مثبت داد که به فلسطین وضعیت «دولت ناظر غیرعضو» اعطا کرد. این قطعنامه با ۱۳۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۴۱ رای ممتنع تصویب شد.

کلارین، مهم‌ترین روزنامه آرژانتین، این رای منفی خاویر میلی را در چارچوب اتحاد این رئیس‌جمهوری راست افراطی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب پیش‌بینی کرد؛ رای منفی که برخلاف موضع آرژانتین بوده که از سال ۲۰۱۰ میلادی، تشکیلات خودگردان فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل در محدوده جغرافیایی خود در سال ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته است.

به گزارش کلارین، خاویر میلی روز چهارشنبه در مراسم روز هولوکاست که توسط هیات انجمن‌های اسرائیلی آرژانتین (DAIA) سازماندهی شده بود، شرکت کرد و همراه با سران اصلی جامعه یهودی در آرژانتین، بار دیگر با بیان اینکه از اسرائیل حمایت می‌کند، مدعی شد که طرفداری از این رژیم، نه یک گزینه، بلکه یک تعهد اخلاقی است.

رئیس‌جمهوری آرژانتین پیشتر «همسویی خود با ایالات متحده و اسرائیل به عنوان جهان آزاد» را در مورد سیاست خارجی کشورش مورد تاکید قرار داده بود.

وی همچنین در مراسمی پس از پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری، پرچم رژیم صهیونیستی را در مقابل هواداران خود به اهتزاز درآورد.

خاویر میلی پیشتر در ادامه حمایت بی قید و شرط خود از رژیم صهیونیستی و در دفاع از جنایت‌های آشکار صهیونیست‌ها در غزه به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: اسرائیل حتی یک اقدام افراطی هم در غزه مرتکب نمی‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha