۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 82893910
T T
۰ نفر

انفجار مين در سرپل ذهاب 2 مجروح به جا گذاشت

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 82893910
انفجار مين در سرپل ذهاب 2 مجروح به جا گذاشت

قصرشيرين - ايرنا - فرمانده انتظامي سرپل ذهاب از وقوع انفجار يك قبضه مين به جا مانده از دوران جنگ تحميلي در اين شهرستان خبر داد و گفت: اين حادثه 2 مجروح به جا گذاشت.

سرهنگ محمدرضا ياري روز يكشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا، افزود: يك دستگاه بيل مكانيكي در روستاي 'بيشكان' از توابع سرپل ذهاب با يك قبضه مين به جا مانده از دوران جنگ تحميلي برخورد كرد كه در اين حادثه 2 تن مجروح شدند.
وي اظهار كرد: بلافاصله پس از وقوع اين حادثه، نيروهاي امداي به محل مورد نظر اعزام شدند و مصدومان را به بيمارستان شهداي سرپل ذهاب منتقل كردند.
وي بيان كرد: حال راننده خودروي بيل مكانيكي وخيم گزارش شده است.
از ابتداي امسال تاكنون اين نخستين انفجار مين و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحميلي در سرپل ذهاب است.
سرپل ذهاب با بيش از 90 هزار تن جمعيت در غرب استان كرمانشاه با عراق 48 كيلومتر مرز دارد.
پارسال نيز هفت مورد انفجار مين بر جا مانده از دوران جنگ تحميلي در شهرستان مرزي قصرشيرين رخ داد كه در اثر اين انفجارها سه تن مجروح و دچار موج گرفتگي ، 10 راس دام تلف و هشت راس دام نيز آسيب ديدند و يك دستگاه تراكتور و سه دستگاه بولدوزر و يك دستگاه بيل مكانيكي نيز دچار خسارت مادي شدند.
در سال 95 نيز در مجموع 20 مورد انفجار مين به جا مانده از جنگ تحميلي در اين شهرستان مرزي رخ داد كه در اثر آن يك تن كشته و 12 تن مجروح و يا دچار موج گرفتگي شدند.
نيروهاي نظامي، كشاورزان، روستاييان، عشاير منطقه و همچنين نيروهاي پاكسازي كننده مواد منفجره در مناطق آلوده، از حادثه ديدگان انفجار مين در شهرستان قصرشيرين هستند.
در 14 مورد از اين انفجارها، 6 دستگاه بولدوزر متعلق به مركز مين زدايي، يك دستگاه گريدر، 2 دستگاه كمباين و چهار دستگاه تراكتور كشاورزان فعال در منطقه دچار خسارت مادي شد و در سه مورد ديگر از اين انفجارها، 11 راس گوسفند تلف شد.
جشن پاكسازي 700 هزار هكتار از زمين هاي آلوده به مين استان كرمانشاه بهمن ماه سال 91 با حضور مسئولان برگزار شد اما با اين وجود از آن زمان تاكنون چند مورد برخورد خودرو يا انسان با مين هاي باقي مانده از زمان جنگ تحميلي در نواحي مرزي اين استان مشاهده شده است.
اكنون 2 شركت مين زدايي وابسته به وزارت دفاع در قالب 9 تيم به استعداد 30 تن تخريب چي و ناظر و 20 تن عوامل پشتيباني در مناطق آلوده قصرشيرين مشغول بازنگري زمين هاي آلوده به مين هستند.
بازنگري به صورت دستي و 2 گروه مكانيزه توسط گروه هاي پاكسازي در منطقه در حال انجام است و همچنان نيز اين عمليات ادامه دارد.
قصرشيرين در غرب كرمانشاه با بيش از 27 هزار تن جمعيت داراي 186 كيلومتر مرز با عراق است كه در زمان جنگ تحميلي 2 سال كامل در اشغال نيروهاي بعثي عراق بود و جنگ هشت ساله تحميلي از اين منطقه غربي كشورمان آغاز شد و آخرين نقطه پايان جنگ نيز اين منطقه بود.
7079/7399/3033

سرخط اخبار استان‌ها