۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳
کد خبر: 85476689
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

انگلیس ۶ ناو جنگی جدید سفارش می‌دهد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳
کد خبر: 85476689
انگلیس ۶ ناو جنگی جدید سفارش می‌دهد

لندن – ایرنا – وزیر دفاع انگلیس در پی تصمیم دولت لندن برای افزایش بودجه دفاعی این کشور اعلام کرد که ۶ ناو جنگی جدید برای نیروی دریایی سفارش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، گرنت شپس روز سه‌شنبه عنوان کرد که ناوهای جدید، موسوم به کشتی‌های پشتیبانی چند منظوره، در انگلیس ساخته می‌شوند و به تقویت نیروی عملیات ویژه آبی خاکی این کشور کمک خواهند کرد.

وی با اشاره به تصمیم اخیر دولت لندن برای افزایش بودجه دفاعی این کشور، به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «این کاری است که ما اکنون می‌توانیم انجام دهیم، زیرا بودجه برای آن در نظر گرفته شده است».

ناوهای جدید بخشی از برنامه دفاعی دولت انگلیس برای سفارش ۲۸ کشتی و زیردریایی جدید است که به تعبیر شپس نشانگر «عصر طلایی جدید برای کشتی‌سازی بریتانیا» محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها بی‌ای‌ئی سیستمز، بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس و ببوک از جمله شرکت هایی هستند که در ساخت این ۲۸ کشتی نقش دارند.

این تصمیم ۲ هفته پس از آن گرفته شد که نخست وزیر انگلیس به بهانه افزایش تهدیدهای بین‌المللی و ادعای تبدیل شدن جهان به مکانی خطرناک‌تر از پایان جنگ سرد، اعلام کرد که ۷۵ میلیارد پوند به بودجه دفاعی این کشور اضافه خواهد کرد.

وی چهارم اردیبهشت در سفری به لهستان اعلام کرد: «ما مخارج دفاعی را تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم داد. این طرح ۷۵ میلیارد پوند دیگر به بودجه دفاع کشور اضافه و جایگاه ما را به عنوان بزرگترین قدرت دفاعی در اروپا تضمین می‌کند.»

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در همین پیوند مدعی شده است: «امروز نقطه عطفی برای امنیت اروپا و نقطه عطفی در دفاع از بریتانیا است. این یک سرمایه گذاری بلندمدت در امنیت و رفاه بریتانیا است که ما را در داخل کشور امن تر و در خارج از کشور قوی‌تر می کند.»

این درحالیست که اعتراض‌ها در داخل انگلیس به اوضاع نابسامان ارتش این کشور رو به افزایش است. چندی پیش کمیته محاسبات عمومی انگلیس با انتشار گزارشی، درباره وضعیت شکننده ارتش و ناتوانی در اجرای تعهدات نظامی این کشور در قالب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد و نوشت: برنامه انگلیس برای مسلح کردن ارتش، در بحبوحه جنگ اوکراین شکست خورده است.

شبکه خبری اسکای هم در گزارشی نوشت که اگر جنگ شود مهمات نیروهای مسلح انگلیس "در عرض چند روز" تمام می‌شود؛ این کشور توانایی دفاع از آسمان خود را در برابر حملات موشکی و پهپادی که اوکراین در حال تحمل آن است ندارد و پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارتش بتواند یک لشکر جنگی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز را با پشتیبانی تانک، توپخانه و بالگرد به میدان بیاورد.

البته تصمیم وزارت دفاع انگلیس برای سفارش ۶ ناو جنگی در آستانه انتخابات سراسری نیز قابل تحلیل است. حزب حاکم محافظه‌کار که در تمام نظرسنجی‌ها شانسی برای پیروزی ندارد، در تلاش است تا در ماه‌های باقی‌مانده به برگزاری انتخابات، خود را ناجی مشکلات داخلی و مسلط بر سیاست خارجی نشان دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha