۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۷
کد خبر: 82925123
T T
۰ نفر
آژانس انرژی اتمی باردیگر پایبندی ایران به برجام را تائید كرد

وین- ایرنا- گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار از زمان اجرای برجام و برای نخستین بار پس از خروج آمریكا از برجام، بار دیگر تائید می كند كه اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران كاملا منطبق با توافق بین المللی است.

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با ایرنا افزود: گزارش جدید آژانس كه یازدهمین گزارش از روز اجرای برجام و دهمین گزارش فصلی به شورای حكام در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به شمار می رود، بار دیگر تائید می كند كه اقدام ها و فعالیت های هسته ای كشورمان كاملا منطبق با برجام است.
وی توضیح داد:در صفحه نخست گزارش و در جایی كه به نام آمریكا اشاره شده؛ در پانوشتی توضیح داده شده كه رئیس جمهوری ایالات متحده 8 مه 2018 (18 اردیبهشت) اعلام كرده است كه واشنگتن از برجام خارج می شود.
نجفی یادآورشد: این گزارش بسیار شبیه گزارش های پیشین است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده 3 و 67 درصدی و مواردی شبیه آن است.
نماینده كشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد:تداوم تمامی فعالیت های هسته ای ایران اعم از ادامه غنی سازی 67/ 3 درصدی با 30 آبشار و تعداد 5060 سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نطنز، تداوم استقرار 6 آبشار سانتریفیوژ به تعداد ١٠٢٠ سانتریفیوژ آی آر 1 در یك سالن سایت فردو كه كاملا آماده كار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوژ جداگانه مستقر شده در این سایت به هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیو ایزتوپهای پایدار، تدوام انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید (مطابق بندهای 32 تا 42 ضمیمه یك برجام یعنی ادامه كار با سانتریفیوژهای آی آر2 ام، آی آر 4، آی آر 5، آی آر 6، آی آر 7 و آی آر 8) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبروكربن، استمرار تولید آب سنگین در كارخانه تولید آب سنگین اراك (رسیدن ذخیره آب سنگین به 120.3تُن و ارسال 600 كیلو گرم آب سنگین به خارج)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن سازی راكتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (كه البته با طرف های دیگر بدون حضور آمریكا پیگیری می شود)، فعالیت راكتور تحقیقاتی تهران و سایر بخش ها بر اساس برنامه دراز مدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است كه درگزارش به آنها اشاره شده است. ذخیره 3/67 درصدی هم به 123.9 كیلوگرم رسیده است.
در زمینه برنامه جمهوری اسلامی ایران درخصوص پیشران هسته ای نیز به مكاتبات جدید ایران اشاره شده است.
با توجه به مذاكرات جاری با طرف های اروپایی، در صورت رسیدن به توافقی شامل تضمین های عینی برای برآوردن كردن انتظارات ایران از ادامه اجرای برجام، این گزارش آخرین گزارش آژانس در مورد اجرای برجام نخواهد بود. اما در صورت عدم توانایی طرف های اروپایی برای ارائه تضمین های لازم این آخرین گزارش مدیركل به این شكل خواهد بود.
شورای حكام آژانس در جلسه فصلی ماه ژوئن خود در روزهای ١٤ تا ١٨ خردادماه موضوع های مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد كرد.
شبد**1953**1010
۰ نفر

سرخط اخبار جهان