۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبر: 85480715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گیوه کرمانشاه در یزد عرضه شد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبر: 85480715
گیوه کرمانشاه در یزد عرضه شد

کنگاور - ایرنا - سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه از عرضه گیوه کرمانشاهی در پانزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی استان یزد خبر داد.

امین کوگانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: چهار هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در پانزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان یزد حضور پر رنگی دارند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه افزود: هنرمندان کرمانشاهی در رشته های گیوه بافی، چرم، گلیم بافی، البسه محلی و مینا کاری در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

او گفت: در این چهار غرفه به نمایندگی از سایر هنرمندان استان فرهنگ و هنر مردم کرمانشاه به خوبی معرفی شده است.

کوگانی گفت: این نمایشگاه از ۲۵ اردیبهشت‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان یزد دایر شده و امروز شنبه به پایان می‌رسد.

در استان کرمانشاه بیش از ۲۵ هزار هنرمند و صنعتگر در ۷۵ رشته صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، گیوه نوعی پاپوش تابستانی، سبک، بادوام و مناسب برای راهپیمایی‌های طولانی و از جمله صنایع دستی کرمانشاه است که می توان آن را لنگه به لنگه پوشید.

مواد تشکیل داده گیوه شامل نخ قالی، نخ ابریشم و ضایعات چرم است و قسمت کف گیوه که به آن زیره می گویند از جنس پارچه، چرم یا لاستیک است.

یکی از انواع آن پارچه است که جنس پارچه باید از پنبه باشد و به غیر از پنبه، نمی توان آن را درست کرد، دومین نوع آن چرم است که کیفیت آن کمتر از پارچه است و سومین نوع هم لاستیک است که از کیفیت خیلی کمی برخوردار است ولی طول عمر آن از بقیه زیادتر است.

تولید گیوه در روستاهای منطقه بیشتر به نوع خاصی از گیوه مربوط می شود که تخت آن کهنه ای است و به نام گیوه 'زیره ای' یا 'کلاش' شهرت دارد، روستای هجیج و شهر نودشه در پاوه از مراکز قدیمی و مهم تولید این نوع گیوه به شمار می روند و افراد زیادی به این صنعت مشغولند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha